Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Internettet er fyldt med anmeldelsessider, hvor danskerne kan udveksle erfaringer, om køb de har gjort. Hos danske rejsebureauer er det vigtigt at have en stærk tilstedeværelse på disse sider, men Danmarks Rejsebureau Forening minder forbrugerne om, at det nu engang er informationen i købspapirerne, der er gældende.
Når ferien skal bookes er danskernes første træk ofte at sætte sig ved computeren og søge viden. En disciplin, vi bestemt ikke er alene om. En undersøgelse af den amerikanske hjemmeside HotelManagement.net og Magnuson Hotels viste denne sommer, at 9 ud af 10 rejsende starter ferien med at samle information på nettet.
Herhjemme er det særligt anmeldelsesportalerne Trustpilot og Tripadvisor, hvor brugerne kan udveksle erfaringer om deres oplevelser. Resultaterne i en undersøgelse, som virksomheden Dwarf lavede, fortalte tidligere på året, at 68 pct. af danskerne jævnligt bruger Trustpilot.
I en undersøgelse anmeldelsesportalen har fået lavet af YouGov, svarer 57 pct. af 18-34-årige, at positive brugeranmeldelser har betydning for deres tillid ved online-køb. Blandt de 35-55-årige har det betydning for 47 pct. Anmeldelsessiderne indflydelse er ikke til at overse, lyder det fra Danmarks Rejsebureau Forening.
Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening udtaler:
Vi kan se, at anmeldelsessiderne har en stor betydning for vores medlemmers kunder, og det er fora for en unik erfaringsudveksling. En stærk tilstedeværelse på portalerne er vigtig i vores branche. Rejsebureauerne sætter en dyd i at imødekomme både kritik og spørgsmål fra rejsende på de nye platforme,
Foreningen minder dog om, at informationen på portalerne ikke kan erstatte, hvad der står i gæsternes rejsepapirer og til det siger Lars Thykier:
Mange læser ukritisk informationen på anmeldelsesportalerne og glemmer, at det måske ikke er en rejsende, der har bestilt det præcis samme produkt som en selv. Derfor opfordrer vi altid rejsebureauerne til at gøre det meget tydeligt i rejsepapirerne, hvad turen indeholder. På den måde er der en klar forventningsafstemning, allerede inden ferien begynder – og uafhængigt af, hvad andre turister fortæller om på nettet,
Skriv et svar