Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Så blev det mandag igen, og endnu en gang tid til en opdatering her fra det jyske.
Som de fleste ved, har de foregående uger været stille, og denne uge er ingen undtagelse.
Ugen er blevet brugt på en masse oplæsning af ATPL (Air Transport Pilot Licens), samt en enkelt flyvning.
Vi var i skole torsdag, for at få en bedre forståelse for den del af Airlaw, vi havde læst igennem derhjemme. Dog består Airlaw af en masse regler og bestemmelser, der er som de er, så det var svært at blive undervist i det. Vi så derfor de filmklip igennem vi havde set derhjemme, og snakkede om hvert klip.
Fredag var en perfekt dag. Dagen begyndte med planlægning af en navigationstur på to timer. Jeg havde planlagt en tur til Aalborg og Vesthimmerland Flyveplads. Vejret var skyfrit og klart, så det var perfekt til VFR flyvning. Desværre blev jeg lidt forsinket, da en PPL-elev (uden for skolen) var til final check, og blev lidt forsinket. Ydermere kom twin’en ind og skulle tankes før jeg kunne komme til. Så jeg blev omkring et kvarter forsinket, hvilket betød, at jeg ikke kunne nå forbi Vesthimmerland. Men pyt med det, vejret er perfekt, så det var bare at se at komme afsted.
Jeg lagde mig i 3500 fod, hvilket svarer til lidt over 1000 meter. Turen derop gik uden problemer, og da der ikke var noget trafik ved Aalborg, kunne jeg komme direkte ind til en touch and go. Efter touch and go, kunne jeg se på tiden at jeg ikke havde tid til mere, hvis jeg skulle nå at være tilbage inden den næste elev skulle til. Så jeg satte næsen mod Århus. Da vejret var så godt og der ingen skyer var, valgte jeg at lægge mig lidt højrere, så jeg steg til 5500 fod, hvilket svarer til cirka 1700 meter. Og da jeg nåede derop, kunne jeg se helt til Djursland. Turen hjem gik direkte til Århus, da jeg var lidt tidspresset, men det var en helt fantastisk tur, og sjældent man får lov til at flyve i så fantastisk vejr.
Ellers er weekenden blevet brugt på oplæsning. Næste uge bliver stort set det samme, med en enkelt flyvning på torsdag, hvis vejret tillader det.
Indtil næste gang
Frank Kjeldsen siger
Har tit tænkt på hvilke krav, der sættes til den vigtige timing i civil luftfart, deraf krav til en pilots ur’, og hvilken muligheder der er fast indbygget for timing i cockpittet.
Måske et tema, hvis muligheden byder sig.