Anmeldelse: KLM business class til Johannesborg

KLM 777-200

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Sydafrika er et land af modsætninger og et dejligt sted at besøge. Jeg var derfor glad for at kunne besøge landet igen. Turen derned var med KLM i Business Class.

Turen startede med endnu en tidlig morgenflyvning fra København. Business class på disse korte stræk adskiller sig ikke ret meget fra hinanden. Du kan læse en tidligere anmeldelse fra vores norske rejsekammerat Andreas, som anmeldte en tur fra Kristiansand til Amsterdam sidste år. Til forskel var dog at der var godt styr på priority ved check ind i Kastrup, og det tog ingen tid at aflevere kufferten og komme igennem sikkerheden.

KLM Crown Lounge i den internationale terminal i lufthavnen i Amsterdam er under ombygning, hvilket betød at halvdelen var lukket af. Det var derfor ret travlt i den resterende halvdel, men jeg fandt et roligt hjørne.

KLM Business Class

Ret hurtig var det tid til at boarde og jeg gik ned til gaten. Her var der også godt styr på priority, hvorefter jeg kunne sætte mig til rette i sæde 3D de næste godt 10 timer. Ruten blev udført med en Boeing 777-200ER med KLM’s nye Business Class sæder. Med et glas bobler, i et flot KLM glas, i hånden var turen for alvor kommet i gang.

KLM Business Class

Ved sædet ventede puden og dynen. Dem fik jeg ikke behov for på denne dagsflyvning, mere om dem på turen hjem. Amenity kits af mærke Jantaminiau blev delt rundt. Der var forskellige sæts til damer og herrer. Indholdet var ret basalt, et par strømper, ørepropper, kam, tandbørste og tandpasta, og øjenmaske.

Forplejning ombord

KLM Business Class

Afgang var en smule forsinket, men med en kort taxi var vi hurtig i luften. Efter lyset om at spænde bæltet blev slukket, blev der delt varme håndklæder rundt.

KLM Business Class

Herefter blev der serveret drikkevarer og et valg mellem nødder eller hollandsk ost. Med dem i hånden, var der tid til at nærlæse menukortet.

KLM Business Class

Som forret valgte jeg Thai-style beef salat. Det viste sig at være en slags carpaccio med thai sovs, som smagte forrygende. Læg også mærke til salt- og pebersættet.

KLM Business Class

Hovedrettet blev til torskefilet i karrysovs, som også var rigtig godt krydret.

KLM Business Class

Til dessert valgte jeg ostetallerken med lidt dessertvin. Jeg blev spurgt om jeg ikke kunne tænke mig en dessert mere, så en kokos- og limemousse endte også på tallerken. Fremragende service, og en fantastisk måltid. Helt klart en af de bedste måltider jeg nogensinde har smagt i luften.

Det seje stræk

KLM Business Class

Med måltiden overstået, var tiden kommet til det lange, seje stræk sydpå. KLM tilbyder ikke wifi ombord, men der er selvfølgeligt strøm og USB udtag, og et stort udvalg af film, serier og spil på underholdningssystemet.

KLM Business Class

Til den hurtige sult, var der stillet lidt snacks i form af chips og chokolade frem i galleyen. Der var også glas med vand og juice. Personalet var der selvfølgeligt også, hvis man måtte have andre ønsker. Omkring halvvejs på flyvningen, blev der delt en lidt større snack rundt. Man kunne vælge mellem is eller en hollandsk “kroket”. Udover lidt turbulens over Congo, var det en rolig tur.

Landing

KLM Business Class

Omkring to timer inden landing, blev der igen delt varme håndklæder rundt. Der blev dækket op til en let måltid. Selvom jeg var lidt skeptisk hvor godt de kunne lave en hamburger i luften, blev jeg positiv overrasket. Særdeles vellykket, selvom udseende ikke var det mest indbydende. Kødet var saftig og let krydret.

Vi landede 10 minutter før planlagt tid og med en kort kø ved paskontrol og immigrationen, var jeg ankommet i Sydafrika.

Turen hjem

KLM Business Class

Hjemrejsen afgår sent om aftenen. Jeg spiste derfor lidt aftensmad i den fantastiske SLOW lounge på lufthavnen i Johannesborg som KLM bruger. Service ombord er planlagt på en måde at passagerer kan få mest søvn som muligt. Ret hurtig efter vi kom i luften, var der en forkortet madservice, som jeg sprang over netop for at sove. Puden viste sig at være i den tynde ende og jeg var nød til at folde den over for at få nok ud af den. Dynen derimod var dejlig blød og varm. Alt for varm. Temperaturen i kabinen var meget varm og derfor for varmt at sove med dynen.

Omkring halvanden time før landing i Amsterdam, blev der serveret morgenmad. Yoghurt med granola, frisk frugt, et kogt æg og ost var lige det jeg havde behov for. Og kaffe selvfølgeligt.

Konklusion

Med introduktion af den nye kabine, har KLM fået et solidt Business Class produkt. Service var venlig og proaktiv. Maden var noget af det bedste jeg har smagt i luften. Når der endeligt skal sættes finger på noget, så er det mangel på wifi og den for varme kabinen på vej hjem.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- Fantastisk mad
- Venlig og proaktiv service
- Komfortable sæder

Cons

- Ingen wifi
- Varm kabine på hjemrejsen

Service

Sæde

Forplejning

Kabinepersonale

Værdi

Generel Vurdering

Konklusion

Med introduktion af den nye kabine, har KLM fået et solidt Business Class produkt. Service var venlig og proaktiv. Maden var noget af det bedste jeg har smagt i luften. Når der endeligt skal sættes finger på noget, så er det mangel på wifi og den for varme kabinen på vej hjem.

4.7

Trackbacks & Pingbacks

  1. Flying Blue Promo Awards august 2017 - InsideFlyer DK siger

    […] Antallet af Flying Blue Promo Awards har været dalende et stykke tid. Ikke desto mindre, er det stadig muligt at finde nogle gode deals med 50% rabat. Du kan for eksempel flyve til Ho Chi Minh i Premium Economy med Air France. Et andet godt tilbud er 50% rabat på rejser til Afrika, hvor du kan rejse i business class med KLM og Air France. En af destinationerne er Johannesborg, som vi netop har bragt en anmeldelse om en rejse i business class med KLM. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *