British Airways gør klar til næste strejke og aflyser afgange

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I lighed med forrige strejkedage, så har British Airways her før weekenden gået i gang med at aflyse flyafgange og dermed også sende mails ud til kunderne om at deres fly er blevet aflyst.

For lidt over en uge siden – den 9. og 10. september 2019 – blev British Airways udsat for den første pilotstrejke i selskabets historie. Der var fra piloternes side utilfredshed med deres lønudvikling de næste 3 år.

Den 27. september vil piloterne strejke igen, da der endnu ikke er kommet nogen enighed om lønvilkårerne.

Derfor tager British Airways deres forbehold og aflyse stort set alle flyvninger denne dag.

Eneste undtagelser er afgange med følgende operatører:

  • Sun-Air
  • Comair
  • BA CityFlyer
Sådan så check ind skærmene ud ved sidste strejke dage i London Heathrow lufthavnens Terminal 5. Kilde: FlyerTalk

Ingen erstatning

Da British Airways, i lighed med første strejke, aflyser afgange med mere end 14 dage før afgang, så er du som passager ikke berettiget til erstatningen i henhold til EU261.

Det er også derfor British Airways gør dette, da der vil være en stor omkostning i sigte ved at skulle betale en eventuel erstatning til alle de som får deres fly aflyst. SAS står i netop den situation, hvor de ikke proaktivt aflyste deres afgange før dagen før og lod mange passagerer i stikken. Den sag verserer lige nu i retsystemet og afventer en beslutning. Det er den risiko som British Airways netop undgår.

Er dit fly aflyst?

Hvis dit fly er aflyst, så skal du kontakte enten British Airways eller det rejsebureau du har brugt.

Har du bestilt via British Airways, så skal du logge på deres hjemmeside og finde “Manage my Booking”. Der kan du vælge en ny afgang på en anden dag.

Har du bestilt via et rejsebureau, så er det dem, som skal fortage en ombooking.

Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Frank siger

    Come on guys. “SAS står i netop den situation, hvor de ikke proaktivt aflyste deres afgange før dagen før og lod mange passagerer i stikken.”

    SAS lod ikke nogen passager i stikken. De sørgede for hotel, ombookning, gjorde alle ombookninger og aflysninger af eksisterende billetter i strejke perioden gratis, etc. etc. etc. Det er LANGT mere en mange discount selskaber gør.

    At aflyse 14 dage før er absolut ikke nogen fordel. Det vil resulter i at passagerne ville være tvunget til at booke alternative fly til opskruede priser (norwegian hævede priserne på nogle CPH-ARN afgange med over 200%).

    Sidst men ikke mindst. SAS strejken var ikke annonceret som en enkelt eller 2 dages strejke, men som et start tidspunkt uden slut tidspunk. Hvis SAS fulgte jeres råd, ville det betyde at der vil være 14 dag efter strejken hvor de ikke vil have nogle fly på vingerne, da de alle er aflyste grundet strejken.

    Skulle jeg vælge mellem SAS’s strejke håndtering og BA’s, så vil jeg til enhver tid fortrække SAS’s model. Hvis nogen lader passagerne i stikken, så er det BA.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *