Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Du afleverer din bagage, får sat et klistermærke på, og så ser du den ikke igen før du ankommer på din endelige destination, men hvad sker der egentlig med din bagage i mellemtiden?
Det hele starter på båndet hvor du sætter din bagage, når du checker den ind. Der bliver sat et mærke med stregkoder og lufthavnskoder på, og din bagage kører ud på et stort bånd, hvor det forsvinder ind bag et mørkt gummigardin, og er uden for synsvidde de kommende timer, indtil du ser den igen på din endelige destination.
Men hvad er det for en mekanisme som sikrer at din bagage kommer frem til den rigtige destination, sammen med dig? Det ser Bonusfeber nærmere på i denne 2. del af vores serie fra bag kulisserne i Billund lufthavn.
Efter din bagage er kørt ind bag det sorte gummigardin, som er det sidste sted vi hidtil har set den, inden vi fortsætter vores rejse, fortsætter den ned i en stor hal, som i virkeligheden er et virvar af bagagebånd og små gule biler, med lange vogntog af bagage bag på.
I denne hal bliver bagagen først kørt igennem en scanner, som virker på samme måde som den du sender din bagage igennem i sikkerhedskontrollen – bare MEGET større. Her sidder der en og tjekker om alt indhold i tasken er lovligt, og hvis ikke, sørger vedkommende for at det bliver pillet ud. Det er vores sikkerhed for at der ikke kommer ting med ombord der er til fare for os.
Hvis bagagen gennemgår denne scanning uden problemer, kører den videre ud i systemet, hvis den tværtimod bliver betragtet som mistænksom, kører den ned på et sidespor, for at blive tjekket manuelt af en sikkerheds medarbejder, og eventuelle ulovlige genstande vil blive fjernet.
Det næste der sker med kufferterne, er at de kommer til en sortering. Hver afgang har nemlig deres eget “sted” hvor bagagen bliver lagt, indtil det skal læsses ombord på flyet. Her bliver det dirigeret ud til, ved hjælp af et computersystem, som er koblet til en masse stregkode-scannere og “arme” der skubber til kufferterne, så de kommer i den rigtige retning. Computersystemet ved hvor hvert enkelt stykke bagage skal hen, og kommunikerer samtidigt med et internationalt system, som kan svare på hvornår et mistet stykke bagage er blevet behandlet sidst.
Hele denne process er computerstyret, og ved hjælp af scannerne, ved man hele tiden hvor hvert stykke bagage befinder sig, og man kan spore det helt ned til få meters radius, så længe det kører på bagagebåndet i hallen.
Bagagen bliver også vejet i denne process, det hjælper “loadmasteren” med at bestemme hvilken bagage der skal ligge hvor, for at afbalancere flyet bedst muligt. Hvis bagagen bliver læsset i containere ved man tilmed lige præcis hvor et hvert stykke bagage er placeret, da det er blevet registreret dengang det blev læsset i containeren. Det gør bagagemedarbejdernes arbejde lettere, hvis de skal tage bagage af flyet igen, f.eks fordi en passager ikke er fremmødt.
Når bagagen er blevet lagt på det anviste sted i bagagehallen, kommer der en mand med en bil og en hel masse vogne bagpå, han læsser bagagen op på vognen, og kører den ud til det rigtige fly, hvor vi er med i næste del af denne serie.
Billund Lufthavn havde sidste sommer verdenspremiere på at man kan printe sit “bagtag” hjemme fra, disse labels er intet problem at scanne for systemet, da det udelukkende er baseret på at læse stregkoder hele vejen igennem. Man kan selv printe sit bagtag på udvalgte afgange, hvilket letter processen for den rejsende.
Følg med den kommende tid, hvor vi udgiver artikler fra flere områder i Billund Lufthavn
Skriv et svar