Danmarks Rejsebureau Forening: Vi har tabt tålmodigheden med SAS. Der skal findes en løsning nu

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS’ interne problemer skal løses med det samme. Strejken har trukket ud længe nok, og selvom der er indkaldt til nye forhandlinger mellem parterne, i dag onsdag den 13. juli 2022, så synes hverken SAS’ ledelse eller piloterne interesserede i en løsning, der kan afhjælpe den fastlåste situation.

Selskabets interne problemer med at aftale en ny overenskomst skaber ikke blot problemer for SAS som virksomhed, de rammer også de tusinder af rejsende som ikke kommer ud at rejse eller strander rundt omkring i verden. Læg dertil de mange rejsebureauer, der også er kunder hos SAS og som oveni i pandemien nu igen skal bære en stor, økonomisk byrde, de ikke har nogen indflydelse på.

Rejsebureauerne er også i lang telefonkø

Rejsebureauerne har nemlig store vanskeligheder ved at komme igennem til SAS, der skal ombooke de passagerer, der er strejkeramte, da SAS i øjeblikket ikke tillader, at rejsebureauerne selv ombooker. Det giver de mange rejsende helt unødvendige gener, og rejsebureauerne pålægges samtidig store mængder ekstraarbejde og merudgifter i et helt uacceptabelt omfang.

Jeg har meget svært ved at forstå at SAS, otte dage inde i pilotstrejken, fortsat ikke lader rejsebureauerne ombooke deres kunder selv i stedet for at skulle sidde i timelange køer og vente på hjælp hos SAS. Bureauerne spilder ufatteligt meget tid på SAS’ telefonkøer og kommer ofte ikke engang igennem til SAS’ helpdesk. Tid, der kunne være brugt på i stedet at få ombooket og serviceret gæsterne langt hurtigere, end hvad SAS selv formår. Samtidig vil det frigive medarbejdere hos SAS, så de mange rejsende, der står uden hjælp fra et rejsebureau, forhåbentlig kan komme igennem til SAS. Det er en fuldstændig tåbelig begrænsning for rejsebureauerne.

Man fristes jo til at spørge, om der er en voksen tilstede i forhandlingslokalet. For os – rejsebureauerne og kunderne – der står på sidelinjen tyder det på, at ingen er indstillet på at give sig i forhandlingerne. Vi er nu der, hvor vi har tabt tålmodigheden og er ved at miste tilliden til SAS. Nu skal der altså ske noget, og jeg håber på at der vil være nogle løsningsorienterede personer til stede  i forhandlingerne, når de begynder igen i dag.

Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening (DRF).

DRF har allerede i midten af sidste uge foreslået ændringer af SAS’ ombooking-regler, så rejsebureauerne hurtigt kan hjælpe de rejsende uden at skulle hænge i timelange telefonkøer hos SAS, desværre uden lydhørhed fra flyselskabet.

InsideFlyer forventer også at der minimum går 4-7 dage, før strejken eventuelt kan være overstået. Fra det tidspunkt skal en del fly serviceres og personalet skal indkaldes igen og placeres de rigtige steder. Så der kan nemt gå yderlige 3-5 dage før alt er normalt igen.

Foto: DRF/PR & JumpStory



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *