Dagbog fra en pilot-studerende – Uge 8

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så er det endnu engang blevet tid til en opdatering fra mig. Og jeg har lidt bedre nyheder og flere billeder, end sidste uge.

Jeg starter godt nok ud med, at blive aflyst om torsdagen. Det skyldes, at den ene flyver, har fået hul på køleranlægget, så den drypper en del med kølervæske. Så op til værkstedet med den i et par dage.

Motorhjelmen er fjernet for at finde problemet
Motorhjelmen er fjernet for at finde problemet

Heldigvis var der ingen problemer fredag, og jeg kommer afsted på min tur. Min instruktør har givet mig til opgave, at finde den Boeing 727 der står ved motorvejen syd for Århus. Så frem med kortet, og finde ud af hvor man er på vej hen. Vi fløj over Århus Bugt og syd for Århus, hvorefter den var nem at finde. Så efter den var fundet og vi havde øvet et par nødprocedurer, vendte vi snuden hjem mod lufthavnen.

Århus by ud for vingen
Århus by ud for vingen

Lørdag middag stod den på flyvning igen. Denne gang en kort tur syd for pladsen for at lave lidt drej og nødprocedurer og herefter en masse landinger. Ikke det mest spændende, men det skal øves og sidde på rygraden så vi er klar til at gå solo. Jeg nåede dog at få dette billede af dagens sidste flyvning.

Mandag aften skulle jeg ud igen. Denne gang til Randers for at øve en landing uden flaps. Når man lander uden flaps, har man ikke lige så meget opdrift og man skal derfor anflyve pladsen en del hurtigere end man gør med flaps. Lidt anderledes og utrolig sjovt at prøve, da man kommer meget tæt på jorden og det går meget stærkt.
Vi landede i Randers og fløj tilbage til Århus for at lave et par landinger. Dette var min sidste flyvning inden jeg blev sendt solo. Så det er altid rart at vide, at man kan finde ud af at lande ordentligt.

Efter min flyvning blev jeg på skolen og ventede. En af instruktørerne som arbejder for SAS, kom forbi Århus og havde tilbudt os en rundtur i Airbussen. Utrolig spændende og meget kompleks maskine.

Tirsdag morgen ringede uret meget tidligt. Cirka kl 05:30. Lidt hårdt, da airbusturen var færdig kl. 12. Men ingen tid til brok eller at sove over sig, så på med uniformen og ud til lufthavnen. Da vi var de første, skulle flyverne trækkes ud af hangaren, og køres over til vores græsparkering.

Flyene tjekkes og gøres klar
Flyene tjekkes og gøres klar

Da det var lidt tåget om morgenen, var vi nødt til at vente til tågen havde lettet sig. Desværre gjorde den ikke det før kl. 12, så vi blev begge aflyst, og kunne køre hjem igen. Det betød også at jeg ikke kom ud på min solotur, som derfor blev udsat til onsdag.

Tågen var kun over lufthavnen. I resten af Danmark var der skyfrit
Tågen var kun over lufthavnen. I resten af Danmark var der skyfrit

Desværre så det heller ikke for godt ud om onsdagen. Igen skulle jeg tidligt op og gøre flyene klar. Denne gang var der ingen tåge, men til gengæld blæste det til tider med cirka 35 knob, hvilket svarer til 18 m/s. Da skolen har en regel om at man max må have 5 kts sidevind, og jeg idag havde 21 knob, betød det at soloturen endnu en gang blev udsat, til der var lidt bedre vejr. Jeg kom heldigvis ud at flyve, og fik på den måde også øvet lidt sidevindslandinger.

Efter min flyvning, fik jeg lov til at sidde bag på skolens twin som de mere erfarne studerende flyver på. Turen gik nord for pladsen for at lave lidt airwork og derefter nogle landinger. En meget turbulent tur hvor man kunne mærke vindens styrke.

Udsigten fra twin'en da vi fløj over lufthavnen
Udsigten fra twin’en da vi fløj over lufthavnen

Det var alt hvad jeg havde i denne uge. Jeg håber endnu engang på at jeg kan skrive om min første solo i næste uge, men det er op til vejret at bestemme. Hvis I har nogle spørgsmål, er I velkommen til at stille dem her, eller i forummet.

Jeg har også oprettet en instagram profil, hvor jeg forsøger at ligge billeder op så ofte jeg kan fra skolen og mit daglige liv som pilotstuderende.

I kan følge mig på ‘pilot_noehr’ på instagram



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *