Danskerne planlægger at bruge 82 milliarder kroner på rejser det næste år

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

En ny OnePoll-undersøgelse foretaget for Norwegian Cruise Line viser, at danskerne planlægger at bruge 82 milliarder kroner på ferier det kommende år. Det er en markant stigning sammenlignet med de ca. 79 milliarder kroner, vi brugte i 2019.

41% af danskerne planlægger at booke en All Inclusive-ferie, som 72% mener er mest budgetsikker. Drømmedestination nr. 1 er Hawaii, men sydeuropæiske rejsemål står også højt på danskernes Top-10.

På trods af inflation og krig i Ukraine er rejser ikke noget, danskerne har planer om at skære ned på. En ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet OnePoll på vegne af krydstogselskabet Norwegian Cruise Line (NCL) viser, at danskerne planlægger at bruge sammenlagt 82 milliarder kroner på rejser i 2023/2024.[1] Dermed vil vi bruge flere penge på rejser det kommende år sammenlignet med 2019, hvor vi samlet set brugte 79 milliarder kroner.[2] Mere specifikt har danskerne i gennemsnit afsat 17.000 kroner pr. person til dette års rejser.

Flest danskere planlægger en All inclusive-ferie

Undersøgelsen viser, at flere danskere vil holde ferie med All Inclusive. 41% har enten booket eller har planer om at booke en All Inclusive-ferie inden for det næste år, hvor samtlige måltider og drikkevarer er inkluderet i prisen. For at undgå uforudsete omkostninger på rejsemålet, er hver femte dansker blevet mere tilbøjelig til at booke med All Inclusive inden for det seneste år. Med denne ferieform mener 72%, at de ikke behøver at bekymre sig om budgettet på ferien. Udover mad og drikke, inkluderer All Inclusive-rejser typisk en række gratis aktiviteter. Og rejser man med børn, kan der være mange penge at spare på entréudgifter til fx vandland, minigolf og andet feriesjov.

Vores undersøgelse viser, at selvom danskerne planlægger at bruge flere penge på ferier det næste år, har det også betydning, at budgettet slår til og dækker ekstraordinære ferieoplevelser. Rejser man på krydstogt med NCL, får man hele pakken. Ikke nok med, at gæsterne kan nyde et stort udvalg af restauranter, branchens bedste underholdning og et hav af aktiviteter for alle aldre, så oplever man et nyt spændende rejsemål næsten hver dag – mens kufferten kun skal pakkes ud én gang.

Kevin Bubolz, der er Managing Director Continental Europe, Middle East & Africa for NCL.

Færre, men større rejser

Selvom danskerne er villige til at spendere mere på ferier end tidligere, viser analysen fra NCL, at hver fjerde dansker sparer op til én større rejse fremfor at tage på flere små rejser. Hver femte vil gerne rejse længere væk end, de plejer. Ifølge analysen er det også oversøiske rejsemål som Hawaii, Japan og Australien, der er blandt danskernes drømmedestinationer. NCL er ikke overrasket over, at netop Hawaii hitter hos danskerne:

Vi oplever en stigende efterspørgsel på de længere krydstogter og vores mere eksotiske “Extraordinary Journeys”. Vores rejser til Hawaii, hvor man besøger fire øer på en uge, samt krydstogtet i det sydlige Stillehav nær Australien er nogle af de mest populære. Samtidig har vi netop lanceret det største europæiske krydstogtprogram nogensinde, så det glæder mig, at undersøgelsen viser, at danskerne også drømmer om de sydeuropæiske destinationer i Middelhavet.

Kevin Bubolz, der er Managing Director Continental Europe, Middle East & Africa for NCL.

