Anmeldelse: TAP Portugal i economy class fra København og til Lissabon

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Jeg skulle til en konference i Lissabon og da TAP Portugal har en direkte rute fra København var det nærliggende at bestille billetten med dem. Turen til Lissabon tager godt 3½ time og læs med her hvordan turen og servicen var.

Jeg skulle afsted en søndag klokken 12:20 og dermed ville jeg ikke tage for tideligt i lufthavnen. Så meget som muligt af dagen skulle bruges med familien. Så jeg ankomst først til lufthavnens parking (P15) med 45 minutter til afgang. Så da bussen kom og kørte til Terminal 3, så var der ikke megen tid end lige at besøge Lagkagehuset og proviantere. Efterfølgende var det så ud til gate A15.

Tilbud om opgradering før check ind

Prisen for opgradering lød på 130,- euro per vej. De solgte det på muligheden for Fast Track, Lounge adgang og så at flyve i Business Class med fuld servering af mad og drikke. Jeg syntes det var lidt i den dyre ende, da jeg grundet min Star Alliance Guld status ville have adgang til Fast Track og Lounge alligevel. Så værdien var ikke rigtig til det.

Men samlet set brugte jeg 209,- kroner på at vælge plads (mere om det senere) og så 86,- kroner i Lagkagehuset. Så jeg vurderede alt at det forsat var bedre værdi end at skulle betale ialt 970,- kroner (130,- euro) for en opgradering. Reelt kunne jeg sagtens have undværet Lagkagehuset, da TAP Portugal giver både mad og drikke på denne tur til Lissabon.

Dog syntes jeg det er fint at TAP Portugal sender dette ud til kunderne og giver dem muligheden for at købe opgradering til Business Class om de er frie. Jeg fik faktisk tilbudet 3 gange fra jeg bookede det og så til jeg skulle afsted. Det var måske lige en enkelt gang for meget.

Boarding og afgang

Jeg ankom som nævnt introduktionen af artiklen til lufthavnen 45 minutter før afgang. Så efter Fast Track (TAP Portugal bruger CPH Express), som jeg fik med min Star Alliance Guld status og en tur i Lagkagehuset, så var jeg først ved afgangsgaten 25 minutter førafgang. Der begyndte prioritetsboardingen lige som jeg ankom til gaten. Så ”just in time”.

Desværre måtte den frisklavet kaffe af en barista i SAS Guld lounge vente til en anden gang.

Kabinen og stolen

Da turen var sat til godt 3½ time og det så udtil at være en ret booket afgang, så valgte jeg at betale 209,- kroner for at vælge sæde. Det skulle vise sig at være en god ide.

Jeg købte mig sædevalg for 209,- kroner og det var en god ide på denne tur på lidt over 3 timer. Foto: Henrik Olsen

Normalt betaler jeg ikke for sædevalg, men når turen nærmer sig de 4 timer, så vil jeg gerne betale ekstra for at sidde godt. Jeg havde muligheden for at vælge en vinduesplads ved en af nødudgangene ved vingerne. Så det blev 12A, som var anden række, da den første række ved nødudgangene over vingerne typisk ikke kan ligge sig ned. På den måde får jeg ekstra plads til både benene, ved bordet og jeg kan forsat ligge min egen stol ned. Dertil undgik jeg også risikoen for at ende i den bagerste del af kabinen som ikke er ligeså komfortabel som forreste del (mere om det senere).

Et kig ned igennem bagerste del af kabinen på TAP’s Airbus A320. Det er den bagerste del med mindre komfort. Foto: Henrik Olsen

Det vidste sig at midterpladsen forblev fri efter boarding var sluttet og derfor var det nok den bedste plads i flyet grundet den ekstra benplads. Jeg var ganske tilfreds med den rimelige investering jeg lavede for at sikre mig den plads – trods held med midterpladsen.

Kabinen var ny. Der var ikke forskel på Business Class eller Economy Class i selve stolen. Stolene var af gråt læder og den første halvdel af flyet var med rødt omkring nakkestøtten og stolelommen. Den sidste halvdel var med gult omkring nakkestøtten og stolelommen. Du skal være opmærksom på at der er forskel på forreste og bagerste halvdel. I bagerste halvdel kan stoleryggen ikke lægges ned, samt sædeafstanden og bordet er noget mindre.

Grunden til dette setup er at TAP Portugal tilpasser antallet af deres Business Class kabine (Executive Class) til hver afgang. De ønsker at denne klasse skal have bedre sædeafstand. Derfor er kabinelayoutet således at de første 42 stole har denne mulighed. Der med er de sidste 118 stole, så med den normale Economy konfiguration med kortere afstand, inden mulighed for at ligge stoleryggen ned, samt en mindre bord.

Den bagerste del af kabinen har stole, hvor stoleryggen ikke kan lægges ned, samt at sædeafstand og bordet er mindre. Foto: Henrik Olsen

Flyet var en Airbus A320 fra 2008, så den havde været forbi og fået ny kabine for så ikke så lang tid siden.

Et par helt klar positive træk var at der en rimelig god komfort i stolehynden og støtten i ryggen var også rimelig. Ellers var der to stk strømudtag og USB stik til pladserne A, B og C og ligeså til D, E og F. Dette gælder også kun for den forreste del af kabinen.

Der er mulighed for at lade sin PC, tablet eller mobiltelefon op. Dog kun i den forreste del af kabinen.

Jeg manglede dog WiFi, som efterhånden på europæiske ruter er noget som flere flyselskaber har. Især fordi der ikke er nogen form for underholdning eller skærme i kabinen.

Servicen ombord

Servicen startede lidt langsom. Der var gardinerne til galleyet var for de første 30 minutter af flyvningen. Men de rejsende på Business Class fik dog serveret deres måltid og drikkevarer hurtigere kunne jeg se.

Jeg havde ikke forventet mig noget specielt her i Economy kabinen, så havde taget lidt sødt med fra Lagkagehuset. Men det havde jeg reelt ikke behøvet. TAP Portugal gør mange andre europæiske flyselskaber til skamme. Der er på denne tur fuld service af mad og drikke.

Der er fuld service på en tur med TAP Portugal i Economy. Så du får både mad og drikkevarer.Foto: Henrik Olsen

Vi fik udleveret en bakke med tre retter og dertil brød og smør. Dette kan faktisk sammenlignes med hvad du også får på en rejse til USA med for eksempel SAS.

Der var også et fint udvalg af drikkevarer. Du kan få en hvidvin eller rødvin fra flaske, forskelligt udvalg af sodavand og øl, juice eller vand.

Jeg bestilte et glas rødvin og med det samme spurgt om jeg ikke også ville have et glas vand. Det ville jeg gerne og takkede for at stewardesse proaktivt spurgte om det. Hun returnede med rødvin og vand, samt et smil.

Indsamlingen af bakken tog dog for lang tid, men det var med muligheden for at få en kop kaffe eller te.

På mange måder er denne flyvning på godt 3½ timer med en noget bedre service end mange langdistance flyvninger med de store netværkselskaber som for eksempel SAS. Hvis vi også sammeligner med lavprisselskaberne, såsom Norwegian, på tilsvarende ruter, så er der ingen tvivl om at TAP Portugal har en klart bedre service.

Min returbillet kostede lige over 2.500,- kroner og det må siges at være en rimelig pris for 2 flyvninger over 3 timer, samt fuld service og muligheden indchecket bagage.

Vi landede stor set i henhold til tidstabellen efter en god flyvning, hvor den samlede oplevelse var i toppen af hvad du som rejsende i Economy efterhånden kan forvente indenfor Europa.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Fuld måltidsservice med drikkevarer
+ Flyvningen havde afgang og ankomst tæt på tidstabellen
+ Adgang til Fast Track og lounge som Star Alliance Guld

Cons

- Ingen WiFi om bord
- Ingen underholdning ombord
- Dyrt at vælge sæde før afgang
- Forskel på sæderne i forreste halvdel i forhold til bagerste halvdel

Komfort

Mad/Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Turen med TAP Portugal var på den positive side.

Der var styr på prioritetsboardingen, servicen ombord i Economy var med et fuldt måltid med dertilhørende drikkevarer. Eneste anke er at det at vælge en plads koster lige rigeligt. Hvis du er en familie med 2 voksne og 2 børn, så kan det hurtigt blive en dyr omgang. Vælger du ikke sæde, så vær opmærksom på at i bagerste halvdel af flyet, så kan sæderne ikke lægges ned og sædeafstanden er mindre. Så turen får en højere bedømmelse på komforten fordi jeg netop betalte mig fra det. Var jeg endt i bagerste del af flyet ville komforten været noget lavere.

Der var tid til smil fra besætningen under serveringen. Desværre havde de i store dele af flyvningen ”gemt sig” ned i galleyet.

Ellers er det kun ting som manglen på WiFi og et underholdningssystem, som du skal være opmærksom på selv at have med.

3

Kommentarer

  1. Gert Kjaersgaard siger

    Det mindste man kan forlange er vel, at det der skives, er på et nogenlunde korrekt dansk. Jeg kan oplyse, at ingen sædet i flyet kan “ligges” ned, der er til gengæld nogle, det kan lægges ned.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *