Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Austrian Airlines har præsenteret deres plan for opstart efter krisen. Planen inkluderer yderligere nedskæringer i flyflåden.
Ligesom andre flyselskaber, er Austrian Airlines hårdt ramt af coronakrisen. Det østriske flyselskab har holdt de fleste fly på jorden siden den 18. marts. Det er endnu for tidlig til at kunne sige, hvordan fremtiden præcist kommer til at se ud, men selskabet forventer en reduktion på 25-50% for hele 2020. Forventningen er, først at være tilbage på 75% af niveau som før krisen ved udgang af 2021.
Austrian har derfor besluttet at skære drastisk ned i antallet af fly. Selskabet beskæftiger lige nu omkring 80 fly, men forventer kun at have 60 fly tilbage i 2022. Det er først og fremmest ældre og mindre brandstofeffektive fly, som skal forlade flåden. Udfasning af alle Dash propelfly var allerede startet i 2019 og gennemføres nu i højere tempo. Også alle 7 Airbus A319 og 3 af Boeing 767 flyene skal forlade flåden. Netop disse B767 har en gennemsnitsalder på 28 år, og udfasning vil bringe gennemsnitsalderen for hele flåden ned på 14,6 år.
Vi kom ind i denne krise uden at vi kunne gøre noget. Nu er det vores ansvar at gøre Austrian Airlines klar til fremtiden efter Coronakrisen. Vi ønsker at beholde vores langdistance hub, selvom vi i øjeblikket ikke har noget andet valg end at tilpasse os det noget mindre marked. At være egnet til fremtiden betyder også, at vi skal være i stand til at finansiere vores fly, gebyrer, lønninger og investeringer, og naturligvis også til at tilbagebetale eventuelle gebyrer og lån fra Corona-lukningen.
Austrian Airlines CEO Alexis von Hoensbroech
Billeder: Austrian Airlines
Skriv et svar