Billund bag kulisserne: Check-in

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Bonusfeber er taget til Billund Lufthavn, hvor vi har fulgt med i alt det der får din rejse til at glide. I denne første artikel i serien vil vi sætte fokus på det sted hvor din rejse starter; nemlig Check-in.

I Billund lufthavn ankom jeg klokken 5 om morgenen, her blev jeg mødt af tillidsmand og check-in medarbejder Bjarne Jensen, som gjorde sig klar til dagens vagt, ved at udføre sine faste ritualer.

Han startede dagen med at guide de mange rejsende igennem self-service check-in skrankerne, der er opstillet i forhallen for at lette trykket  i myldretiden. Flere passagerer kunne dog ikke få lov til at checke ind, da deres flyvning ikke var lagt korrekt ind i systemet. Dette gjorde Bjarnes opgave lidt mere stresset, men det øgede også trykket på check-in skrankerne som skulle håndtere alle de passagerer der ikke kunne bruge self service.

Problemerne lå hovedsagligt hos passagerer der skulle rejse sammen, og tilsammen havde mere end 10 stykker bagage med. Det vil systemet ikke acceptere, og sender en fejlmeddelelse. derfor måtte en gruppe på 35 på vej til Miami, alle sendes til en betjent skranke.

Jeg spurgte ham om hvordan man holder moralen blandt de ansatte oppe i en stresset situation som denne :

“Det at vi har nogle arbejdstider som er meget anderledes end “normale mennesker”, gør at vi er vant til at være trætte, og at måtte tage hånd om hinanden. Det giver et helt specielt sammenhold blandt os ansatte, som for alvor kommer til syne i en situation som denne, når vi virkelig skal samarbejde for at lykkedes med vores arbejds-opgave”

This slideshow requires JavaScript.

jeg spurgte Bjarne hvad hans primære opgave er når han går ude blandt kunderne:

“Den primære opgave er at berolige de rejsende, som meget let stresser over hvis noget ikke virker helt som de har regnet med. Du skal tænke på at mange ikke rejser særligt ofte, og derfor er en smule nervøse idet de træder ind i lufthavnen, og ikke helt kender systemet”

Bjarne bevægede sig efter det største morgenrush over til en check-in skranke, hvor et privatchartret fly for Lego skulle ekspederes. 33 personer skulle checkes ind, da de skulle på legekonference i nürnberg.

This slideshow requires JavaScript.

Bjarnes arbejde her består i at sikre sig at de rejsende bliver sendt afsted med den rigtige billet, og at deres bagage bliver sendt til det rigtige fly.

Det er en relativt lille afgang, og mange af de rejsende har ikke bagage med, men mange har valgt at komme i sidste øjeblik, og det giver lufthavnen en opgave i at få de rejsende hurtigt igennem ud til deres fly.

Alle de fremmødte passagerer nåede det, da de ankom efter morgen-rushet, og derfor ikke skulle stå særlig længe i kø til security.

 

Senere checker Bjarne gæster ind til Lufthansa afgangen til Frankfurt, hvor mange af de rejsende også skal videre ud til forskellige destinationer verden over.

Han opdager dog hurtigt at systemerne ikke vil helt som ham, og han bliver derfor nødt til at sende alt der skal printes over til sidemanden, hvilket sænker effektiviteten, og gør at kunderne bliver utålmodige.

“Det gælder om at holde hovedet koldt i sådan en situation, og være løsningsorienteret, men også at kommunikere med kunderne, så de ikke bliver nervøse”

Mange kunder har på denne afgang ønsker om at vælge sæder på hele deres tur, flyene er dog ret fyldte og på dagens afgang mod Frankfurt kan han næsten ikke foretage nogen ændringer på. Det er dog en ret kort tur på lige under 1,5 time, og det overlever passagererne nok, han kan til gengæld gå til deres flyvninger ud af Frankfurt, hvor det typisk er større fly der opereres med, og sikre passagererne deres sæder der. På disse flyvninger er det ofte lettere at opfylde folks ønsker, da der er større fleksibilitet på større flyvere.

This slideshow requires JavaScript.

 

Det der er anderledes ved en afgang som denne imod Frankfurt, i forhold til den private Lego flyvning, er at en stor procentdel af passagererne bliver checket ind, til langt flere segmenter end bare til Frankfurt. De skal måske enten til Manila eller Boseman, eller et helt tredie sted, det gør at Bjarne skal tjekke for visa, ESTA og andre papirer, samtidig med at han skal sikre sig at bagagen er tjekket ind hele vejen.

Her i skranken tjekker Bjarne også om hele rejsen er bekræftet, og udskriver alle boardingkort der bliver nødvendige frem imod den endelige destination.

This slideshow requires JavaScript.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *