Anmeldelse: KLM Fokker F100 udført af Carpatair

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

KLM har for tiden flere afgange i programmet end selskabet har fly til. På ruten mellem Amsterdam og København, kan du derfor blandt andet møde et fly fra lavprisdatterselskab Transavia. Her følger en anmeldelse af et andet indlejet Fokker F100 fly, som også indsættes til København.

For et par uger siden fløj jeg til Kenya på en safari i dette smukke land. Senere skriver jeg mere om dette. Men omkring en halvanden time før afgang tilbage til Hamburg modtog jeg en email fra KLM at flyvningen blev udført af Carpatair. Det var jeg ikke så glad for, da jeg havde booket en Business Class-flyvning specifikt til at flyve med KLM eller Air France selv, og ikke med et leasingselskab.

Carpatair

Det rumænske leasingselskab lejer deres Fokker 100 ud sammen med besætningen til KLM Cityhopper. Dette fordi selskabet ikke selv har tilstrækkelig kapacitet til at udføre alle flyvninger. Her følger min oplevelse med flyet og besætningen.

Boarding

Flyet stod ved gate B24. Inden boardings startede blev der spurgt, om der var nogen, der ønskede at tjekke deres kuffert gratis ind, da et Fokker 100 har meget lidt bagageplads. Der var kun én passager, der svarede på spørgsmålet. Senere mindede de om, at de havde brug for mellem 20 og 30 passagerer, der ville tjekke deres kuffert. Det blev så lettere rodet rundt i gateområdet. Folk efterlod deres kufferter ved disken og blev kaldt tilbage, fordi de skulle levere deres kuffert helt til flyet. Dette skabte irritation. Til sidst startede boarding processen til tide. Først Business Class passagerer, SkyTeam Elite og passagerer med børn. Jeg var den første om bord.

Kabinepersonalet hilste mig velkommen med et smil. Jeg fandt hurtigt min stol, da det var 2D. Jeg sætte min taske op i bagagehylderne. Midtersædet var frit, så jeg kunne også lægge nogle ting her.

I mellemtiden tog ombordstigningen lang tid, så kaptajnen påpegede, at de skulle skynde sig lidt og ikke skulle spilde nogen unødvendig tid. Desværre blev der ikke tilbudt drikkevarer til Business Class-passagerer.

Fokker 100

Fokker 100 er fra den gang man stadig byggede fly i Holland. Flyet har en 2-3 inddeling. I flyet er alle sæder ens, med samme afstand mellem rækkerne. Kun sæderne ved nødudgangen og sæde 1A – 1B har mere benplads. Stolene er generelt komfortable og har tilstrækkelig benplads, selv for en person på> 1,90m. På første række er bordet i armlænet. De andre stole har et bord i ryglænet på stolen foran.

Sædeinddeling hos Carpatair (Kilde: Carpatair)
Række 3 D-E-F

Bagagebokse over sæderne kan indeholde en hel del bagage. Hele interiøret ser nu lettere uddateret. Her og der er dele tapet sammen, så det ikke falder fra hinanden.

Benplads hos Carpatair
Lys og lidt frisk luft

Forplejning

Efter at vi kom op i luften, begyndte besætningen at forberede service og måltider. Gardinet mellem Business Class og Economy Class blev lukket for.

Måltiderne ombord er sammenlignelige med de almindelige KLM-fly i Europa. Flyvningen udføres som en såkaldt wet-lease, hvor KLM lejer flyet og besætning fra Carpatair. Siden jeg fløj Europe Business Class fik jeg et mere omfattende måltid end passagererne i economy. Måltidet bestod af en salat og en sandwich af eget valg (vegetar, kød, eller fisk). Der var også en lille dessert. Det hele kom i en papkasse, sammen med en serviet og Marcel Wanders bestik. Der var også et menukort i boksen.

Der er 3 forskellige menuer:

  • Morgenmad (fra kl. 05.00 til 10.00):
    • Frisk frugt
    • Yoghurt
    • Varme rundstykker med syltetøj, gedeost eller oksekød
  • Frokost (kl. 10.00-15.00):
    • Græsk salat med feta, oliven og pinjekerner
    • Bun med Beemster ost, eller bolle med laks, eller bolle med kylling.
    • Chokolade karamel dessert
  • Middag (fra kl. 15):
    • Forretter – salat med kikærter og blåost
    • Salat med laks, asparges og soltørrede tomater
    • Chokolade karamel dessert

Siden jeg fløj mellem kl. 10.00 og 15.00 kunne jeg nyde frokostmenuen.

Du kan vælge mellem følgende (alkoholiske) drikkevarer:

Da det var en kort flyvning, kunne jeg kun bestille en drink én gang.

Der var to kabinepersonale om bord. En til business class og en i economy. Efter at have udleveret måltidet så jeg hende ikke rigtig igen. Jeg ville have forventet mere opmærksomhed til business class passagererne.

Der er en Holland Herald, et SkyHigh og et kort med redningsinstruktionerne i sædelommen, hvis du skulle kede dig.

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af Marco fra vores søsterside Insideflyer.nl

Overblik

Pros

- Velsmagende måltid på den korte flyvning
- Dejligt med en sidste tur i en Fokker 100.
- Fremragende benplads, især ved nødudgang og sæder 1A og 1B.
- Besætningen taler godt engelsk.

Cons

- Gammelt fly og interiør.
- Lidt opmærksomhed på passagererne.
- Ingen Economy Comfort sæder.

Rejseklasse

Sæde

Mad og drikkevarer

Kabinepersonale

Værdi

Generel Vurdering

Konklusion

Desværre blev min flyvning booket om i sidste øjeblik og blev i stedet udført af Carpatair. Flyet var gammelt og interiøret slidt. Service var fint, men der burde have været mere opmærksomhed til passagererne. Det er ikke en katastrofe at flyve med Carpatair, men næste gang vil jeg gerne flyve med KLM selv. Det var dog godt med en sidste tur i en Fokker 100. Måske vil det rumænske selvskab genopfriske flyets interiør, så ville det være mere interessant og behageligt at flyve ind i det.

Mad og drikkevarer er som du ville forvente fra KLM, godt. Især for den korte flyvning (AMS-HAM) var måltidet velsmagende og godt.

3.3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *