Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Som vi kunne fortælle den 18. april 2020, så var CityJet det næste offer for corona krisen. Der blev det irske moderselskab taget under rekonstruktion. Nu er det så desværre den svenske og finske del af CityJet som er gået konkurs.
Da vi bragte artiklen om CityJet, så var fagforeningens FPU, nyhedsside Luftfart.nu hurtigt ud og sige at det var et dyster billede vi skabte. Men selv samme side kunne berette at CityJets datterselskaber i Sverige og Finland nu er begæret konkurs.
Desværre var det et dyster billede at CityJet ville blive næste offer for corona krisen, men det viste sig at være fakta – selskabet er blevet et offer når flere datterselskaber går begæres konkurs og moderselskabet er under rekonstruktion.
Den danske del er forsat ikke ramt
Heldigvis står den danske del af CityJets forretning forsat tilbage. Der er den største kunde SAS og som vi skrev i vores første artikel, så så den irske advokat at der er muligheder for at rekonstruere CityJet således at det forsat kan lade sig gøre at drive en wet lease forretning med SAS som kunde.
Det kan også tænkes at den del bliver solgt fra. SAS bruger også et andet flyselskab som wet lease partner. Det er Xfly (tidligere Nordica/Regional Jet) som også har en aftale om flyvninger med SAS.
Der er ikke nogen tvivl om at disse mindre fly vil være efterspurgte når SAS starter deres ruter op igen. Det er ikke forventet at der er det samme antal passagerer og derfor vil de mindre fly som CRJ900 være et godt match.
Forsidebillede: CityJet
Såvidt jeg ved er årsagen til at der er 2 operatør på CRJ900, at SAS for snart 1 år siden opsagde kontrakten med Cityjet og pt. er i gang med at udfase CityJet og indfase Xfly.
Det er i den forbindelse lidt interessant at de CRJ900 fly som Xfly indtil videre er begyndt at drive for SAS, alle er CRJ900 fly som oprindeligt blev leveret til SAS for omkring 10 år siden. De har stadig den samme Y88 configuration som da SAS modtog dem, mens CityJet flyene har en Y90 configuration. Det er derfor meget tænkeligt at det er det gamle SAS interiør som fortsat sidder i flyene. Specielt fordi nogle af dem ikke har været brugt ret meget siden CityJet overtog operationen af CRJ900 for SAS.
Hej Frank.
Dette er ikke korrekt. Cityjet har stadig en kontrakt med SAS på 19 CRJ900 fly indtil 2022/23 tror jeg. Sidste sommer lå den på 23. SAS har valgt at fjerne 5 fly fra Cityjet kontrakten og give xfly en kontrakt på 5. Xfly overtager Tallinn og Vilnius ruterne, det gjorde de faktisk da vi skiftede til sommertidsplan.
Det er sandt at rigtig mange af Xlfy’s CRJ’ere er ex cimber fly, og de har også de gamle SAS sæder og interiør. Det samme har nogle af Cityjet’s CRJ’ere. De har cirka 23 nye som er max 4 år gamle som faktisk har det nye SAS interiør med træ designet på væggene og det lille SAS skilt. De resterende 5 er ex cimber fly og blev mest brugt på Brussels Airlines kontrakten, som de så også mistede her for nyligt.