Danskernes top 10 drømmedestinationer:

  1. Hawaii
  2. Italien
  3. Spanien
  4. Japan
  5. Grækenland
  6. Frankrig
  7. Australien
  8. Thailand
  9. Caribien
  10. New Zealand

NCL’s 18 moderne, prisbelønnede krydstogtskibe sejler til mere end 400 destinationer og gør det muligt for danskerne at besøge flere drømmerejse på den samme ferie. Tre sydeuropæiske destinationer er på danskernes Top-5, og i år tilbyder NCL det største europæiske krydstogtprogram nogensinde med afgange fra 15 hjemhavne og med omkring 150 anløbshavne.

Danskere, der drømmer om mere eksotiske rejsemål, kan med NCL’s Extraordinary Journeys tage på unikke havnerige krydstogter til verdens mest eftertragtede destinationer. Når det kommer til danskernes Top-1, Hawaii, er NCL det eneste rederi i verden, der tilbyder Hawaii-rundrejser fra/til Honolulu, hvor man oplever fire forskellige hawaiianske øer på syv dage.

Et krydstogt med NCL inkluderer indkvartering, måltider i hovedrestauranterne, snacks, Broadway-shows og talrige aktiviteter som vandlande og fitness. Skatter og afgifter er altid inkluderet. Ønsker man at skræddersy sit krydstogt yderligere og få endnu bedre overblik over omkostningerne, kan der opgraderes til den populære “Free at Sea-pakke”, som inkluderer flere gourmetoplevelser, fri bar og Wi-Fi.

For mere information om NCL’s krydstogter og prisvindende skibe, besøg www.ncl.com.

[1] Undersøgelsen har adspurgt 2.000 repræsentativt udvalgte respondenter (danske mænd og kvinder i alderen 18 år – 65+ år). I gennemsnit planlægger vi at bruge 17.233,4 kroner pr. person på rejser i 2023/2024.

[2] Til spørgsmålet om, hvor mange penge respondenterne brugte på ferie før pandemien, svarede de gennemsnitligt 16.685,2 kroner pr. person.

Fakta fra Norwegian Cruise Lines rejseundersøgelse

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet OnePoll for Norwegian Cruise Line. Der er i alt gennemført 2000 CAWI-interview med danske mænd og kvinder i alderen 18- 65+ år, i perioden 30. maj – 8. juni 2023.

  • Danskerne planlægger i gennemsnit at bruge 17.233 DKK pr. person på deres næste rejse i 2023/2024. Det svarer til 82 milliarder DKK for alle danskere over 18.
    • 48% planlægger at bruge 0-10.000 DKK
    • 32% planlægger at bruge 10.001-30.000 DKK
    • 16% planlægger at bruge 30.001-50.000 DKK
    • 5% planlægger at bruge +50.000 DKK
  • Før pandemien brugte danskerne gennemsnitligt 16.685 DKK pr. person på rejser. Det svarer til ca. 79 milliarder DKK for danskerne over 18 år.
    • 48% brugte 0-10.000 DKK
    • 32% brugte 10.001-30.000 DKK
    • 16% brugte 30.001-50.000 DKK
    • 5% brugte over 50.001 DKK
  • 49% planlægger at bruge flere penge på rejser i 2023/2024 sammenlignet med de seneste 5 år.
    • 15% planlægger at bruge mange flere penge
    • 34% planlægger at bruge lidt flere penge
    • 24% planlægger ingen forandring
    • 14% planlægger lidt færre penge
    • 6% planlægger meget færre penge
  • 41% har booket eller planlægger at booke en All Inclusive-ferie i 2023/2024.
  • 72% er enige i udsagnet “En All Inclusive-ferie betyder, at jeg ikke behøver bekymre mig om budgettet”.
  • Sådan har danskernes rejsevaner ændret sig det seneste år:
    • 26% er mere tilbøjelige til at spare op til én stor rejse, fremfor at tage på flere små rejser
    • 23% er blevet mere tilbøjelige til at booke en all-inclusive ferie for at undgå uforudsete omkostninger
    • 22% vil rejse til mere eksotiske destinationer
    • 20% vil rejse længere væk end normalt

Kilde: Pressemeddelse
Foto: Surfer på Waikiki Beach, Honolulu, Hawaii (Claus Madsen/BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *