Boeing udsender nyt sikkerhedsdirektiv til Boeing 737MAX operatører

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Som følge af, at et blot 2 måneder gammelt Boeing 737MAX-fly fra Lionair styrtede i havet, udsender Boeing et nyt sikkerhedsdirektiv til operatører

I øjeblikket går man ud fra at defekte sensorer var skyld i flystyrtet, som for få dage siden kostede op imod 200 mennesker livet. Styrtet kunne have været undgået mener Boeing, som i dag har udsendt nye procedurer, i tilfælde af at sensorerne som måler flyets vinkel fejler.

De seneste dage er der sluppet flere og flere informationer ud om, at flyet fra Lionair fløj 4 flyvninger, selvom selskabet var vidende om at sensorer der måler flyets vinkel var defekte. Dette havde dog ingen indvirkning på de tidligere flyvninger, men fik fatale konsekvenser på flyets sidste tur.

Man mener at sensorerne har sendt ukorrekte informationer til flyets computer, som har resulteret i at computeren har troet at flyet var ved at stalle (når flyet er vinklet for højt til, til at flyets hastighed kan sikre opdrift red.). Dermed har computeren styret flyet nedad, for at undgå situationen. Dette resulterede i at flyet styrede sig selv direkte i havet, kort efter afgang.

Den nye procedureplan fra Boeing skal sikre at fly, der for fremtiden kan ende i samme situation, kan reddes med snilde af piloterne. Dermed kan man afværge fremtidige flystyrt på den konto.

Det er efter Boeing og General Electrics overbevisning sikkert, at flyets motorer virkede korrekt under flyvningen. Dog mangler man stadig at finde visse motordele fra vraget. Konklusionen er dermed indtilvidere, at styrtet skete på baggrund af at flyselskabet valgte at ignorere defekte sensorer, samt piloternes manglende kendskab til hvordan man skal reagere i tilfælde af at computeren får forkerte informationer.

 

Hovedbillede fra Wikimedia Commons

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *