Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Luftfartskrisen er ikke mindst de store lufthavnes og de store flyselskabers krise. InsideFlyer har set, om den også berører de små. Derfor prøvede vi Loganair-ruten fra Esbjerg til Aberdeen som en alternativ indfaldsvej til Skotland og Nordengland.
Det vil være en overdrivelse af rang at påstå, at Loganair er en stor aktør i dansk luftfart. Faktisk driver det skotske selskab, der har 60 år på bagen og i dag er Storbritanniens største regional-luftfartsselskab, blot en fast rute mellem Esbjerg og Aberdeen med fem ugentlige afgange. Ruten har lejlighedsvist været forlænget til nordengelske Teesside, mens en planlagt rute mellem Esbjerg og Edinburgh faldt Covid-pandemien til offer. På det seneste har Loganair dog påbegyndt charterflyvninger fra Ålborg til Belfast og Edinburgh, der som på Esbjerg-ruten betjenes med Embraer 145 fly, og – hvem ved – måske kommer vi til oftere at se de fine tartan-malede fly i de mindre danske lufthavne.
Small is beautiful
For Loganair er de små destinationers flyselskab. Og det skal forstås bogstaveligt: Blandt de mere spektakulære ruter er verdens korteste passagerflyvning mellem Orkney-øerne Westray og Papa Westray (med en flyvetid på godt et minuts tid) og ruten fra Glasgow til Barra i de Ydre Hebrider, hvor flyet lander på stranden. Et ”must” for alle inkarnerede flyfans. Men hvad byder Loganair-ruten for de ”helt almindelige” flyrejsende – forretningsfolk, turister, familiebesøgende, osv.? For at se, hvor gode de er, tog InsideFlyer turen fra Danmarks energimetropol Esbjerg (EBJ) til det skotske modstykke, Aberdeen (ABZ). Aberdeen er et af Loganairs hubs, og et som man med fordel kan bruge, hvis man har ærinder i Skotland eller Nordengland og ønsker at undgå de store europæiske omstigningslufthavne – ikke uvæsentligt i disse dage.
Stressfri afrejse
Loganair åbner for on-line indtjekning fem dage før afgang, men i realiteten er der blot tale om sædereservation, vel at mærke uden ekstra betaling. Samtidig kan man reservere sæde på retur-rejsen. På afrejsedagen starter vi så i Esbjerg Airport og kan straks konstatere: Små lufthavne kan noget. Indtjekning af bagage tager ganske få minutter, sikkerhedskontrollen er overstået på et øjeblik. Hvad gør man så med sin ekstra tid? Man tager en gratis kop kaffe, som lufthavnen holder klar til sine passagerer (stik det, CPH). Alligevel bliver ombordstigningen ca. 20 minutter forsinket, måske fordi flyet er fuldt? Ærgerligt, men næppe noget, der kan ryste et rejsepublikum, der i disse tider oplever problemer af helt anderledes dimensioner. Loganair har en meget varieret flyflåde, men på denne rute flyves – som nævnt – med Embraer ERJ-145 og den lidt kortere version – ERJ-135. Sædekonfigurationen er 2 + 1 og der er kun plads til håndbagagen i den ene side af flyet. Det er altså klogt at begrænse sin håndbagage, hvis man ikke vil strides med sine medpassagerer. Men måske man bare skulle starte med at overholde de internationalt gældende regler for håndbagage? Benpladsen er også beskeden, men hvor er den ikke det på Europas short-haul ruter?
Træt kabine, frisk besætning
Loganair overtog sine ERJ fly fra det britiske selskab BMI Regional, der under navnet FlyBMI lukkede og slukkede i februar 2019. Og lad mig sige det lige ud: En kabine-renovering ville ikke skade. Lædersæderne bærer tydeligt præg af slid, men til gengæld er de overraskende bekvemme. Og på denne solrige sommerdag er det under alle omstændigheder mere interessant at kigge ud på den smukke jyske vestkyst med sine næsten uendeligt lange sandstrande end at studere en skrammet stoleryg. Anyway, med flight captain David Naylor og first officer John Plummer i ”hanehullet” når vi hurtigt rejsehøjden på 37.000 fod og tid til service, som leveres af en enlig, men venlig og kompetent kabinemedarbejder. Den kan så til gengæld beskrives ganske kort: Kaffe, té, vand og en klassisk engelsk biscuit – economy klasse standard nu om dage. Og efter 1 time og 15 minutter i luften sætter flyet hjulene på jorden i skotske Aberdeen. Foran os venter ”immigration”, bagageudlevering (hvis man da ikke skal flyve videre fra Aberdeen til en anden af Loganairs mange destinationer) og gangen gennem toldkontrollens grønne kanal. Også her ser man, at små lufthavne ”kan noget”, men det er en ganske anden historie.
Og sådan ser regnskabet ud: Har man gøremål i Skotland eller Nordengland, inkl. Manchester, og ønsker man at undgå køerne i lufthavne som København, Amsterdam eller Frankfurt byder Loganair ruten faktisk på et godt, stressfrit alternativ. Man skal leve med en lidt træt kabine og acceptere, at man kun har economy-klasse – med dertil hørende service-standard – men kan man klare sig med en kop kaffe og et klassisk shortbread, får man et effektivt short-cut til vore britiske naboer i vest. Og har man mere en enkelt rejse for – måske som Highland Coorie fan – kan man med fordel melde sig ind i Loganairs frequent flyer program, som – hvad ellers? – hedder: The Clan Club.
Fáilte Gu Alba – velkommen til Skotland.
Forsidebillede: Loganair ERJ-135ER (G-SAJT) i Aberdeen Dyce Airport (ABZ). Foto: BongoPlanes
Skriv et svar