Antonov AN-225 – Sikke en fest!

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Antonov-festen i Billund er slut. Lørdagens kolde blæst, regnbyger og hagl er for længst forbi, og mens dagligdagen vender tilbage til en Billund Lufthavn med styrket fremtids-optimisme, ser InsideFlyer tilbage på det spektakulære besøg.

Politiet skønner, at mere end 10.000 tilskuere lørdag tog opstilling omkring lufthavnsnområdet – fra spotterhøjen ved lufthavnsterminalen til Legolands store parkeringspladser ved Båstlundvej – men også ved snart sagt enhver plads nær det store gitterhegn, der omkranser lufthavnen. Men allerede fredag aften – faktisk helt frem til flyets landing kort før midnat – var trængslen så stor, at det resulterede i et et mindre trafikkaos i og omkring lufthavnen.

Facebook-grupper for flyinteresserede havde i flere dage glødet om besøget af den store AN-225 og ikke bare Billunds hoteller kunne gøre en god forretning ved at huse tilrejsende fra andre lande, også lokale folk tilbød overnatningsmuligheder – én sågar i sin garage!

Marieke Van Hulst Pedersen, (Foto: BongoPlanes)

Det er virkelig imponerende. Det er ubeskriveligt. Jeg havde ikke en forestilling om, at det var så stort et fly. Jeg har set mange fly, men jeg savner ord for dette her. Fly viser noget vigtigt i verden – hvordan vi er forbundet med hinanden – og når jeg ser dem og ser, hvor mange, der nyder synet af dem, giver det mig en fornemmelse af ro. Da jeg var en lille pige, ville jeg gerne være pilot, men det var endnu ikke rigtig accepteret. Men samfundet har ændret sig, og nu kan jeg bare være mig selv – nyde maskinen, larmen, kraften. Det er dejligt.

Marieke Van Hulst Pedersen

Men hvorfor dette store postyr?

Den civile luftfarts historie har budt på mange ikoniske fly fra Junkers JU-52 og DC3 over B707 og Jumbojetten B747 til A380 med de to gennemgående passagerdæk. Men måske det mest ikoniske fly er slet ikke et passagerfly, men derimod et fragtfly: Ukrainske Antonov AN-225 Mriya, som fløj første gang i december 1988. Ligesom sit lidt ældre amerikanske modstykke, Lockheed C5 Galaxy, er det nok mest iøjefaldne ved flyet de anhedrale (”nedadbøjede”) skulder-monterede vinger, men i modsætning til den fire-motorede C5, har AN-225 ikke mindre end seks turbofan motorer.

Måske det bedste indtryk af flyets gigantiske størrelse fås, når de ses bagfra. (Foto: BongoPlanes)

Også på sin løftekapacitet overgår AN-225 alle andre fly. Med en maks. startvægt på ikke mindre en 640 t har det en fragtkapacitet på 254 t, dobbelt så meget som en C5. Det er i ordets bogstaveligste forstand et unikt fly, ikke bare hvad angår specifikationer og performance, men også fordi der bare findes ét eneste fly af typen.

Der er plads til meget fragt i en Antonov AN-225. (Foto: BongoPlanes)

Flyet blev oprindelig designet til at transportere boostere til den sovjetrussiske Energia raket og til transport af rumfærgen, Buran. Men Sovietunionens sammenbrud førte til et langvarigt stop i det russiske rumprogram og den længe ulmende konflikt med Ukraine.

Antonov-fabrikkens hjemsted, efterlod ikke bare et ”arbejdsløst” kæmpefly, men også et halvfærdigt andet eksemplar. Fra 2002 fandt det ene, luftdygtige fly dog et nyt liv indenfor luftfragt i ”særtransport-klassen”, og nu er flyet flittigt efterspurgt, når det drejer som stort og tungt transportgods.

Flemming E. Jacobsen, Spedman Group Managing Director. (Foto: BongoPlanes)

Hos os udløser det mange følelser. Som en mindre speditør er det fantastisk at have et sådant fly komme her for første gang til en civil lufthavn i Danmark. Det har været en virkelig stor rejse for os. Vi har haft mange andre fragtfly, ”lillesøster” AN-124 har været her seks gange, men denne gang passede alt sammen, så vi greb chancen. Der har været mange forberedelser sammen med lufthavnen, som har gjort et flot arbejde for at opnå godkendelse for denne flyvning. Og vi har haft en projektleder, som har arbejdet på det her dag og nat i de sidste to måneder.

Flemming E. Jacobsen, Spedman Group Managing Director

Det var dog ikke nødvendigvis tilfældet ved flyvningen til Billund, hvor flyet bragte Covid-19 test-kits til hjemmetest. Flyvningen indgik her i den veritable luftbro, som Spedman Global Logistics har organiseret i samarbejde med JAG UFS for Medical Suppliers Direct, og som bringer ikke mindre end 35 mio. selvtests til Danmark.

Jesper Klausholm, Marketingchef i Billund Lufthavn. (Foto: BongoPlanes)

Det er fantastisk for lufthavnen, men også for mig personligt – jeg er selv begejstret flyfan. Normalt siger vi, at man ikke holder til arbejdet i en lufthavn i tre måneder, hvis man ikke elsker flyvning og rejser, men man holder livet langt, hvis man gør. Så vi føler en stor passion for luftfart! Vi har haft et virkeligt fint samarbejde med speditøren, men også med luftfartsmyndighederne for at for godkendelse for at modtage dette fly. Vi har været i stand til at handle dette fly som et ”normalt” fly, men der har selvfølgelig været en række procedurer med hensyn til sikkerheden.

Jesper Klausholm, Marketingchef i Billund Lufthavn

The party’s over. But what a party!



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *