Dagbog fra en pilotstuderende – I sne og slud

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så er det endnu en gang blevet mandag, og dermed en lille opdatering herfra.

Ugen er som sædvanlig blevet brugt på at flyve lidt rundt i det danske land.

Op i det blå

Tirsdag startede med lidt sne og lave skyer, som ikke er det fedeste at flyve rundt i, da flyveren bygger is. Vores fly er ikke godkendt til at flyve i is, så derfor er der altid stor chance for at blive aflyst i løbet af vinteren. Men, når der ikke er nogle der har været ude at flyve, kan vi ikke vide om der er is i skyerne. Så derfor begav vi os ud for at prøve. Da vi var på vej op, kom vi fri af skyerne allerede i 300 meters højde, og havde derefter flot udsigt til sol og blå himmel. Vi lavede airwork og lidt motorfejl rundt om Aarhus, da vejret ikke var til at flyve til andre lufthavne. Men det er også meget rart at få øvet det, da det er det vi bliver eksamineret på i sidste ende.

This slideshow requires JavaScript.

I sne og slud, må flyveren ud

Allerede onsdag var det tid til en tur igen. Denne gang til Odense og Billund. Dog var vejret dog endnu dårligere end dagen før, da det sneede og temperaturen var lige på frysepunktet, hvilket er perfekt til at bygge is. Men en anden flyver havde lige været oppe over Aarhus og havde ikke bygget is på vej ned. Så vi prøvede at tage afsted mod Odense. Da vi lettede ud af Aarhus var der ingen problemer med is. Vi fløj derned i 3000 fod (900 meter), uden problemer med is. Da vi så begyndte at stige ned mod Odense, for at ligge i 2000 fod (650 meter). Her begyndte vi dog så småt at bygge is på vingen og motoren, men ikke noget der gjorde at flyveren ikke kunne flyve. Så vi fortsatte vores anflyvning ind mod Odense, og lavede en touch and go. Vi blev dog enige om at Billund ville være for risikabelt at flyve til Billund på grund af is, så vi vendte snuden mod Aarhus. Mod Aarhus byggede vi dog ikke mere is end det vi havde, så det var ikke noget problem.

På billedet kan I se det is vi havde. Det er på forkanten af vingen og omkring indtagende på motoren at der bygges is, da det er der der er størst kontaktflade med vejret.

This slideshow requires JavaScript.

Det var alt for denne gang. Næste uge står den også på flyvninger, dog kun en enkelt, men det kan være der kommer flere.

Indtil næste gang



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

    • Marc Nøhr siger

      Hey Morten. Hvis vi bygger meget is, kan vi gå længere ned, hvis temperaturen er på plussiden. Hvis det er minusgrader ved jorden, skal vi enten meget hurtigt ned og lande, eller også flyver vi slet ikke 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *