Danmarks Statistik: Flyrejsende i Danmark tager i stigende grad på mellemlange og lange flyrejser

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Antallet af passagerer, som flyver fra danske lufthavne, er steget med 20 pct. på fire år. Og der har især været vækst på de lange og mellemlange flyruter.

Når danskere og andre rejsene tager flyet fra danske lufthavne, så går turen i stigende grad til destinationer, som ligger 2.001-3.000 km væk. Dette svarer omtrent til en rejse til yderkanten af Europa eller til Nordafrika og kan betegnes som en mellemlang flyrejse.

Denne type rejse tog 4,3 mio. flyrejsende på i 2018, hvor 3,2 mio. flyrejsende gjorde det samme i 2014. Det er en stigning på 35 pct.

Antal flypassagerer fra danske lufthavne og den procentvise vækst. 2014-2018. Kilde: Danmarks Statistik

Lavest vækst blandt korte flyrejser

Den laveste vækst i perioden findes blandt de helt korte flyrejser på indtil 550 km. Antallet af disse er steget med 7 pct.

”Især de helt korte rejser på indtil 550 km har set mindre vækst end gennemsnittet,” forklarer chefkonsulent ved Danmarks Statistik Peter Ottosen.

”Disse udgør en type af flyrejser, som det da også er klart lettest at finde realistiske og mere klimavenlige alternativer til såsom fx bil, bus eller tog, og man kan spekulere i, om dette er årsagen til den relativt beskedne vækst.” 

Fakta: Danskere på ferierejse

  • Statistikken i denne artikel opgør alle flyrejsende fra danske lufthavne, og her kan altså være tale om danske samt udenlandske rejsende. 
  • I spørgeskemaundersøgelsen Ferie- og forretningsrejser spørger Danmarks Statistik specifikt danske ferierejsende om, hvilke transportmidler de benyttede på deres seneste ferie.
  • Denne undersøgelse viser, at når ferien går til udlandet, så vælger danskerne flyet på 81 pct. af rejserne og bilen på 15 pct. af rejserne. De resterende 4 pct. udgøres af busser, tog og skibe. 
  • Når ferien holdes i hjemlandet, vælger danskerne bilen på 71 pct. af rejserne og flyet på 16 pct. af rejserne. De resterende 13 pct. udgøres af busser, toge og skibe.

Tabel: Flyrejser fra danske lufthavne, andele af alle rejser i procent. 2014 & 2018

  20142018
Indtil 550 km 2119
551-1.000 km3938
1.001-2.000 km1819
 2.001-3.000 km1214
 3.001-5.000 56
 Over 5.000 km44

Kilde: Danmarks Statistik spørgeskemaundersøgelse Ferie- og forretningsrejser

Hvad tænker du om udviklingen?



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Herbert Fischer siger

    Hej Henrik!
    For at flyve mellem Aalborg og Kbh. er prisen, den billigste ca. 900 kr. retur uden bagage. 30 min i luften.
    Aalborg-Amsterdam- Newark. 3500 inkl. bagage.
    Hvis ikke dette er overbevisende????? Ja, så ved jeg ikke.
    Bussen Aalborg – Kbh. 200 kr.
    Forøvrigt fatter jeg ikke at rejsende finder sig i at betale ekstra for bagage. Det er en frækhed og grådighed fra flyselskabernes side. Men da man jo nærmest kun har fokus på business , er problemet ikke so stort.
    Mvh.
    Herbert Fischer
    Løgstør.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Herbert,
      Tak for din kommentar. Det er korrekt at der er en skævvridning i priserne, hvor afstanden ikke helt hænger sammen. Den store forskel ligger også i konkurrencen. Der er kun to selskaber som flyver på ruten mellem København og Aalborg. Derfor er priserne også højere. På de oversøiske ruter er der langt over ti flyselskaber som flyver fra Europa til New York plus flere daglige afgange (der er næsten timedrift fra London og til New York). Så det presser prisen langt ned. Selskaber som Norwegian er at takke for dette. Det samme gælder kravet fra forbrugeren om billige flybilletter – og derfor også det med at fjerne bagage fra billettens pris. Det er kun gjort fordi “vi som forbruger ønsker det”. Flyselskaber som SAS eller KLM gør det kun fordi de er tvunget til det. Så det er ikke frækhed og grådighed alene – især ikke når priserne på flybilletter aldrig har været billigere på disse lange ruter.
      Mvh
      Henrik Olsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *