Hvor dårlige er amerikanske flyselskaber egentlig?

Amerikanske flyselskaber

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Da jeg flyttede til USA for lidt over 10 år siden forlod jeg relativt meget, alt fra familie, kødboller, nærheden til den mest civiliserede del af verden. Og SAS samt min guldstatus.

Og siden jeg flyttede til Chicago, var United Airlines et naturlig valg, særligt eftersom de ligesom SAS er medlem af Star Alliance. Og selv om man ikke engang serverede gratis alkohol i loungene, begyndte det relativt godt. Massere af opgraderings vouchers, en masse point og en relativt smooth afvikling.

Men konsekvensen af 3 store fusioner mellem de 6 største selskaber i USA er at kunden har mistet serviceoplevelsen, penge og at de frekvente rejsende har fået deres hverdag ødelagt på grund af drastiske ændringer i bonusprogrammerne.

Fundamentet flyselskaberne drives på i USA er mildest talt interessant: Vi ønsker at yde mindst muligt service, gøre ting så billige som muligt og aldrig blive bedre end vore konkurrenter.

Du læste rigtigt

Da jeg spurgte min gode ven Rahsaan Johnson som er PR chef for United Airlines om hvorfor de ikke serverer ordentlig mad i First Class på en flyvning som varer 2 timer var svaret kontant: Fordi vores konkurrenter ikke gør det.

Igen – du læste rigtigt. Målet for American Airlines, Delta Airlines og United Airlines er at levere lige elendig service sammen, fordi de dominerer det vigtigste flymarked i verden: USA.

Hvilke andre brancher har sådanne mål for sin forretning?

Flyver jeg med British Airways eller Lufthansa i Business på en flyvning som varer 37 minutter modtager jeg et godt måltid mad og kvalitets drinks. Flyver jeg First Class indenrigs i USA modtager jeg vareprøver fra Costco som små chipsposer, popcornposer eller andet ragelse som har årevis holdbarhedsdato.

On-time

Men det er vel også vigtigt at få flyene afsted til tiden i USA? Forkert! I USA er politikerne på flyselskabernes side, ikke forbrugerne. Om du kommer timesvis eller dagevis for sent frem, har de ikke ansvar for at betale noget som helst i erstatning. Man dækker heller ikke hotel eller andre omkostninger. Og selv om Delta har en OK drift med omkring 85% af deres flyvninger på ruteflyvninger, har United og American kun 60 til 75% af sine fly i rute til tiden. Sammenlignet med SAS er hele driften en stor spøg. Hvad siger du?? Hvis der er noget vi har i Skandinavien er det omskifteligt vejr. En lille regnskylle og en frisk brise er nok til at ødelægge driften for et Amerikansk selskab.

Så er der flyene. Mængden af gamle skrammelfly de flyver rundt med i USA er helt utrolig. Delta Airlines pensionerede deres sidste DC-9 for under 2 år siden, mange af dem langt over 40 år gamle. Du hørte rigtigt. Flyene du flakkede rundt i i løbet af 70´erne fløj helt frem til året SAS pensionerede efterfølgeren MD-80. 767´erne som SAS skilte jeg af med i 2002 er fortsat fundamentet i flåderne ved United, American og Delta den dag i dag. Du hørte rigtigt. Alle 3 selskaber!

Profit

Og denne uge kom nyheden. Mens man troede at «The Terrible Three» endelig hadde ramt bunden i service, kom United med endnu en bombe: Rejser du på de billigste billetter, må du betale for at medtage en rullekuffert ombord. Du hørte rigtigt – selv hos Ryanair får du lov til at tage kabinekufferten med gratis, imens du hos United skal betale for det nu.

Så hvad er det de Amerikanske selskaber leverer? Profit. Milliarder på milliarder i profit. Og de kæmper med næb og klør for at holde Norwegian, Emirates og alle andre som ønsker at konkurrere, udenfor landets grænser.

Så når du sidder og venter på et forsinket fly i Kastrup næste gang eller syntes det er for galt at du ikke får gratis kaffe hos Norwegian, så pris dig lykkelig for at du ikke er road warrior i USA. Det er nemlig det elendigste der findes.

God weekend!

 

Artiklen er oprindeligt skrevet af Tommy Danielsen på InsideFlyer.no



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

  1. AirHelp: Her er de 14 bedste og mest punktlige flyselskaber siger

    […] Selvom store flyselskaber som Qatar, Emirates og British Airways er med på rangeringen, indeholder listen også en række overraskelser. Heriblandt det italiensk selskab Air Dolomiti som får en flot andenplads. De amerikanske flyselskaber er så godt som fraværende på listen som harmonerer godt med en af vores seneste artikler om den ringe kvalitet på det amerikanske flymarked. […]

Kommentarer

  1. lars siger

    var selv lige i USA og rejse fra Washington til Providence, Rhode Island som var med United, og jeg havde valgt at opgradere mig til en first class ved at bruge 400 kr mere til turen. dels i Dulles lufthavn var det at tage igenne, fast track helt til grin. herudover fordi jeg manglede et par point til SAS guld kunne jeg ikke benytte mig af deres lounge i indenrigsterminalen. selve flyve turen som var i en kortrutte flyver, var sædet ikke noget specielt selvom det var bredere og godt nok fik jeg cola i rigtig glas men det slik eller snak der var ret kedeligt. igen havde håbet i Lounge og på turen at få noget mad. Da jeg så ankommer var min kuffert først sendt til New York og derefter til Chicago. så det jeg læser her er ikke så overraskende.

  2. Joachim siger

    Hvad er dine erfaringer med Southwest Airlines? Er de i samme kategori som de andre?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *