At rejse eller ikke rejse?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

At rejse eller ikke rejse? Det er utvivlsomt DET spørgsmål, som millioner af ferierejsende rundt omkring i verden stiller sig selv, når de bruger timer på at søge på Instagram og andre sociale medier fyldt med spektakulær, visuel inspiration.

Så når Amadeus alle afventer den fulde genåbning af vores branche, er det nu på høje tid for rejseleverandører at forstå dybere, hvad forbrugerne har brug for og forventer for at tilfredsstille deres opsparede rejselyst.

For at gøre dette spurgte Amadeus mere end 8.500 CheckMyTrip-brugere, der havde rejst på ferie, mindst en gang de seneste 90 dage før COVID-19-rejserestriktionerne, i fyrre lande rundt om i verden, gennem en kvantitativ og kvalitativ undersøgelse bestående af cirka halvtreds spørgsmål. Vores hovedmål – at udforske den rejsendes tanker i forhold til planlægning og køb af kommende rejser midt i en COVID-19 tid. Amadeus ønskede også at forstå den nuværende situations indflydelse på ferierejsendes holdninger til brug af fly, hotel, jernbane, biludlejning, forsikring og rejsebureauer.

Det viser sig, at der er en meget god grund til at være optimistisk for rejsebranchens fremtid. Resultaterne af vores undersøgelse, der er beskrevet i e-bogen Destination X: Where to Next – What Leisure Travellers Want in a COVID-19 World viser, at forbrugerne har stor rejselyst, på trods af de nuværende restriktioner og ubekendte, som følge af pandemien:

  • De rejsende ønsker og har råd til at rejse igen. Næsten tre ud af fire siger, at de vil rejse inden for de næste tre måneder efter at restriktionerne er blevet ophævet. Endnu mere opmuntrende siger det samme flertal, at de forventer at have det samme eller større beløb at rejse for, som før. Den udfordring, som rejsende står over for, handler mere om hvornår, hvor og hvordan de bedst kan komme afsted. For eksempel, mens 45% af europæiske rejsende siger, at de ville være glade for at rejse straks, så snart begrænsningerne er ophævet, er de i Asien mere forsigtige, da kun 27% har samme behov. Hvor langt væk, hvor længe og hvor ofte – disse er overvejelser de rejsende gør sig netop nu.
  • Sikkerhed har fået øget betydning. De rejsendes tillid til at flyve, bo på hoteller og rejser med tog og udlejningsbil er stadig overvældende stor. 66% af de adspurgte rejsende siger, at oplysninger om COVID-19-forebyggelse er “meget vigtige” at vide om på forhånd, inden de booker et hotel, mens 62% siger det samme for flyrejser. Pris spiller fortsat en rolle i beslutningsprocessen, men andre COVID-19-relaterede forhold vejer nu ind, når rejsende tager begynder at evaluere både deres destination og hvordan de kommer dertil. Individuelle valgmuligheder er vigtige i planlægningen af rejsen.
  • Beredskabsplaner er blevet obligatoriske. Rejseforsikringer er blevet vigtigere hos såvel unge som gamle. Mindst en tredjedel af vores respondenter fortæller os, at de søger mere rejseforsikringsdækning end før COVID-19. Hele 79% af de adspurgte anser forsikring som en nødvendighed, når man rejser internationalt. Fleksibilitet til at foretage ændringer eller være sikker på refunderinger er kun en del af de ferierejsendes årsag til at tegne rejseforsikring.
  • Rejsebureauerne er langt fra passé. De rejsende tillægger nu service og support, fra deres rejsebureau, langt større værdi, især ved længere rejser. 70% af alle de adspurgte var åbne for specialpakkede rejseoplevelser, enten rådgivet af rejsebureauer eller designet selv. Med en række usikkerheder, der stadig gør sig gældende, ser Amadeus at der er potentiale for at rejsebureauerne, kan komme til at spille en endnu vigtigere rolle, som rådgivere, for at sikre at forbrugerne lykkes at navigere i alle de tilgængelige muligheder, gennem alle faser af rejseoplevelsen, for at styrke tilliden til at rejse igen.

Millioner af ferierejsende drømmer om deres næste ferieeventyr i Destination X. De har alle brug for os til at hjælpe dem med at navigere i de evigt skiftende rejserestriktioner, udbud og andre udfordringer der har betydning for, om deres rejse kan gennemføres.

Sund appetit efter at rejse igen kan føre til ny, stor efterspørgsel fremover. At gribe denne mulighed kræver ny virkelyst og mod til forandring fra ende til anden. Især rejsebureauer må finde nye nicher og nye, kreative måder at servicere de rejsende. Amadeus ser innovative eksempler på rejsebureauer, der føjer telemedicin og apoteker-netværk til feriepakken – og rejsearrangører der skaber helt nye, små grupperejser til mindre kendte (og mindre besøgte) destinationer.

Jeg inviterer dig her til at se nærmere på resultatet af vores seneste undersøgelse Destination X: Where to Next – What Leisure Travellers Want in a COVID-19 World. Her finder du en e-bog, der kan downloades, fyldt med detaljerede figurer, diagrammer og konklusioner samt fire nyttige infografikker, der indvier dig i dine rejsendes tanker og drømme. Vores rapport fremhæver også adskillige forretningsmuligheder som rejsebrancheaktører kan genoverveje, genudvikle og genopfinde for at vende tilbage stærkere end nogensinde før. Jeg er fuldstændig overbevist om, at vi sammen i rejsebranchen kan og vil vise vejen videre.

Champa Magesh, Executive Vice President for Retail Travel, Travel Channels i Amadeus.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *