Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Flere tusinde britiske flypassagerer på vej på ferie har i den senere tid måttet vente i op til 4 timer i meterlange køer i en række europæiske lufthavne, for at komme igennem paskontrollen. Den ekstra grundige paskontrol foretages hos de passagerer, der kommer ind og ud af Schengen området og herunder England, som ikke er en del af Schengen aftalen. Efter terrorangrebet i Paris i 2015 har EU skærpet paskontrollen ved Schengen områdets grænser, hvilket nu har skabt kaos i sommertravle lufthavne.
Der hersker sommertravlhed i de europæiske lufthavne, men særligt inden for de senere dage har der været totalt kaos og meterlange køer, grundet skærpet paskontrol ind og ud af Schengen området. Schengen området består af 26 lande, inklusiv 22 ud af 28 EU lande (undtaget Storbritannien, Ireland, Bulgarien, Rumænien, Cypern og Kroatien), og også ikke-EU medlemslandene Norge, Schweiz, Island og Liechtenstein.
Kaosset ser ud til at skulle vare sommeren over, advarer flere af lufthavnene. Britiske familier på vej på ferie til destinationer i Spanien, Portugal, Italien, Belgien og Frankrig har måttet vente i op til 4 timer lange køer, som følge af den skærpede paskontrol. De meterlange køer har skabt frustrerede passagerer, der udover ventetiden i lufthavnen også har måttet se deres fly afgå uden dem. Flyselskaberne har således fløjet med halvtomme fly. Politikere og brancheorganisationer i Storbritannien kaster skylden på lufthavnene og pasmyndighederne i de lande, hvor køkaosset har fundet sted.
Manglende kapacitet og masser af tid
De skærpede paskontrolregler, som EU annoncerede sidste år, trådte i kraft den 7. april i år. Medlemslandene inden for Schengen området skal have implementeret reglerne inden den 7. oktober i år, men mange lufthavne ser ud til ikke at have den fornødne kapacitet for at kunne følge med sommertravlheden. EU Kommissionen siger, at det er op til de enkelte EU medlemsstater at sikre, at reglerne bliver implementeret og at forsinkelserne er ”prisen for sikkerhed”.
Sir Julian King, EU’s Security Union Kommissær, siger, at de relevante instanser har haft “masser haft tid” til at forberede de nye ekstra paskontrolcheck, som følge af terrorangrebet i 2015 i Paris. Han siger:
“Det “giver mening” med ekstra paskontrol, men lufthavnsmyndighederne har meget af skylden. Systemet med skærpet paskontrol blev foreslået i 2015 og aftalen blev indgået i 2016. Nu er vi mere end halvvejs igennem 2017 og derfor har de nationale myndigheder og agenturer haft masser af tid til at forberede sig og til at sørge for det nødvendige udstyr og personale.”
Glasbokse
Den nye skærpede paskontrol står i skærende kontrast til den ellers afslappede paskontrol, som britiske ferierejsende har oplevet indtil nu. Førhen kunne britiske rejsende nøjes med at vifte med passet til sløve paskontrollører i glasboksene i lufthavnene, men den tid er nu forbi. De nye skærpede pasregler betyder, at paskontrollørerne skal sende oplysninger om passagerer fra non-Schengen lande igennem “Schengen Information System”, som er en fælles europæisk database, for at advare myndighederne om, at passagereren kan være en mulig trussel. Oplysningerne går også igennem Interpol’s liste om stjålne og mistede rejsedokumenter, kaldet SLTD. Automatiske paskontrolenheder (E-passport gates), som scanner microchippen i passet, er som udgangspunkt meget nemmere og hurtigere at anvende for passagererne, men der er bare ikke ret mange af disse automatiske enheder i de europæiske lufthavne.
Hård Brexit frygtes
De engelske politikere frygter, at ventetiden i lange køer til paskontrollen langt fra er forbi. Den liberale demokratiske leder, Vince Cable siger, at køerne ind til Schengen området kun er et glimt af, hvad en mulig hård Brexit forhandling kan få af betydning for briter, der ønsker at rejse til udlandet. Han siger:
“Hvis Theresa May insisterer på en position, som ender med at begrænse briternes muligheder for at rejse i Europa, så vil timelange køer i lufthavnene være normalt. Dette er bare en smagsprøve på, hvordan enden på den frie bevægelighed kan se ud i den virkelige verden.”
Den engelske regering siger, at der er taget kontakt til de lande, hvor der har været flest forsinkelser. Luftfartsminister Lord Callanan siger:
“Vi forstår de ferierejsendes frustration over at opleve lange køer ved starten på deres ferie. Selvom arbejdet med Schengenlandene er uden for regeringens kontrol, vil jeg alligevel tale med mine kolleger i Portugal, Spanien og Italien og opfordre dem til at reducere de lange køer og tillade, at de rejsende kan komme afsted på ferie.”
Skriv et svar