Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Mange kender nok allerede til Starwood gruppen, som har et af de mest anerkendte hotelprogrammer i verden, med hoteller som St. Regis, Sheraton og Le Meridien i sin portefølje. De har i tillæg til disse og tilknyttet andre (måske mindre kendte) hotelkæder og The Chatwal i New York er en hotel i den såkaldte “The Luxury Collection”, som består af cirka 100 hoteller verden over.
Bygningen som huser hotellet blev for kun få år siden pudset op og omgjort til det som idag er The Chatwal. Et lille og intimt hotel i skikkelig Art Deco stil, som bringer dig tilbage til den glemte glamour fra en svunden tid. Hvis man ønsker sig et hotel med en prangende lobby og store fællesområder er dette definitivt ikke noget for dig, men til gengæld får du en ekslusiv og personlig følelse, og man føler næsten at man bor i et privat lejlighedshus, bogstaveligt talt kun et stenkast fra Times Square. Indtrykker forstærkes af piccoloer som står klar for at åbne døren når du kommer og går, samt byder på en paraply hvis vejret skulle vise sig fra sin mindre gæstfrie side.
Jeg havde bestilt transport til hotellet med Blacklane, og blev mødt på gaden af en “bellman” som hjalp os med at få bagagen ind i den svært intime reception, som består af en enkelt skranke med plads til to personer af gangen, samt en stor og karakteristisk klokken på bagvæggen.
Både hotellets interiør og atmosfære oser af fordumt pragt i ægte Broadway stil. Det var dette man ønskede at genskabe da hotellet blev totalt renoveret, og her er det lykkedes over al forventning, da dan føler at balancen mellem de gamle og de moderne elementer er lige hvor den skal være.
Check-in og værelse
Check-in var hurtigt og enkelt klaret, og jeg fik at vide at jeg var blevet opgraderet til en Junior Suite. Her blev vi også introduceret til tjenesten “Butler Service” som indgår i værelsesprisen. Butleren kan hjælpe dig med for eksempel at pakke bagagen ud, og en hel del andre ting for at gøre opholdet på The Chatwal så komfortabel og personlig som mulig.
Vi blev vist op på værelset af en bellman som tog sig af bagagen, og bagefter viste os rundt på værelset og forklarede de mest centraler funktioner. Dette kan af og til være rart på hoteller som har en del finesser og tekniske løsninger som man ikke finder overalt. Vores værelse kunne blandt andet skilte med et tv skjult i spejlet i badet – meget fancy.
Værelset havde en god størrelse og var pænt og elegant indrettet. Eftersom The Chatwal ligger i det øvre prisleje hvad angår hoteller, forventer man også at ting skal være i tip top stand, hvilket det absolut også var. Det er ikke altid de helt store ting, men summen af mange små ting som gør at hoteller som The Chatwal føles mere ekslusive end de billigere konkurrenter. På værelset var der også et personligt velkomstbrev og en lille æske med chokolade som velkomstgave. Gratis vand var tilgængelig og dette blev jævnligt fyldt op af personalet.
Værelset bestod af bad, gang, stor seng, to/tre tv, skrivebord, sofa, lænestol og godt med skabsplads. Der var i tillæg en velfyldt minibar som endda havde en del ting til salg, herunder bøger, kort over byen og meget andet.
Alt hvad man forventer at finde på et fem-stjernet hotel var naturligvis til stede, herunder badekåber af højeste kvalitet, fornuftigt service til drinks og snacks, isspand til champagnen og lignende. Der var endda en dock fra Tivoli Audio til din mobil, men denne var desværre ikke af lige så høj kvalitet som resten af værelset, så her måtte jeg benytte mig af min egen for at høre lidt musik om aftenen.
