Anmeldelse: SAS Plus fra København til Milano Malpensa og retur

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Endnu engang er jeg blevet bekræftet i, at SAS ganske ofte leverer det stabile ensartede og sikre kvalitetsprodukt.

Min hustru og jeg havde besluttet os for 3 dages selvforkælelse i Milano. Vi havde booket flyvningen til Milano Malpensa som et Eurobonus tilbud på www.sas.dk.
Fordi vi har et SAS MasterCard Premium, hvor vi årligt indtjener over 50.000 point, som i øvrigt samles på vor SAS Point-Sharing konto, blev vor Economy billetter til 21.000 Eurobonus point automatisk opgraderet til SAS Plus billetter, som inkluderer Fast Track, Lounges, gratis sædevalg ved booking og 2 x 23 kg in-checket bagage.

Efter en dejlig morgenmad i rolige omgivelser i SAS Business Lounge, begav vi os til gaten. Vor fly skulle lette kl. 08:25, og kl. 08:00 blev der åbnet for ombordstigning. Vi fandt os til rette i SAS Plus kabinen, som var lidt under halv fyldt op, så vi delte 3 sæder på denne Airbus A321. Klokken 08:20 informerede kaptajnen os om, at der desværre var to “no shows” ved gaten, så handling personalet skulle lige alle kufferter i gennem for at finde de to kufferter, som skulle af flyet igen inden afgang.

Udsigt til Flight deck mens vi venter (Foto: John Christensen)

Det tog desværre 30 minutter og vi havde derfor “push back” kl. 08:50, hvilket var lidt øv, da vi havde planer om at ramme et bestemt tog (Malpensa Express) fra Malpensa til Milanos hovedbanegård.

Vi var “airborne” kl. 08:57 og gashåndtaget kom i bund.

Enkel, men velsmagende morgenmad på SAS Plus (Foto: John Christensen

Kort efter skiltet med sikkerhedsselen blev slukket, blev der serveret morgenmad. Ikke fordi vi var specielt sultne, men vi havde indset, at vi nok ikke lige nåede Milanos centrum til frokost.

Morgenmaden var en fin lille papæske (dejligt at alt hos SAS ikke er af plastik), som indeholdt en skive ost og spegepølse med lidt garniture. Der var desuden økologisk smør fra Øllingegaard, Morten Heiberg syltetøj og en yoghurt også fra Øllingegaard samt en lille cellofanpose med drys til denne. Desuden lune grovboller, som var fortræffelige.

Det hele var overraskende smagsfuldt, bortset fra yoghurten, som var ekstremt syret, nærmest som om den natten over havde boet udenfor køleskabet. Til morgenmaden blev der serveret kaffe eller te samt en dejlig kold smootie af blandede frugter. OK, flykaffe er generelt ikke noget at skrive hjem om, så det vil jeg helt undlade.

Vi var kun halvvejs gennem morgenmaden, da der igen blev båret lune boller rundt, og denne gang også nogle fine, meget crispy tynde knækbrød, som var en sand nydelse med smør. Jeg var beskeden og tog kun en enkelt, hvilket jeg hurtig fortrød. Jeg tror, den søde stewardesse læste mine tanker, for hun var hurtigt tilbage med en ny stak knækbrød og flere bægrer med smør.

Formiddags Crémant (Foto: John Christensen)

Midt under turen fik min hustru og jeg lyst til lidt formiddags-Crémant, som nærmest kom flyvende til os og blev serveret i rigtige glas. En fin lille detalje. Vi fik tilbudt ekstra Crémant, men måtte takke nej, da vi vidste, at en frokost i Milano altid er med tilhørende god italiensk vin.

Fremragende opmræksomhed på hele turen af både purser og stewardesse. Også lige en tak til de to ude på flight deck, som sørgede for, at vi landede med kun 10 minutters forsinkelse og derfor alligevel nåede vor tog til Milano.

Hjemturen blev stort set en gentagelse af udturen, dog med den forskel at vi for første gang prøvede at flyve med Airbus A320neo, den med sharklets for enden af vingerne. Fint støjsvagt fly udstyret med mood-lightning.

Airbus A320neo (Foto: SAS)

Vi havde i Milano Malpensa besøgt Lufthansa‘s Business Lounge, som SAS benytter, og da flyet var en time forsinket fra kl. 20:05 til kl. 21:05, var vi hverken tørstige eller sultne, da vi gik ombord. Da dette fly ikke dokkede i Milano Malpensa, blev vi kørt i bus til flyet og blev ude på trappens øverste afsats modtaget af Purseren, som bød os velkommen. Vi var de sidste til at gå ombord, og mens vi ventede på at alle satte sig ned, fik vi tid til lille snak med Purseren omkring denne relativ nye flytype i SAS regi.

Få minutter efter vi havde sat os, var vi i luften og på vej hjem mod København. Igen, som på udturen, var SAS Plus ikke fyldt op, da vi kun var 11 i denne afdeling.

På denne aftentur blev der serveret en papbox med bulgur (tror jeg), salat , polenta og nogle skiver let røget, perfekt tilberedt kyllingebryst. Meget frisk og lækkert på trods af, at vi absolut ikke var sulte. Dertil fik vi et par små Crémant’er, som passede rigtig godt til retten.

Velsmagende middagsboks (Foto: John Christensen)

Der blev båret fyldte chokolader rundt af et par gange og så kom der igen andre fyldte chokolader. Da jeg stort set ikke nyder chokolader, bad besætningen min hustru om at tage et håndfuld af hver, og det blev – med alle de gange det blev båret rundt – til en del. Så meget at min hustru måtte bede om en bærepose til at samle det hele i.
Undervejs underholdt Purseren os med fortælling af en af hans egne ture med hans familie til USA, så der var generelt megen hygge om passagererne.

Overblik

Pros

+ Top-klasse service
+ Rene fly
+ God plads
+ Gratis mad og drikkevarer
+ Gratis hurtig Wi-Fi

Cons

- Lille forsinkelse ved ankomst

Komfort

Mad/Drikke

Service

Value 4 money

Generel Vurdering

Konklusion

SAS Plus ER dyrere end Economy, men er absolut et top produkt. Hvis du som os har mulighed for at købe billetterne for Eurobonuspoint, så kan det absolut anbefales.

4.6

Kommentarer

  1. Thomas Jacobsen siger

    Lyder som virkelig god service 🙂
    Jeg har sjældent oplevet så proaktivt personale og aldrig multiple omdelinger af chokolade, så måske har du blot været heldig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *