Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Så er det igen blevet mandag, og det betyder jo, at jeg har en lille opdatering her fra Tirstrup.
Ugen er som altid blevet brugt på teori, men der har også været plads til en lille flyvetur eller to.
Onsdag var jeg booket til en kort flyvetur, så turen gik denne gang til Billund. Turen startede godt ud med blå himmel, men jo tættere jeg kom på Billund, jo flere skyer var der, hvilket betød, at jeg var nødt til at gå ned til 1300 fod. Både for at være under skyerne, men også for ikke at flyve ind i Billunds luftrum, som jeg ikke havde fået lov til.
Da jeg lå på medvind til bane 09, blev jeg spurgt om jeg kunne lave en kort anflyvning. Det kunne sagtens lade sig gøre, og der gik ikke lang tid, før jeg var på jorden.
Jeg gjorde lige som sidst jeg var i Billund, så jeg kørte af banen, for at starte igen fra baneenden. Det betød at jeg kørte forbi nogle lidt større flyvere hvilket altid er lidt sjovere, i stedet for de sædvanelige skolefly.
Inden jeg kunne få lov til at starte igen, var der en Boeing 737 fra Turkish der skulle afsted først. Så efter den var væk, fik jeg lov til at køre ud på banen, og få minutter senere var jeg igen i luften, på vej hjem mod Aarhus.
Fredag havde en af mine medstuderende fødselsdag, og havde taget en kage med. Men den var lidt vildere end hvad vi havde regnet med 😀
Lørdag havde jeg fået flyveren for mig selv hele dagen, så jeg havde planlagt en god lang rute rundt i hele Jylland. Jeg havde aftalt med min instruktør, at flyveren var klar og tanket kl. 7, så jeg var tidligt oppe. Dog var der lidt med vejret og vinden, men efter at have ringet til DMI og hørt hvordan det så ud, lettede jeg fra Aarhus kl. 8:55. Det første ben af min tur, gik til Skagen langs den østjyske vestkyst. Her var der rigtig meget turbulens i lav højde, så jeg var tæt på at vende om og aflyse. Men heldigvis var der blå himmel og ganske få skyer lige nord for Djursland, så jeg var i stand til at komme op i 4000 fod (1200 meter), hvor der ikke var lige så meget turbulens. Efter at have rundet Skagen, var jeg nede for at lave en touch’n’go i Sindal lufthavn. Her skulle jeg have tanket, men det var ikke muligt på en lørdag, så jeg fløj videre til Thisted. Her var jeg nede og lave en full-stop landing for at tanke, men også her var det kun muligt at tanke efter aftale. Heldigvis havde min instruktør sagt, at jeg skulle tanke flyveren helt op i Aarhus, i tilfælde af at det ikke var muligt at tanke. Efter 20 minutter på jorden, tog jeg afsted igen fra Thisted. Nu gik turen til Stauning, hvor jeg forhåbentlig var i stand til at tanke.
I Stauning var der rigtig meget turbulens under indflyvningen til lufthavnen, da der er en stor vindmøllepark lige nord for pladsen. Så de lavede en masse turbulent luft der krydsede indflyvningen til Stauning. Men efter at blive rystet lidt rundt, fik jeg sat hjulene på banen. Her var det muligt at tanke, så den blev fyldt helt op, så jeg var i stand til at flyve det sidste stykke af min rute. Der var også tid til lige at gå rundt og tage nogle billeder af de fly der holdte rundt omkring. Ikke hver dag man ser sådan nogle.
Efter Stauning, havde jeg en kort tur på 20 minutter til Esbjerg. Her var der også en del turbulens og vind under landingen, så det var en del udfordrende. Men det er jo meningen med det hele. Hvis vejret altid er godt, bliver man jo ikke bedre 😉 Efter en kort pause og indkøb af sodavand, hvilket var en stor fejl, da det er nærmest umuligt at drikke når flyveren hopper op og ned i luften, tog jeg igen afsted på det sidste ben af min navigationstur.
Efter Esbjerg, gik turen til Sønderborg, hvor den også stod på en touch’n’go. Turen dertil foregik i 1300 fod (400 meter), sammen med en del turbulens. Efter at have fundet lufthavnen, og lavet en enkelt touch’n’go vendte jeg snuden mod Aarhus.
Da jeg lå syd for Kolding, fik jeg en SMS fra min instruktør om, at han først ville være tilbage med nogle andre elever lidt senere end planlagt. Jeg benyttede mig af chancen, og spurgte på radioen, om jeg måtte flyve ind til Vamdrup for endnu en touch’n’go. Jeg var selvfølgelig velkommen, og efter at have fundet pladsen og lavet endnu en anflyvning i meget turbulent vind, vendte jeg for alvor tilbage mod Aarhus.
Alt i alt fik jeg 6 timer og 30 minutters flyvetid den dag, og fik set stort set hele Jyllands kyst. Nu mangler jeg kun at lande i 3 ud af 16 asfalterede baner i Jylland, for at have landet i dem alle.
Det var det hele for denne gang. Jeg har et par videoer af nogle landinger, men jeg skal lige have redigeret i dem først, før det er klar, men jeg håber at have dem færdige hurtigst muligt!
Indtil næste gang.
[…] billeder fra de mange soloture jeg har fløjet. GreyBird giver muligheden for at komme rundt i hele kongeriget, og det skal selvfølgelig udnyttes. Turene er gået til Maribo, Roskilde, Sønderborg, Sindal, […]