Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Boeing 787 Dreamliner med en softwarefejl, som kan slukke for alt elektricitet under en flyvning. Den amerikanske myndighed The Federal Aviation Administration (FAA) udsendte i går en advarsel til alle flyselskaber, som har en af modellerne Dreamliner modellerne i drift. De skulle straks opdatere deres drift og vedligeholdelsesmanualer.
Den omtalte softwarefejl er en fejl, som Boeing har fundet i de løbende interne test, som de laver på alle deres flytyper. Denne meget specifikke fejl opstår, hvis flyet har været tændt i mere end 248 dage i træk (godt 8 måneder). Hvis flyet har været tændt så længe vil alle flyets 4 hovedgeneratorer fejle på samme tid og gå i fejltilstand. Sker dette i 30.000 fod, vil det have katastrofale konsekvenser. Derfor denne advarsel fra FAA.
Dette er dog slet ikke sandsyneligt at det vil komme til at ske, da intet fly (uanset model) vil være tændt så længe ad gangen. Grundet de nuværende drift og vedligeholdsmanualer, så vil flyet være helt slukket flere gange inden de 248 dage er nået. Så den workaround, som er sendt ud er simpelthen at sikre at flyet bliver lukket helt ned og “genstartet” i passende intervaller.
I mellemtiden arbejder Boeing på at løse denne softwarefejl permanent.
Det som kan bekrymre, er at dette blot er næste kritiske fejl på Boeing 787 modellen. Det startede i 2012, hvor det blev opdaget, at man kunne forbinde sig trådløst til en chip i flyet og dermed potentielt overtage dele af flyets systemer. I 2013 var det flyets batterier, som var i fokus, efter at der opstod brænd i dem. Det var under et vedligeholdelseskontrol af Japan Airlines, det blev fundet.
Vil vi forsat finde disse fejl og hvorfor er det ikke at vi høre om samme problemer fra Airbusog deres nye Airbus A350?
Link til FAA’s advarsel kan findes her
Skriv et svar