Danske transport giganter i samarbejde om bæredygtigt brændstof

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Københavns Lufthavne, A.P. Møller – Mærsk, DSV Panalpina, DFDS, Ørsted og SAS er gået sammen i et nyskabende partnerskab om at udvikle et produktionsanlæg i industriel skala i Storkøbenhavn til produktion af bæredygtige brændstoffer til transportveje.

Det nye partnerskab, som både repræsenterer efterspørgsels- og udbudssiden inden for bæredygtige brændstoffer, har en vision om at opføre det, der kan blive et af verdens største anlæg til elektrolyse og til produktion af bæredygtige brændstoffer. Projektet kan fungere som drivkraften for modningen af bæredygtige brændstoffer, samtidig med at der skabes arbejdspladser og nye værdikæder for at styrke Danmarks førende rolle inden for grøn energi.

Dette ambitiøse partnerskab passer godt sammen med vores langsigtede målsætninger om at reducere udledninger og finde bæredygtige løsninger for vores industri. Vi er stolte over at spille en rolle i dette. Transportsektoren er meget vigtig for Danmark, men har et stort CO2-aftryk, og vi er fokuserede på at finde måder, hvorpå vi kan bane vejen for en grønne fremtid. Selvom dette initiativ er lokalt, forbliver vores langsigtede ambitioner globale.

Jens Bjørn Andersen, administrerende direktør, DSV Panalpina.

Københavns Lufthavne, A.P. Møller – Mærsk, DSV Panalpina, DFDS, SAS og Ørsted har samlet efterspørgsels- og udbudssiden inden for bæredygtige brændstoffer i et unikt partnerskab med den konkrete vision om at udvikle et nyt og banebrydende produktionsanlæg til brint og e-brændstoffer så snart som i 2023. Når projektet er fuldt udbygget i 2030, vil det årligt kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til busser, lastbiler, skibe og fly. Produktionen vil potentielt være baseret på en samlet elektrolysator-kapacitet på 1,3 gigawatt, hvilket sandsynligvis vil gøre det til et af verdens største anlæg af sin art. Produktionen fra det fuldt udbyggede anlæg kan reducere årlige CO2-udledninger med 850.000 ton.

COWI og BCG fungerer som videnspartnere for projektet, der støttes af Københavns Kommune i tråd med kommunens ambitiøse politik for reduktion af CO2-udledning. Parterne bag samarbejdet håber, at projektet med tiden kan fungere som en katalysator for lignende projekter andre steder i Danmark og internationalt.

I København har vi sat et ambitiøst mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad inden 2025. Vi er allerede godt i gang – med blandt andet fjernvarme, vindmøller, god infrastruktur til cyklister, en grøn metro og busser, der hverken støjer, sviner eller udleder CO2. Men vi har brug for nye, bæredygtige teknologier for at nå helt i mål. Bæredygtige brændstoffer er et vigtigt middel til at bekæmpe klimaforandringer og luftforurening. Det bringer os et skridt nærmere en grønnere fremtid.

Frank Jensen, overborgmester i København 

Hvis projektet bliver gennemført, vil det blive placeret i Storkøbenhavn og ville kunne levere vedvarende brint til CO2-neutrale busser fra Movia og tunge lastbiler fra DSV Panalpina, vedvarende metanol til A.P. Møller – Mærsk-skibe og vedvarende jetbrændstof (e-kerosin) til SAS-fly og lufttransport ud af Københavns Lufthavne. Projektet vil kræve store mængder grøn strøm, som potentielt kunne komme fra en havvindmøllepark ved Rønne Banke ved Bornholm.

Se det ambitiøse projekt forklaret i denne korte video

Foto: SAS Imagebank

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *