Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I disse dage er SAS meget omtalt med de mange udfordinger, selskabet står over for og en uvis fremtid. Det er dog ikke det eneste selskab, der befinder sig i en vanskelig situation.
Finnair er et andet hæderkronet nordisk selskab, der befinder sig i en alvorlig krise. At selskaber har haft en hård tid under Corona er en kendt sag, og det har også været tilfældet for Finnair, men med sommerens tilbagevendende rejselyst har langt de fleste flyselskaber ikke kunnet følge med efterspørgslen. Finnairs situation post corona har dog været en noget anden, da selskabet fra den en dag til den anden har skulle finde en helt nyt forretningsmodel.
Finnairs netværk har hidtil satset stort på Asien trafikken. Takket den geografiske placering af selskabets knudepunkt Helsinki-Vantaa Lufthavn har Finnair kunnet tilbyde smutvejs-forbindelser til og fra Asians vigtigste metropoler. Udbruddet af Ukraine krigen og den efterfølgende lukning af det russiske luftrum for vestlige flyselskaber, har betydet at den største del af Finnairs udbudte langdistance-mål blev uøkonomiske eller simplethen uopnåelige. De få strejkninger, selskabet stadig kan tilbyde, har dog mistet de fleste, hvis ikke alle, fordele for rejsende.
Så imens andre selskaber kæmper for at kunne følge med efterspørgslen, er Finnair nød til at tænke kreativt og finde helt nye forretningsområder for at kunne holde den nu alt for store flåde i luften.
Et stort es holder Finnair dog i ærmet. For Helsinki er ikke bar et et godt sted at flyve videre fra, men har i sig selv som rejsemål rigtig meget at byde på. Derfor har InsideFlyer taget turen med Finnair fra Billund til Helsinki for at se nærmere på sagen.
Er det Finnair eller DAT vi rejser med?
Ruten fra Billund til Helsinki bliver for det meste udført af Nordic Regional Airlines, også kendt som Norra. Selskabet er Finnairs regionale aflægger og flyver med Embraer E190 og ATR72. Norra er dog kun til 40% i besiddelse af Finnair. De 60% ejes af DAT, men servicen, uniformer og kabine design er holdt i Finnair farver.
Servicekonceptet på Finnairs Europanetværk er lidt varieret alt efter flyvetiden. Hvad der er ens for alle flyvninger, er muligheden for at bestille economy billetter, der alt efter prisklasse tillader forskellige mængder af håndbagage – og for lidt ekstra penge også regulær bagage, der kan checkes in. Kan man dog nøjes med håndbagage, kan der spares penge. På den billigste kategori må et stk. håndbagage og en personlig genstand tages med til en sammelangt vægt af 8 kg. Når håndbageregler – ikke overraskende – ikke bliver håndhævet, betyder det helt enkelt, at der ingen grund er til at betale mere for ekstra mængder af håndbagage, hvis man alligevel slipper afsted med mere, end man har “bestilt”. Jeg vil selvfølgelig ikke opfordre til ikke at følge reglerne til punkt og prikke, men nogle rejsende har lidt mere is i maven end andre.
På korte ruter som Billund-Helsinki tilbydes snacks og alkoholiske drikke som øl og vin som tilkøb. Vil man have et måltid, skal dette bestilles on-line inden rejsen begynder. Vand og Finnairs helt store stolthed, blåbær juice, tilbydes gratis. Jeg må så også indrømme, at juicen er virkelig god. Om det er nok til at lokke passagere til at flyve med Finnair til Helsinki frem for andre selskaber, kan jeg ikke sige, men det vil sikkert heller ikke skræmme kunderne væk. Mangel på enhver form for strømstik eller usb-ports og wifi er så til gengæld godt noget, der kan få kunder til at vælge andre flyselskaber. Servicen om bord bliver gennemført af et suverænt, venligt og smilende crew. Sæderne ser mere polstrede ud end de er, men er forholdsvis brede og byder på god sædeafstand.
Det skal dog siges at hjemturen bød på et let forandret kabinedesign med mindre sædeafstand og generelt føltes mere trængt. Så en fælles kabinestandard og dermed ens produkt for billetprisen er ikke helt givet.
Så når det fysiske produkt, på nær blåbærjuicen, ikke adskiller sig væsentligt fra så mange andre selskaber, hvad så med selve destinationen Helsinki? Grundet lufthavnens IATA kode “HEL” bliver Helsinki i luftfartsverdenen ofte spøgende omtalt som “Hell” eller “helvede”. Byen er dog alt andet end et helvede. Det er klart Nordens underdog når man sammenligner populariteten af København, Stockholm og Oslo som turistdestination, men Helsinki behøver bestemt ikke gemme sig for sine nordiske naboer.
Det bedste af to verdener
Kort sagt byder Helsinki på det bedst af to verdener. Storby og natur i en harmonisk kombination. Når man går igennem byen, vil man som det første bemærke den enormt spændende arkitektur, byens bygninger udviser. Fra en meget stor mængde af huse i jugendstil til moderne finsk arkitektur med udbredt brug af lyst træ, glas og bølgeformer. Det er ikke et kaotisk sammensurium af forskellige stilarter, men et over det meste af byen vel gennemtænkt samspil af gammelt og nyt.
Et godt eksempel herpå er Kansalaistori (Folkets Plads). På den ene side finder men det finske parlament, bygget i begyndelsen af det 20. århundrede i forbindelse med Finlands uafhængighed og overfor det ny bibliotek Oodi, som var folkets gave til sig selv, til fejring af landets 100-årige uafhængighed. Det nye biblioteks anden sal som huser det, vi i Danmark kender som et bibliotek, er meget nøje blevet bygget til at være på samme højde som parlamentssalen i parlamentet overfor. Men det er ikke kun derfor, at det nye centralbibliotek Oodi er et besøg værd. Udover den enormt spændene arkitektur af bygningen, huser det alt fra top professionelt lydstudio, video-redigerings studio, systue, 3d printere, laser-cutter, tegnestue, printere i topklasse, køkken, mødelokaler, spillelokaler og alt, hvad man ellers kan forestille sig. Og så i meget stor udstrækning til brug helt gratis. Selvom det kræver en adresse i Finland for at kunne benytte sig af tilbudene, er bygningen i sig selv helt klart et besøg værd og bliver af lokale, med rette, også kaldt Helsinkis stue.
At finde steder, der byder på visuel stimulation samt muligheden for at slappe af og bare lade omgivelserne påvirke en, er ikke svært i Helsinki, der vrimler med hjørner, kroge, gårde og pladser, som inviterer til ren livsnydelse.
Helsinki byder dog langt mere end kun spændende arkitektur. Byen er også noget af et mekka for “foodies”, folk med en særlig interesse for mad – eller med andre ord, gourmet’er.
Byen er smækfyldt med spændende restauranter, der byder på en bred vifte af kulinariske oplevelser. For eksempel restauranten Elm i udkanten af Kaivopuisto parken. Med ejernes mediterrane baggrund formår de at tilbyde deres hjemegnsretter med et let finsk twist i smukke omgivelser.
Restauranten YES YES YES er indtil videre byens eneste vegetariske restaurant, men har mange farvestrålende retter på spisekortet.
Eller kombinér lysten til mad i verdensklasse og naturoplevelser med en tur til øen Lonna. Her er det nemlig muligt at besøge den virkeligt fremragende finske sauna – og bliver det for varmt, hopper man bare ud i havet. Efter saunaen kan man besøge øens restaurant, der som antydet byder på noget af det bedste mad, Finland kan byde på. Alle retter er af finske råvarer og sammensat til en smagsoplevelse, som ikke vil blive glemt.
Natur, arkitektur, historie, mad og drikke byder Helsinki på, men selvfølgelig også masser af kultur og her er Kiasma, Helsinkis Museum for Samtidskunst (Museum of Contemporary Art) med skiftende kunstinstallationer et besøg værd. Udover de mange spændene kunstinstallationer er selve bygningen endnu et eksempel på de mange spændende arkitektoniske highlights, der findes i byen.
Finnair har med Helsinki som hjembase og destination et meget spændene tilbud i deres portfolio, og jeg kan udfra mine erfaringer på denne og forgående rejser til den finske hovedstad anbefale at prøve det af. Der er dog ingen tvivl om, at Finnair fortsat vil stå over for store udfordringer tiltrods for de mange tilbud, Helsinki byder på.
Forsidebillede: Finnair ERJ-190LR (OH-LKG) i Munich Franz Joseph Strauss Airport (MUC) (Foto: BongoPlanes)
Skriv et svar