Apollo nævner fem rejsetrends, der vil præge 2024

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Apollo har taget et kig i krystalkuglen på det, vi kommer til at lægge vægt på, når vi rejser i 2024. Nøgleordene er: Det skal være personligt, give transformation, nære et fællesskab – og så hitter en trend med udspring i 80’erne.

Baseret på egne salgstal og resultater fra en nylig rejseundersøgelse* foretaget af Apollo er de rejsetrends, Apollo tror mest på i 2024.

Danskerne er gået hen og blevet solide globetrottere. Vi prioriterer at rejse højt, og vi udforsker hele tiden nye steder og nye måder at rejse på. Nogle af de tendenser, vi tror, vi kommer til at se meget af i 2024, har vi set som stigende tendenser i længere tid, mens andre er overraskende. Det viser, at vi er langt mere eventyrlystne, end vi ofte selv tror.

Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.

De fem rejsetrends er:

1. Ferien prioriteres
Efter en måned præget af snekaos og sibirisk kulde er det ikke så svært at forstå, hvorfor ferien til udlandet rangerer så højt i danskernes behovspyramide. Trods prisstigninger og rentestigninger viser en undersøgelse*, Apollo har foretaget, nemlig at mere end fire ud af ti planlægger at rejse som hidtil.

At ferien fortsat bliver prioriteret afspejles også i rejsearrangørens egne tal, som viser, at salget indtil videre i år ligger 15 procent over samme tidspunkt sidste år.

Og mens De Kanariske Øer, Egypten og Emiraterne ligger på toplisten her i vintermånederne, er det Grækenland, der skiller sig ud som sommerens helt store solrige trækplaster. Hele syv ud af ti af Apollos sommerbookinger går indtil videre til en græsk ø eller by.

2. Vi rejser med hjertet
Selvom vi ofte holder os til de klassiske feriedestinationer, udforsker en stor del af os nye og mere uberørte sider af vores favoritter i år. Hos Apollo er det destinationer, hvor masseturismen glimrer ved sit fravær, som har den hidtil største stigning i salgstallene. Har du fx hørt om Limnos? Tilos? Plakias? Hvis ikke, så vil du nok snart komme til det.

Samtidig er interessen for autentiske hoteloplevelser stigende. Mondo Local er Apollos hotelkoncept, der netop fokuserer på det, og som både vokser hurtigst og har flest gengangere blandt gæsterne år efter år.

De fleste af os foretrækker helt klart det personlige og ægte frem for det kommercielle og internationale. Ikke nok med at opholdet på et lille familieejet hotel forstærker hele ferieoplevelsen, fordi du så smager, mærker og hører det land, du besøger. Du kommer også tættere på lokalbefolkningen. Og det er noget, mange sætter stor pris på.

Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.


3. Rejse med et formål
En rejseform, der har været stigende i popularitet gennem flere år, er træningsrejser. Men det, der engang var forbeholdt dem med særlige interesser, er nu blevet en trend blandt alle målgrupper. Hos Apollo er det rejsearrangørens rene sportshoteller, der topper salgslisterne – og bag bookingerne er alt fra familier og vennegrupper til solorejsende og eliteatleter. Alle vil på aktive ferier.

Rejser med fokus på motion og velvære er blevet så trendy, at det har fået sit helt eget begreb, nemlig ”Tranformational Trips”. Det dækker over, at vi rejser med det formål at udvikle os selv, dyrke motion, dyrke vores egne interesser og møde ligesindede – og det har samtidigt ført til, at rekordmange mennesker begiver sig ud at rejse alene.

Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.

Trenden er også blevet populær blandt seniorerne, som er mere aktive end nogensinde. Interessen for den aktivitetsfyldte ferie er således blevet så stor, at Apollo har udviklet et rejsekoncept tilpasset målgruppen 55+ under navnet Apollo Silver. Herunder lancerer rejsearrangøren i år temabaserede eventuger med fokus på blandt andet fysisk aktivitet og dans.

4. Én rejse, flere destinationer
Mens 90’erne for længst har fået et comeback i modebilledet, er det 80’erne, der influerer på rejsescenen i 2024. Ø-hop er nemlig tilbage for fuld skrue!

Efter at Apollo lancerede sine første kombinationsrejser, er interessen steget så dramatisk, at rejsearrangøren i år udvider initiativet yderligere. Alene i Grækenland kan danskerne vælge mellem hele 65 forskellige kombinationsmuligheder – fra ø-hop på Kykladerne til to forskellige feriebyer på én ø.

Vores kombinationsrejser kan ses som en opgradering af det traditionelle ø-hop. Du kan vælge mellem utallige forskellige destinationer, hoteller og rejselængder, mens du bestiller alt på forhånd. Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om fx udsolgte færger eller fyldte hoteller midt i højsæsonen. Og det uden at det er på bekostning af rejseeventyret.

Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.


5. Under samme tag
En nyere tendens, Apollo har bemærket, er, at flere og flere mennesker rejser i grupper.

Tidligere har grupperejser stort set været forbeholdt fejringer af mærkedage og bryllupper, men nu tager vi lige så gerne din, min og vores storfamilie med på sommerferie. Det har medført en øget efterspørgsel efter store lejligheder, huse og villaer – og, ikke mindst, hoteller med et bredt udbud af aktiviteter for alle aldre.

Det er alt fra storfamilien til familier med flere børn og vennegrupper, der ikke kun vil rejse sammen, men også bo sammen. Personligt forstår jeg det godt. Det skaber ikke kun et helt unikt fællesskab. Det betaler sig også ofte økonomisk. At rejse med små børn på den måde er desuden ekstra hyggeligt, for så har man ’en hel landsby’ til rådighed til at aflaste, hjælpe og underholde.

Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.


*Undersøgelsen blev gennemført af Norstat på vegne af Apollo i august 2023. Undersøgelsen havde over 1.000 respondenter i alderen 18-70 år i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Kilde: Pressemeddelse
Foto: Apollo / PR



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *