Anmeldelse: På tur med SAS nyanskaffede Embraer E195LR

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS har anskaffet en en ny flytype og denne flytype har vi på førstedagen nu givet en test

SAS, eller rettere sagt det nye SAS Link, har fået ny flytype. Flytypen det drejer sig om er en Embraer 195LR, der har fået registreringen SE-RSK. Den har tidligere gjort tjeneste ved britiske Flybe, før flyet blev langtidsparkeret og er nu kommet til SAS Link.

InsideFlyer har selvfølgelig været med på den første tur fra Aalborg og til København og vi har en anmeldelse klar til dig.

Før flyvningen

Vores udsendte var taget i lufthavnen et par timer før selve flyvningen og skulle have lidt tid til at gå. Heldigvis er det ikke svært at få tiden til at gå i en lufthavn, når man som undertegnede har en stor passion for netop luftfart. Cirka en time før boarding var det igennem Fast Track i Aalborg Lufthavn og så bare vente på boardingen blev påbegyndt. Hvad er bedre til at dulme ventetiden end en lille let frokost

Ingen tilgængelig beskrivelse.
Ingen tilgængelig beskrivelse.
En wrap og sodavand imens man venter / Gate 1 i Aalborg hvorfra flyet blev boardet: Foto: André Jørgensen

Flyvningen

Idet at jeg rejste på SAS Plus i forbindelse med denne anmeldelse, så blev vi boardet som de første i gate 1 i Aalborg. Efter en meget hurtig boarding proces var vi nu på vej imod bane 26R, hvor der var takeoff fra.

Efter takeoff gik der ikke ret længe før skiltet med “sikkerhedsbælte påkrævet” blev slukket. Derfra kunne man blot læne sig tilbage og slappe af i de 5 minutter før SAS personalet begyndte serveringen af kaffe eller te, som forresten også er kommet tilbage på SAS GO klassen.

Efter en kop kaffe var det tid til en tur på toilettet, toiletterne ombord på SAS nye Embraer er faktisk af en størrelse, så selv en mand med lidt ekstra kilo, nemt kan benytte sig af toilettet uden de store problemer.

Ingen tilgængelig beskrivelse.
Ikke den mindste plads der er på toiletterne ombord på SE-RSK, dette er klart en fordel. Foto: André Jørgensen

Kort efter besøget på flytoilettet begyndte indflyvningen til København. Indflyvningen blev påbegyndt omkring Hillerød, hvor man fik besked på der var 10 minutter til landing. Dette betød også at man nu skulle indfinde sig på sine pladser.

Indflyvningsruten gik over Nordsjælland og ud over Øresund til Sverige, hvor Malmö blev overfløjet før der kunne landes fra øst og på bane 30 i København.

Malmö set fra oven: Foto André Jørgensen

Efter flyvningen

Selve landingen foregik uden de store problemer og vi taxiede fra bane 30 og ind til standplads B4, hvorfra afstigning skulle foregå i et raskt tempo.

Flyet skulle kort efter landingen fra Aalborg videre til italienske Bologna. Gaten var allerede åben og klar til ombordstigning, da vi ankom med en forsinkelse på 20 minutter i forhold til oprindelig slot tid.

Jeg fik dog lov at få 1 minut ombord, så vi kunne få nogle billeder af flyet uden der var andre passagerer ombord, og dette er noget vi sætter stor pris på her på InsideFlyer.

Ingen tilgængelig beskrivelse.
Gate B4 bliver kørt på SE-RSK: Foto: André Jørgensen

Service og Komfort

Komforten ombord på den nyanskaffede Embraer 195 er personligt ikke noget jeg kan brokke mig over og hvis skal starte fra en ende af så lad os starte med sæderne.

Sæderne bringer minder til tiden med de bløde sæder i MD-80’erne. Foto: tobi.aviation

Række 1 som vi har placeret på, ombord på denne flyvning har god benplads. rækken, har så god benplads at man kan strække sine ben faktisk næsten helt ud.

Ingen tilgængelig beskrivelse.
Række 2CD i højre side er ligesom række 1 også udstyret med bred benplads: Foto: André Jørgensen

Sæderne ombord på de nye Embraer E195 er ikke samme sædetype som man kender det fra den øvrige SAS flåde. Sæderne er overtrukket med et andet betræk, som gør sæderne lidt mere bekvemlige at sidde i sammenlignet eksempelvis en nyere Airbus A320neo.

Et kig i kabinen på SAS Link Embraer 195LR.

Ingen WiFi

Flyene er desværre ikke udstyret med Wifi, hvilket jeg personligt finder ærgerligt, idet at SAS har tænkt sig at flyene skal flyve på nogle ruter hvor også SAS benytter netop deres A320neo, som er udstyret med wifi.

Konklusion

Til kortere distancer vil jeg personligt ikke have noget imod af at flyve med Embraer igen. Hvis jeg skal på en længere flyvning med SAS vil jeg forsøge at ramme en afgang, der flyves af en af SAS A320neo, da de er udstyret med WiFi og der er mindre støj i kabinen.

Sæderne i Embraerne er blødere og mere komfortable i forhold til netop en A320neo.

Serveringen hos SAS er tilbage på både SAS Plus og SAS Go. Det er rart at man på den korte tur mellem Aalborg og København atter kan få en kop kaffe ombord på flyvningen.

Hvis man “skal”, så har toiletterne en størrelse jeg personligt finder acceptabel i forhold til andre selskaber som jeg tidligere har været fløjet med.

På en kortere distance vil jeg ikke have noget imod af at flyve med SAS Link og Embraerne igen.

Se flere billeder fra turen

Ønsker du at se flere billeder fra selve flyet, så kan du besøge linket nedenunder denne anmeldelse, hvor vi løbende har opdateret igennem dagens begivenhed.

Læs mere her: Se kabinen af den ny anskaffede Embraer 195LR her



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Kaffen er tilbage ved SAS uanset om man er rejsende på SAS Plus eller SAS Go
+ Velholdt fly trods 15 år gammelt
+ Effektivt og sødt personale der har styr på deres arbejde
+ Bløde flysæder
+ God benplads på række 1 som vi befandt os på, under denne anmeldelse

Cons

- Ingen WiFi
- At SAS hovedsageligt ikke tilbyder loungeadgang i lufthavne der ikke har en Star Alliance lounge, trods man rejser på SAS Plus/Business
- Dyre billetpriser på afgangen i forhold til konkurrenterne (både i Go og i Plus)

Komfort

Mad/drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Personligt rejser jeg normalt ikke på de dyre klasser, men i denne anmeldelse er der gjort en undtagelse idet at jeg fløj på SAS Plus, med den nyanskaffede Embraer 195. Embraer er en flytype jeg selv har fløjet med et par gange før, dog ved KLM og lige en Embraer er et af mine foretrukne fly at rejse med når det gælder kortdistance. Personligt kunne jeg godt lide at SAS fik lidt mere service ombord på alle flyvninger sådan at man eventuelt kan få en snack til sin kaffe når man rejser på SAS Plus, også synes jeg at det er for dårligt at man fra SAS side ikke har valgt at installere wifi ombord på flyene på trods af at det er nyanskaffelser og en helt ny flytype i SAS regi som på sigt skal kunne hamle op med de produktet som SAS tilbyder blandt andet ombord på deres A320 serie. Jeg rejser gerne med SAS igen men jeg håber at selskabet vil få en bedre service ombord i fremtiden.

3.4

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *