Test: KLM Cityhopper Business Class til Amsterdam

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det Hollandske KLM har fået et solidt fodfæste i Skandinavien og et en velkendt spiller blandt de skandinaviske rejsende.

Vores rejsekammerat Andreas var blevet booket fra Kristiansand til Amsterdam i slutningen af juni som et connecting flight i forbindelse med en rejse med Singapore Airlines som skulle flyve ham videre fra Amsterdam. Eftersom rejse med Singapore Airlines var på Business Class så blev turen med KLM også booket på Business Class.

Check in

Kristiansand Lufthavn Kjevik er en simpel lufthavn at rejse fra. Dog er den travl om morgenen, når der der hele 5 fly, der har afgang mellem 06:00 og 06:30. KLM har deres egen check-in skranke, der består af henholdsvis en skranke for Sky Priority (Business Class og højere status niveauer i Flying Blue) og en for alle andre. Derudover er der selvbetjeningsautomater.

Fordi jeg havde en længere rejse foran mig med flere flyvninger, valgte jeg manuelt check-in. Der var en smule kø, da jeg ankom klokken 05:00 og det virkede ikke som om, det gjorde nogen forskel, hvem der checkede in i de to forskellige skranker. Der var lige så meget kø ved Sky Priority skranken. Men til sidst blev både jeg selv og bagagen checket ind. Bagagen fik Priority mærkat på og jeg fik mit boarding kort helt frem til Singapore.

Der er desværre ingen flyselskaber i Kjevik, der har et Fast Track, men om morgenen er alle tre sluser i brug, så det går relativt hurtigt alligevel.

Ombordstigning

Ombordstigningen startede 20 minutter før afgang, ved at Sky Priority passagererne blev kaldt op inden boarding. Derfor var jeg en af de første til at stige ombord i KLMs lyseblå Embraer 190, som også mere muntert bliver omtalt som en Jungle Jet, fordi denne flytype er produceret i Brasilien.

Vel inde i flyet blev jeg budt velkommen og jeg fandt mit sæde på første række ved vinduet. Der var kun en række til Business Class og den var adskilt fra resten af kabinen ved et gardin. Det skulle vise sig, at jeg var den eneste passager foran gardinet på denne tur. Jeg vil tro, det stort set kun er passagerer, der skal flyve videre ud i verden på Business Class, der sidder på Business Class på de intra-Europæiske ruter. En billet mellem Kristiansand og Amsterdam tur – retur koster 8.000 kroner. Flyturen er kun en time lang og det er inklusiv en halv time til taxiing i lufthavnen.

DSC_0249

Sædeafstanden på række 1 var meget acceptabel og nok bedre end på rækkerne bagved.

Flyturen

Sædet i Business Class er magen til alle andre sæder i flyet, men der er nogle ekstra centimers benplads i forhold til pladserne bagved. KLM har også en Economy Plus afdeling, som man kan betale ekstra for ved Check In, som også har samme benplads som på Business Class, men med Economy Class servering. Sædekonfigurationen er 2-2 i hele flyet.

Vel oppe i luften gik personalet i gang med serveringen. I Business Class blev der serveret en fin bakke med morgenmad. Der var sågar vedlagt en menu. Denne viste at morgenmaden bestod af rundstykker med syltetøj og kyllingepålæg, to forskellige oste, en cremet osteblanding(Så mere ud som yoghurt) og frisk frugt. Mit ønske om en Cola Zero blev også imødekommet og den blev serveret i et ægte glas.

DSC_0250

Bestikket var af plastik. Men det var gennemført- Alle delene var for en sikkerheds skyld i forskellige farver. Nogen som tør gætte på, hvad den orange tingest ude til højre er?

DSC_0251

For dem af jer som stadig spekulerer over det, så er det en rørepind til at røre i kaffen med. Jeg synes, den er elegant. Morgenmaden smagte helt fint. Der kom dog ingen dug på bordet. Bakken var lille, men den var pænt arrangeret.

Menuen indeholdt også, hvad der serveres til frokost og middag. Så for dem der er interesseret, så serveres der frokost mellem 10:00 og 14:59. Den består af en grøn salat med Gorgonzola og tørrede tomater serveret med en dressing af citronsaft og olivenolie. Derefter et valg mellem en wrap med Thai curry kylling og asiatiske grøntsager eller boller med græskarkerner med en æggesalat og lagret ost. Til dessert følger en appelsin mousse og chokolade ganache.

Til middagen, som serveres efter klokken 15:00 så starter serveringen med en lille gulerods gazpacho med persille og mandler. Derefter en salat med spanske kikærter og bresaola, oliven og friske urter serveret med en chili og lime-dressing. Desserten er den samme som til frokost.

Af drikkevarer bydes der på Cordorniu Clasico Cava fra Spanien som mousserende alternativ. Den hvide vin er en Weltevrede With, Sauvignon Blanc 2013 fra Syd Afrika og det røde alternativ er en Anoranza Cabernet & Shiraz 2012 fra Spanien.

Efter morgenmaden var fortæret, nåede jeg akkurat en lille lur, før det var tid til landing.

Ankomst

Det tager jo altid lidt tid at køre rundt på de forskellige baner i Amsterdam Shiphol, men ankomsten til gaten var alligevel til tiden. Som den eneste på første række var jeg den første ude af flyet, der var parkeret på den nyeste og mest sydlige gate. At mit næste fly afgik fra den gate, der var længst væk, kan man ikke laste KLM for og nogle ville måske mene, at jeg bare havde godt af motionen.

 

Overblik

Pros

+ Hyggelig servering
+ Skikkelig glass
+ God benplass på første rad

Cons

- Lite toalett
- Uorganisert innsjekk

Sete

Mat/drikke

Service

Valuta for pengene

Generel Vurdering

Konklusion

Alt i alt en grei flytur, og når man er eneste passasjer foran i flyet er det jo en stor fordel og man får mer oppmerksomhet. Flytiden er ikke lang. Faktisk ikke mye lenger enn å fly til København. Men prisen til Amsterdam foran i flyet er nesten det doble i forhold til å fly til København.

3.3

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *