Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Ankomst og beliggenhed af Radisson Blu Hotel Birmingham
Jeg ankom til Birmingham fra lufthavnen efter en direkte tur fra CPH med SAS. Det er foreløbigt det eneste selskab der flyver direkte fra København. Efter at have set en række engelske byer havde min kæreste og jeg besluttet at bruge en weekend i Birmingham, særligt pga. fantastiske shoppingmuligheder og nem tilgang til byen fra lufthavnen. Efter en kun 15 min. togtur fra lufthavnen befandt jeg mig midt i midten på Grand Central, og derfra var der kun 5 mins gang til hotellet som havde en perfekt central beliggenhed.
Normalt kan man få gode priser på hotellet (ned til 65 pund/nat), men da der var mange turister i Birmingham denne weekenden var hotellet næsten fuldt booket – og priserne var derfor tilsvarende høje og på over 200 pund/nat. Der var dog fortsat ledige værelser med Club Carlson points (Radisson Blus loyalitetsprogram red.) da jeg bookede værelset omkring 10 dage før ankomst. Jeg valgte derfor at bruge 88.000 Club Carlson points (44.000 Club Carlson points/nat) for et 2 nætters ophold på et standardværelse for 2 personer.
Efter den 5 mins gåtur fra banegården ankom jeg til hotellet, hvor jeg blev mødt af en ung receptionist. Hun gav mig den glædelige nyhed at vi var blevet opgraderet til et Business Class værelse på 17. etage (næstøverst!) grundet min Club Carlson Guld status. Det var en glædelig nyhed, da det betyd at vi fik få gratis morgenmad som ellers ikke er inkluderet i point-prisen for et standardværelse. Hun glemte dog at informere om morgenmad, WiFi og alt det andet som receptionister plejer at sige, men det foretrækker jeg alligevel at undersøge i informationsfolderen på værelset.
Værelset
Vi tog elevatoren op som hurtigt bragte os op på 17. etage. På værelset stod en velkomstgave klar med 2 macarons og 2 flasker vand som også er en af fordelene som Club Carlson Gold medlem – fin detalje! Værelset havde en Nespresso kaffemaskine, the og instantkaffe/kakao, buksepresser, strygejern og godt med skabsplads. Derudover var der et skrivebord som vente ud mod vinduet med flot udsigt udover byen. Der var samtidig et “normalt” strømstik som kunne bruges hvis man havde glemt at have UK stik med, men da værelset virkede til at være af lidt ældre dato var der desværre ingen USB-opladere. Værelset havde også tidligere haft en minibar, men den var ikke fyldt op. Til gengæld havde de ladet køleskabet stå tændt således at der var plads til vores vand (og nogle specialøl fra M&S) 🙂
Sengen var stor og utrolig behagelig. Overfor sengen var dog et utroligt lille fjernsyn som havde et stærkt begrænset udvalg af kanaler (primært BBC i grynet opløsning). Heldigvis fungerede det gratis WiFi udemærket således at man kunne streame film via iPad/computer i stedet, men det TV skulle altså have været opdateret for længe siden!
Pånær Nespresso-maskine, buksepresse og strygejern var der ellers ikke den store forskel på Business Class værelset og standardværelser. Hotellets informationsfolder fortæller blandt andet at der også skulle være gratis Pay-TV, men der var der ikke skyggen af “On Demand” på det forældede TV. Der var heller ikke nogen slåbrok eller avis som ellers står som “Additional Amenities”.
Jeg undrer mig derfor over at man ikke prøver at holde hvad man lover i brochuren og på nettet. Det var ikke nogle fordele som jeg rigtigt savnede på dette ophold og det er svært at være utilfreds når man er opgraderet – dog ville jeg have følt mig lidt snydt hvis jeg havde betalt for et Business Class værelse…
Badeværelset var rummeligt og med et stort karbad som jeg sætter stor pris på, når jeg til dagligt har et 3 kvm badeværelse i Nordvest. Der fremstod rent og virkede nærmest lidt for sterilt med de små hvide klinker som dækkede hele rummet.
Der var dog dårlig udluftning fra badeværelset, og tiltrods for et klimaanlæg var indeklimaet i værelset ret dårligt. Selv efter klimaanlægget havde kørt flere timer, virkede værelset fugtigt. Derudover var der nogle skavanker som en skaleret loft og slidte kanter på møbler som gjorde at værelset (og hotellet) godt kunne trænge til en renovation.
Dog trækker en god seng, velfungerende WiFi, bredt udvalg af the/kaffe/Nespresso og flot udsigt fra 17. etage trækker op i den samlede vurdering.
Morgenmad
Som nævnt fik vi gratis morgenmad da vi blev opgraderet til et Business Class værelse. Morgenmaden foregik på 1. sal og havde et stort udvalg af varme og kolde retter. Croissanter og brød var af høj kvalitet og de varme retter var udemærket med et udvalg af pølser, bacon, hashbrownies, ovnbagte tomater og æg. Herudover kunne man også lave sin egen friskpressede appelsinjuice, som jeg satte stor pris på – særligt da resten af juicen kom fra koncentrat. Der blev også budt på kaffe og the, som ikke var særlig god eller stærk. Jeg så til gengæld at de havde en espressomaskine inde bagved, og spurgte om en espresso i stedet som var meget bedre.
Alt i alt var morgenmaden et dejligt element.
Fitness
Der var et lille fitnesscenter på øverste etage. Udsigten var super, men der var et meget begrænset udvalg af maskiner.
Eksempelvis var der kun 1 løbebånd, som kan være problematisk på travle tidspunkter. Jeg var dog heldig at en person på båndet gik ned kort tid efter jeg ankom. Der var gratis håndklæder og isvand til afbenyttelse, men dog ingen plastikglas til at tage vandet fra maskinen. Herudover var 1/3 af pærerne gået i loftet, som også indikerede at hotellet trængte til en grundig gennemgang.
Konklusion
Man kan ikke undgå at have en lidt underlig mavefornemmelse efter et ophold som mit. Det var utroligt dejligt med en upgrade og værelset var helt udemærket. Til gengæld er det et hotel der virkelig skal gøre sig mere umage med at renovere og få styr på detaljerne. Hoveddøren var eksempelvis i stykker og ud fra anmeldelser på TripAdvisor havde det åbentbart stået på i flere måneder! Derudover var restauranten om lørdagen lejet ud til et privat arrangement, men alligevel informerede hotellet ikke om at den var lukket for gæster om lørdagen – i stedet skiltede de fortsat med menuen i elevatoren. Det er derfor de små ting som disse og det jeg ellers har nævnt i anmeldelsen at jeg håber hotellet vil rette op på.
Men skal du til Birmingham og ønsker at bo centralt er det bestemt et hotel der er værd at overveje. Du kan læse mere om hotellet her.
Skriv et svar