Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Boeing har nu annonceret at de stopper produktionen af deres B737 MAX midlertidigt. Dette vil være i effekt indtil de amerikanske luftfartsmynedigheder FAA godkender flyet til kommerciel drift.
Indtil nu havde Boeing ellers håbede på at de ville opnå en godkendelse og dermed en re-certificering af modellen inden udgangen af 2019. FAA oplyste Boeing på et møde i sidste uge at dette ikke ville ske og at der ikke er nogen tidshorisont på hvornår re-certificeringen blive godkendt.
Konsekvenserne
Når nu der forsat ikke er nogen tidshorisont på hvornår B737 MAX flyene igen må gå på vingerne og flyve med passagerer, så står Boeing med et stort problem.
De har indtil nu produceret nye fly i henhold til deres ordrebog. Dette har de gjort siden flyet blev sat på jorden og fik globalt flyveforbud.
Med over 400 færdigproducerede B737 MAX stående på jorden er Boeing begyndt at mangle plads til at kunne opbevare yderlige fly. Derfor stoppes produktionen af yderlige fly. De mange medarbejdere vil begynde at lave arbejde på de 400 nye fly, samt blive flyttet til andre produktionslinier på Boeing fabrikkerne. Boeing har 12.000 ansatte på deres fabrik i Renton, som er deres 737 produktionslinje. Udover tusindvis af medarbejdere, så rammer dette produktionsstop også over 600 leverandører. Så det kan gå hen og give økonomiske problemer til andre end Boeing og de flyselskaber som allerede har betalt for fly der ikke må flyve.
Boeing alene har allerede tabt mere end 9 milliarder US dollars siden flyet fik flyveforbud.
Vil B737 MAX overhovedet komme i luften igen og vil kunderne stole på flyet?
Vi har tidligere skrevet at det kunne give god mening at omdøbe flyet, således at MAX navnet forsvinder. Selve B737 navnet er der helt sikkert tillid til. Det er den mest succesfulde flymodel i den moderne flyhistorie og der er gennem årerne produceret mange tusind af dem til flyselskaber over hele verden. De flyver fint videre og har en fremragende sikkerhedshistorie.
Den B737 MAX version vil helt sikkert komme i luften igen. Men det vil tage lang tid forsat. Den vil nok ende med at blive den mest gennemtestede flymodel nogensinde før den kommer i luften igen med passagerer. Udover at piloterne skal gentrænes i det opdaterede MCAS system (som har fået skylden for de to fatale styrt for godt et år siden), så vil flyet efter det er blevet godkendt af FAA også skulle godkendes af en række myndigheder verden over.
Lige nu gætter vi på at FAA ikke får godkendt flyet før i marts eller april måned. Så før et selskab som Norwegian får lov til at flyve med deres 18 fly, så kan der sagtens gå yderlige 2-3 måneder. Så i Europa kan det sagtens være lige før eller efter sommerferien der er tale om.
Southwest som har rigtig mange B737 MAX fly stående på jorden oplyser selv at de ikke planlægger med at have flyene i luften før tidligst i april måned.
Hvad tænker du – vil du flyve med en B737 MAX i fremtiden?
Giv os din kommentar herunder artiklen.
Forsidebillede: Boeing
Skriv et svar