British Airways med flere sæder i flyet og er det så overraskende?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

British Airways har i det sidste års tid været meget i fremme i medierne med ændringer, som ses som en forringelse af de produkter de tilbyder. Nu kom det europæiske short-haul produkt igen i rampelyset.

British Airways spiller i øjeblikket hasard med deres navn og rygte. For det er ikke mange positive nyheder, som de i øjeblikket kommer med til deres rejsende på short-haul ruterne i Europa.

For kort tid siden skiftede de deres gratis snacks og drikkevarer til de rejsende i økonomi (Euro Traveller) ud med et Buy on Board koncept med kvalitetsvarer fra Marks & Spencer. Nogle ser dette som et tab, men kvaliteten af den snacks du fik var ganske lav. Så nu er der da muligheden for at købe bedre varer. Dog er det et problem at deres Executive Club Guld medlemmer ikke engang kan få en sodavand, kaffe eller te gratis. Dette burde laves om.

Før det kom der en billettype, der minder om lavprisselskabernes ved blandt andet ikke at have indtjekket bagage inkluderet. Noget som er direkte målrettet til dem, som kun kigger efter prisen på billetten. For forretningsrejsende og andre, så er det blot at booke en billet, hvor bagagen er inkluderet. Men rejser du kun med håndbagage alligevel, så sparer du pengene. Det gør desværre at det bliver sværere at overskue forskellene for kunderne.

Flere sæder i flytyperne Airbus A320 og A321

Nu har de så annonceret at de, på deres fly af typen Airbus A320 og A321, vil reducere afstanden mellem sæderne fra 30 inches og ned til 29 inches. Med dette vil der blive plads til endnu to sæderækker på flyene og dermed 12 flere rejsende.

Sædeafstanden blandt flere flyselskaber i Europa. Oversigten er lavet af Dailymail.

Med denne reducering tilbyder de dermed mindre sædeafstand end selveste “kongen af lavpris” Ryanair. Ryanair tilbyder nemlig 30 inches.

Så det bliver mere og mere tydeligt at British Airways ikke længere sammenligner sig selv med de traditionelle netværksselskaber, men mere og mere med lavprisselskaberne. Af de traditionelle netværksselskaber, så tilbyder Air France hele 32 inches og Lufthansa tilbyder 30 inches.

Fra British Airways har vi fået denne udtalelse:

Customers fly with us because we offer quality and value in all areas – from ticket prices to meals on board. ​

We fly to and from main airports with good onward transport links at the times of day our customers want to travel.

On short-haul flights we now have a choice of meals and snacks from Marks & Spencer, a well-known, premium British brand that is respected and trusted.​

We will be flying to more than 78 short-haul destinations this year, with fares starting as low as £39.  ​​

So we can keep fares low, from next year we’re making a small increase to the number of seats on our Airbus A320 and A321 fleet.

Er det så overraskende?

British Airways balancerer på en knivsæg og det er min vurdering på den nuværende situation. Lige nu forsøger de at tilpasse omkostninger på deres produkter til den store konkurrence, som Ryanair, Easyjet og Norwegian giver dem. Så for at holde indtjeningen oppe, så tilpasses økonomiproduktet således at alt fedtet fjernes. I alt dette glemmer British Airways deres medlemmer i Executive Club, som får færre og færre fordele og forskellen mellem et lavprisselskab formindskes.

For mig som kunde føles det lidt som en identitetskrise, da jeg mener at det er lavprisselskaberne de skal konkurrere med. De skal hellere forsøge at fortælle hvorfor British Airways er forskellige fra lavprisselskaberne og hvilken værdi du som kunde får. Noget jeg syntes British Airways (og andre) har været for dårlige til at fortælle.

Dermed ser vi også at forskellen mellem de traditionelle netværksselskaber og lavprisselskaberne forsvinder. I hvert fald når vi taler om rejser i økonomiklassen. Væk er den gratis indtjekket bagage, sædevalg, mad og drikke ombord, som var en af de store forskelle. Så nu er der kun prisen at sammenligne med og den kommer sjældent ned på samme lave niveau.

Men reelt er det noget som os der rejser selv har efterspurgt ved at gøre et selskab som Ryanair så stort at de i 2016 havde over 100 millioner passagerer. Det er prisen vi går efter i de fleste tilfælde og det må alle flyselskaber så tilpasse sig, hvis de forsat vil sælge deres billetter i økonomiklassen.

Så det er ikke så overraskende, når det kommer til stykket.

Hvad syntes du? Kom gerne med en kommentar herunder artiklen eller på vores forum.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *