Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Billetpriserne er faldet, og antallet af flyruter vokset i Københavns Lufthavn. Men usikkerhed omkring rejserestriktionerne i Europa betyder, at passagererne ikke følger med. Kun hvert andet flysæde er fyldt.
Det er meget bekymrende, at den spirende fremgang i trafikken først på sommeren nu er stagneret. Luftfarten hænger fast i den værste krise siden Anden Verdenskrig, og det risikerer at gøre varig skade på Danmarks tilgængelighed til verden. Konkurrencen om flyruter er hård og vil blive yderligere skærpet. Derfor er det vigtigt, at Danmark ikke sakker agterud.
Det, vi alle venter på, er en effektiv behandling og en tilgængelig Covid-19 vaccine, så verden kan åbne sig, restriktionerne hæves og vi igen kan rejse frit. Indtil da må vi gøre alt for, at det er så trygt og sikkert som muligt at rejse.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Passagererne mangler
Mundbind, afstandskrav og ekstra paskontrol hos grænsepolitiet er blevet hverdag i Københavns Lufthavn. Taxfree og en række spisesteder og butikker er genåbnet, og flere er langsomt på vej. Men der mangler passagerer.
Priserne på flybilletter er ellers faldet og ikke steget, som det blev forudsagt af mange, da coronakrisen ramte. Det er trygt og sikkert at være i lufthavnen. Der er lige nu 100 destinationer at vælge imellem. Men usikkerhed om rejserestriktioner og karantæneregler, der kan være meget svære at forstå, hæmmer rejselysten for mange. Det betyder, at passagererne bliver væk – både når det gælder ferie- og forretningsrejser. Det er kun halvdelen af de udbudte flysæder, der bliver solgt. Så det er en meget kritisk situation for flyselskaberne og for lufthavnen.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Mest stille sommer i mands minde
I skyggen af coronapandemien blev sommeren den mest stille i mands minde med blot 1,3 millioner passagerer – et fald på 85 procent i forhold til sommeren 2019, hvor der rejste 9,0 millioner igennem terminalerne i juni, juli og august.
Starten af sommeren så umiddelbart en smule lovende ud. I den første uge af juni var der 15.000 rejsende, der fløj med rutefly til og fra blot 18 destinationer. Det voksede støt i juli, men er siden stagneret i august, hvor antallet af destinationer med rutefly er vokset til 100.
De nye trafiktal for august viser et fald i antal passagerer på 79 procent i forhold til sidste år – fra 2.942.021 til i år 621.215
Københavns Lufthavn vurderer, at året ender med 30-35 procent af trafikken i forhold til 2019. Internationale luftfartsorganisationer vurderer, at trafikken først er tilbage i 2022-2024 – alt efter hvornår en vaccine er klar.
Charter ekstra hårdt ramt
Hårdest ramt denne sommer er charterflyvningerne. Sidste sommer var der charterflyvninger til 72 destinationer. I år har der været til 30. Der har også været markant færre afgange til de få destinationer. Det kan ses på antallet af udbudte charterflysæder, der er faldet med 92 procent – fra 568.000 sidste år til blot 51.000 denne sommer. For ruteflyvninger er antallet af udbudte sæder faldet med 77 procent.
Med de mange rejserestriktioner i Europa har charterflyvningerne været ekstra hårdt ramt. Her i sommeren 2020 var der 94 procent færre rene charterpassagerer i forhold til sommeren 2019 – et fald fra 534.000 til knap 32.000.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Skriv et svar