The Chatwal har en stil som ikke minder om eksempelvis St. Regis. Her finder du ingen guldfugle eller løvehoveder på sengegavlen. Hotellet er nogenlunde minimalistisk indrettet, men uden at det føles koldt eller upersonligt. Alle møblerne, sengen inklusiv, var af høj kvalitet, og gjorde at ophold på værelset var en god kilde til at hente ny energi. Både sofa og lænestol var gode at sidde i, og med flere tv på værelset var det ikke noget problem hvis man ville slappe af med en film, uanset om man ønskede at sidde i sofaen eller sengen.
Badet var måske det på værelset som imponerede mest. Klædt i sorte fliser med glittereffekt og en meget høj standard på alt fra den dobbelte servante til andet interiør (hovedsageligt af mærket Asprey“). Toilettet havde både varme i sædet og automatisk rengøringsfunktion for de brugere som måtte foretrække dette.
Rengøring var helt i topklasse, med undtagelse af at personalet (relativt ofte) sjuskede med småting. Det kan være at de glemte at udskifte vandflaskerne, eller glemte at sætte tøflerne på den ene side af sengen ved turn-down service etc. Ikke noget som egenligt er vigtigt, men så hoteller som The Chatwal forventer man at alt er helt “spotless”. På den nævnte turn-down service blev der lagt morgenmadsmenu klar, tøjposer til skiftetøj og sko, samt information om vejrudsigten for den kommende dag. Meget praktisk. I tillæg blev gardinerne naturligvis trukket for, lyset skruet ned og sengen gjort klar for natten. Igen, det er de små ting som gør at du føler du bor på noget mere end bare en normalt hotel.
Hvis jeg skal sætte fingere på noget, så skal det være at værelset føltes relativt lydt. Det gjaldt specielt mod naboværelset og tildels også ud mod gangen.
Faciliteter
Hotellet tilbyder de fleste standardfaciliteter som forventes. Der er en restaurant på første etage, som hedder “The Lambs Club”. Her tilbydes morgenmaden “a la carte” om morgenen og middagen på samme måde om aftenen. Priserne var relativt høje, men maden var af høj kvalitet og servicen var helt upåklagelig de gange vi besøgte restauranten. Både i lobby og på andre etager var der flotte barer med godt udvalg af drikkevarer. Aftenerne bød ofte på live musik, som gerne passede ind i hotellets Art Deco stil.
Morgenmaden blev bestilt på værelset et par gange, og blev leveret fra samme køkken som The Lambs Club benytter. Serveringen, præsentationen og kvaliteten på det serverede var som altid helt prima, men igen til ganske høje priser.
Hotellet tilbyder spa og træningsrum (med et lille bassin) i kælderen. Jeg fik ikke testet nogen af behandlingerne, men faciliteterne så meget flotte ud. Både træningsrum og bassin var ret små, men velholdte og af høj kvalitet.
Internet via Wi-Fi fungerer godt, og var inkluderet i prisen (muligvis kun for SPG-medlemmer). Dette er et af mine vigtigste punkter når man måske skal arbejde eller holde sig opdateret mens man er på værelset.
Service
Den generelle service fra personalet var meget god. Personalet under check-in skuffede dog alligevel lidt med at være lidt uopmærksomme til tider. Jeg oplevede også at ingen kunne give mig et svar da jeg bad om sen check-out, da de skulle forhøre sig hos The Manager, men da jeg fulgte op på spørgsmålet senere på aftenen var der stadigt ikke noget svar at få. Jeg fik besked på at spørge næste dag (afrejsedagen) hvilket jeg ser som meningsløst da jeg så alligevel skal klargøre til check-out hvis sen check-out ikke er muligt. Jeg har godt nok ikke nogen status hos SPG, men et klarere svar og bedre opfølgning havde været velkommen.
Den generelle opmærksomhed var god, men også her var der enkelte gange hvor bellmen/piccoloer virkede mindre imødekommende end man forventer på et hotel af den kaliber, men dette var undtagelsen mere end normen.
Hjemmeside: www.thechatwalny.com
Kæde: Starwood / The Luxury Collection
Bonusprogram: SPG (Starwood Prefered Guest)
Oprindelig fra Bonusfeber.no (forfatter: Jørgen)
Skriv et svar