Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I Le Bourget lufthavnen nord for Paris finder du “Le Bourget Air & Space Museum”. Der kan man gå rundt i to Concorde fly, en delvis adskilt Boeing 747 og snart også en pensioneret Airbus A380. Her er også parkeret en Boeing 777 tilhørende en saudi arabisk prins foruden mange spændende prototyper på jetfly.
På den udendørs udstilling kan man se en række civile og miltære fly. Det største fly er en Air France Boeing 747 fra 1969, som man kan gå rundt i. Den er delvis adskilt, så man kan gå ned på nederste dæk, hvor man har placeret en bil på en palle.
Den indeholder både First, Business og Economy Class, men det er tydeligt, at der er sket meget med komforten siden den blev taget i brug. Ikke engang på First er der lie-flat sæder, men noget der ligner sæder på Premium Economy i dag. Til gengæld var hele første salen indrettet som et sideområde, hvor man kunne side og få en drink.
To Concorde
I en hal var der udstillet to Concorde fly. Det ene fly var den første prototype, som var indrettet som laboratorium, hvor man har lavet videnskabelige undersøgelser af solformørkelser, ved at flyve langs centeret i over en time.
Den anden Concorde har stadig enkelte sæder tilbage, men sædekomforten lader noget tilbage. Man føler sig nærmest hensat til et af dagens regionale jetfly, som f.eks. en CRJ 900. Men flyvetiden fra Paris til New York var jo også kun tre en halv time.
Le Bourget
Le Bourget lufthavnen blev grundlagt under første verdenskrig, men blev åbnet i 1919 for civil lufttrafik. Efter åbningen af Charles de Gaulle lufthavne i 1980 er den i dag en vigtig lufthavn for forretningsfly og privatfly i alle størrelser. Midt i lufthavnsområdet ligger museumsområdet, omkring den gamle terminal fra 1937.
Terminalen i art deco stil er ved at blive restaureret, så dele af udstillingen var lukket.
En Airbus A380 som snart skal på museum
Ved siden af det udendørs udstillingsområde var der parkeret en 13 år gammel Airbus A380 med registreringsnummeret F-WWDD. Den er nummer fire i rækken af A380’ere, der er blevet bygget og har været anvendt til testflyvninger. Det er meningen at den skal åbnes for besøgene ligesom 747’eren. Mon ikke det vil ske til næste år, når lufthavnen fejrer 100 års jubilæum?
Foruden den ene A380, så vil Airbus også udstille tre fly i Aeroscopia i Toulouse ved siden af Airbus fabrikken: A380, A320 og A340-600
Kæmpe privatfly
Uden for den udendørs udstilling kumme man ligeledes se en Boeing 777 med registreringsnummeret VP-CAL. En søgning på Google viser, at flyet tilhører Prins Mohammad bin Fahd bin Abdul Aziz Al Saud, som er søn af den nu afdøde kong Fahd af Saudi Arabien. Flyet har plads til 40 passagerer og en listepris på 320 millioner USD.
Udendørs udstillinger
Foruden de allerede nævnte fly, så kunne man også se forskellige franske jagerfly og to modeller af Ariane 1 og V raketterne bygget af ESA til Le Bourget air shows i 1979 og 1995.
Lockheed P2V-7 Neptune blev bygget fra 1944 til 1956 for at bekæmpe ubåde. De to propelmotorer blev senere suppleret med to turbojetmotorer.
En Douglas DC-8 havde været anvendt af de franske flyvevåben til hemmelige overvågningsopgaver.
Indendørs udstillinger
En udstillingshal var indrettet med fly fra 2 Verdenskrig, hvor man blandt andet kunne se en SpitfireC-47A Skytrain. En hel bygning viste historien om Normandie-Niemen regimentet og dets piloter, som sammen med Rusland kæmpede mod Tyskland.
I en to andre haller kunne man se jetfly og helikoptere udviklet i halvtredserne og tresserne. I en anden hal var der udstillet fly helt tilbage fra tyverne.
Der var også en hal med rumfartsteknologi.
Praktisk information
I udstillingsområdet er der ligeledes en restaurant.
Entreen er på 9 Euro og giver adgang til at besøge både en 747 og to Concorde. Lufthavnsbygningen kunne desværre ikke besøges.
Åbningstiderne er alle dage undtagen mandag mellem 10 og 18 fra 1. april til 30. september. Resten af året lukkes der kl. 17.
Le Bourget ligger nord for Paris. Hvis man tager RER toget fra Charles de Gaulle lufthavnen til centrum af Paris, så stopper de fleste tog på Le Bourget stationen, som ligger et par kilomet fra lufthavnen.
Flere oplysninger kan får her
Konklusion
Et spændende sted at besøge, hvis man interesserer sig blot en lille smule for flyvning. Det er spændende at kunne følge det meste af flyvningens historie frem til en Airbus A380. Det bliver endnu mere spændende, at besøge når de åbner resten af udstillingen i terminalen og der bliver adgang til en A380. Desværre er mange af skiltene kun på fransk.
Skriv et svar