Dagbog fra en pilotstuderende – I tyk tåge

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så er det igen blevet mandag, og endnu engang en opdatering herfra Djursland.

Ugen har ikke budt på så meget flyvning desværre. Det er blevet til en enkelt tur til Roskilde i mandags.

Dog var det ikke bare en helt almindelig tur. Jeg skulle flyve sammen med en af mine medstuderende, og vi havde planlagt et flyve en tur til Bornholm via Roskilde. Men da vejret desværre var meget tåget, og alt for lav sigtbarhed til at vi kunne tage afsted, og vigtigst af alt, lande igen, blev turen til Bornholm aflyst. Dog begyndte tågen at lette en smule op ad formiddagen, så vi besluttede os at skære turen kort, og nøjes med at flyve til Roskilde.

Da vi taxiede ud mod banen, var der stadig meget dårlig sigtbarhed. Vi skal bruge det man kalder 400 meter RVR, hvilket defineres med at kunne se et lys på en mørk baggrund, på en afstand af 400 meter. For at kunne lande igen skal vi bruge mindst 550 meter. Da vi taxiede ud, var RVR’eren på 425 meter, så vi var good to go. Det betød bare at vi ikke kunne vende om og lande igen, så vi håbede på, at tågen var lettet lidt til vi kom tilbage igen.

Da vi steg ud af Århus, var vi allerede fri af tågen i 400 fod, (120 meter), men havde stadig et skylag over os, så der var ingen blå himmel denne gang. Turen derover gik uden nogen problemer, og vi lavede en straight in ILS til bane 11. Når man laver en ILS, kan vi gå ned i 200 fod, før vi skal kunne se banen, eller lysene fra indflyvningsområdet. Kan vi se mindst to lys, må vi fortsætte, men ser vi ingenting, giver vi fuld gas og går rundt. Grunden til at man skal kunne se mindst to, er at man på den måde er sikker på at banen er i den retning man forestiller sig. Hvis man kun ser et lys, har man ingen ide om hvilken retning banen ligger.

Vi så banen 40 fod før vi nåede minimumshøjden hvor vi skulle gå rundt. SÅ vi forsatte ned og landede. Vi holdt en lille pause i Roskilde, og jeg mødtes med en bekendt fra Center Air i Roskilde.

Efter en halv times tid på jorden gjorde vi klar til at tage mod Århus igen. Denne gang var det min makker Kenneth der skulle flyve. Vi startede med at lave en approach i Roskilde, hvor vejret stadig var meget tæt på minima.

I videoen kan man se en lille gul pil på højdemåleren, (man skal kigge godt efter, og have sine gode briller på) Omkring 11 sekunder inde i videoen, er den lige under højdeviseren, til højre på den venstre skræm. Når den rammer den store sorte boks med højden, skal vi gå rundt hvis ikke vi ser banen. Her kan I se at lysene kommer frem idet vi kommer ned til pilen. Derefter må vi fortsætte og til sidst sætte hjulene sikkert på jorden.

Efter den ene approach, vendte vi snuden mod Jylland. Da vi kom ind til lufthavnen, lavede vi endnu en ILS til bane 28L. Her var tågen nu så kraftig, at vi ikke så banen ved vores minimumshøjde, og Kenneth gav derfor fuld gas og gik rundt. Vi fløj derefter et stykke ud, og gjorde klar til at prøve endnu engang. Lykkedes det ikke nu, var vi nødt til at diverte til Billund, da vi ikke havde nok brændstof med, til at holde over Århus i lang tid.

Så vi prøvede igen, og fløj ILS’en ned til minimumshøjden på autopiloten. Vores instruktør sad og kiggede ud for at kunne se lysene, og Kenneth sad og kaldte højden ud for hver halvtredsindstyvende fod. Og endnu en gang så vi lysene idet vi kommer ned til vores minima. Kenneth kan derefter koble autopiloten ud, og flyve flyveren ned mod banen.

Så alt i alt en meget lærerig tur, og en del udfordrende, da det ikke er sjovt at sidde hyllet ind i tåge og ikke vide om man kan komme ned og lande eller ej.

Næste uge står den på en del planlægning. Fra fredag til mandag, skal jeg nemlig på tur sammen med Ziggy og en instruktør. Vi har planlagt en tur til Napoli i Italien, så der er en del der skal planlægges og passe sammen før vi kan tage afsted. Men meget mere om det i næste uge.

Det var alt for denne gang.

This slideshow requires JavaScript.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *