Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Jeg har fulgt NORDIC Seaplanes siden starten for snart 3 år siden. Jeg var også med på en af de første afgange, da ruten startede op. I sidste uge fik jeg mulighed for at prøve en tur igen i forbindelsen med at ruten startede igen efter vinterpausen. Længe ventet af flere skulle det vise sig.
Førstedagen af rutens opstart efter vinterpausen var den 20. februar 2018. Der havde jeg fået plads på eftermiddagsafgangen kl 14:15 fra København og til Aarhus. I modsætning til at skulle flyve via Københavns Lufthavn og Aarhus Lufthavn, hvor du skal bruge ekstra tid til at komme igennem lufthavnen for at være i gaten 20 minutter før, så skal jeg blot møde op og checke ind 20 minutter før og modtage ens boarding kort. Det gør at jeg ved et møde i byen skal bruge mindre tid og penge i transport før jeg kan træde ombord. I København er det ved Nordre Toldbod 29 (lige overfor Løgismose) og i Aarhus er det ude ved Østhavnsvej 37.
Det er en af de ting, som jeg klart ser som en fordel for netop NORDIC Seaplanes. Dette viste sig også klart på den afgang jeg var på. Jeg lavede check ind 30 minutter før, hvilket skulle vise sig at være i god tid i forhold til de, som bruger ruten frekvent. Jeg var nemlig den første til at at lave check ind og fik boarding kort nummer 1 udleveret. Jeg blev spurgt om jeg ville have en taxa ved ankomst i Aarhus Havn.
5 minutter senere kom den næste i taxa og stort set præcist 20 minutter før den planlagte afgang kom en af de faste klippekortsholdere. Han parkerede den lånte Audi til godt og vel 1 million kroner, som han gratis kan låne fordi han netop har købt et klippekort. Dette er blot en af fordelene ved at være “guld kunde”.
Afgang mod Aarhus og ingen forsinkelse
Da der er luft i trafikprogrammet, så var vandflyet havde ligget klar i små 15 minutter. Så ingen forsinkelse på denne afgang mod Aarhus. Faktisk har NORDIC Seaplanes en (uofficiel) Danmarks rekord i at være det mest præcise flyselskab i 2017. Af alle flyvninger gennemført, så er de på hele 99,2% af alle afgange der afgik til tiden. I alt flyttede de over 12.500 passagerer i 2017 fordelt på 1.660 afgange.
Vi gik hen til kajen, hvor vandflyet lå og ventede på os. Den rød/hvide Twin Otter DHC6-300, som efterhånden har 40 år på bagen (fra 1978), men totalt serviceret/renoveret og fået det nyeste udstyr installeret. Så kigger du ud i cockpittet, så ser du samme “iPad lignende” setup, som på et fabriksnyt fly.
Vi kom hurtigt ombord og dagens to piloter – begge kaptajner – sørgede for at vi hurtigt kom afsted.
En af de få anker som forsat driller lidt er at der i Københavns Havn er en pænt stykke at sejle før at flyet må starte. Det samme gælder også for landingerne. For en lægmand er der ikke den store grund til at der skal sejles så langt ud. Det vil skære en 5-10 minutter fra den samlede rejsetid om dette kunne laves om.
Turen i luften over Danmark
Vejret var for en dag i slutningen af februar ganske godt. Der var kun enkelte skyer og da vi kun fløj i en højde mellem 2.000 og 3.000 fod eller helt ned til godt 600 meters højde. Dette betyder at du får en helt fantastisk tur hen over Danmark.
Den lave højde giver også endnu en fordel for den travle passager. Det betyder at du kan benytte din telefons dataforbindelse hele vejen (eller 3G router) og på den måde være online i samtlige 45 minutter.
Jeg sad foran en af disse passagerer, den samme som havde lånt Audi’en, og han fortalte mig følgende:
For mig giver lån af en Audi og muligheden for at arbejde hele vejen at jeg på en dag kan få over en times ekstra arbejde lavet. Noget som ellers skulle være udført på et andet tidspunkt.
Jeg tog afsted i morges fra Aarhus og har haft 2 møder plus frokost i København. Nu er jeg på kontoret i Aarhus igen inden 15:30 og kan nå et par møder mere inden jeg tager hjem til familien. Dette kunne jeg ikke have gjort på anden vis. Så jeg er glad for at vinterpausen er slut.
Dette er en helt unik ting ved at flyve med vandflyet. Der er stort set ikke nogen periode, hvor du ikke kan være effektiv og udnytte de maskimalt 45 minnutter, som turen tager.
Dagens flyverute tog os over det nordlige Sjælland og vi forsatte op mod Sjællands Odde, hvor Molsliniens havneanlæg kunne ses igennem skyerne. Derfra en kurs stik mod Aarhus Havn.
Landing i Aarhus
Vejret i Aarhus var næsten skyfrit, så vi fik en fin landing og stort set lige ved kajpladsen. Det betød at der fra landing og til vi kunne forlade vandflyet ikke gik mere end godt 5 minutter.
Havde du sagt ja til en taxa, så ville den vente på dig lige ved kajpladsen og ellers er der parkeringsmulighederne. Det kunne også være du en af de mange klippekortsholdere, som har bestilt en Audi A5, som du i løbet af 5 minutter får udleveret og kan forsætte din rejse.
Vi takker for en effektiv tur som helt klart er den mest effektive måde at rejse mellem København og Aarhus.
Vi har tidligere skrevet om en sammenligning mellem netop NORDIC Seaplanes og SAS. Den kan du læse her.
InsideFlyer var inviteret af NORDIC Seaplanes til en flyvetur i forbindelse med dagens sæsonåbning den 20. februar.
[…] Anmeldelsen findes her […]