Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Næste gang du flyver med Cathay Pacific eller Cathay Dragon, skal du bringe nogle klude eller noget antibakteriel gele. I denne uge, kunne South China Morning Post afsløre, at flyselskaberne har skåret ned på frekvensen af rengøring i kabinen. Intervallet mellem “hoved rengøring” er gået fra hver 14 dag, til hver 3.-4. uge.
Mens flyselskaberne har bekræftet, at de har reduceret rengøring af kabinen, benægter flyselskaberne, at ændringen har noget at gøre med besparelser. Flyselskabernes talsperson siger i stedet, at de seneste vedligeholdelser af flyene og ruteændringer havde forårsaget en udsættelse af rengøringsrutinen.
Cathays nye plan kan ved første øjekast virker mærkelig, men er på linje med andre flyselskaber. Sidste år skiftede Lufthansa planen for hovedrengøring. Nu er det efter hver 500 timers flyvning, at der bliver lavet hovedrengøring. Både Singapore Airlines og Hong Kong Airlines har lignende metodik og deres hovedrengøring er cirka én gang om måneden.
I modsætning til en hurtig rutine oprydning/rengøring, hvilket udføres mellem flyvninger, tager hovedrengøring flere timer. Dette omfatter rengøring og desinficering af sæder samt andre elementer i kabinens interiør f.eks. armlæn, ryglæn, borde, vinduer, tilbehør og det omkringliggende område.
E.coli og MRSA
En undersøgelse foretaget i 2014 af forskere på Auburn University beviste, at bakterier kan overleve i op til en uge inde i kabinen. Dette understreger betydningen af rengøring af fly regelmæssigt. Dette to år gamle studie viste, at bakterier overlevede i op til 168 timer på materiale såsom ryglænets lomme og armlæn.
“Nogle vil måske mene, at dette er en besparelses foranstaltning, men selvfølgelig har vi ingen intentioner om at flyve med snavsede fly,” siger Rupert Hogg, der er Cathay Pacific Chief Operating Officer og direktør i Cathay Drage.
Cathay Pacific og Cathay Dragon siger, at hvis de havde holdt fast på deres 14-dages rengøringsplaner, ville det have skabt operationelle udfordringer. Dette er på grund af planlagt vedligeholdelse af flyene eller når flyene skifter mellem korte og lange ruter.
Denne artikel er oprindeligt fra insideflyer.no skrevet af Peter Fox.
Skriv et svar