Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Airbus søger re-certificering hos European Aviation Safety Agency (EASA) om muligheden for at presse en ekstra række sæder ind i deres A320 model. Lige nu er selskabet kun certificeret til at installere 180 sæder i A320éren.
Oprindeligt var Airbus A320 designet og bygget til 150 sæder, men grundet flyselskabernes konstante pres på producenterne, har man søgt nye muligheder for at øge kapaciteten. Foruden kapaciteten leger selskabet med tankerne omkring ekstra plads i bagage kabinerne i form af flytbare enheder.
Hverken Airbus eller EASA vil eksakt sige, hvad der er nødvendigt for at ændre certificeringen. Tidligere har det været tidligere acceptabelt at fremvise computer moduleringer der fremviser sikkerheden ved modifikationen, dermed kan de undgå en ny virkelig demonstration heraf.
Behovet for re-certificering udspringer som følge af Airbus har vundet en ordre hos Vueling tilbage i August sidste år. Vueling placerede en ordre på 30 A320s og 32 A320neos, mod garanti for en passager kapacitet på 186 passagerer. Aftalen inkluderede ligeledes en option på 58 fly mere til eks. Vueling og op mod 100 fly til en af IAG’s medlemmer – Vueling, British Airways eller Iberia. Alle til levering imellem 2015 og 2020.
Mange selskaber, heriblandt også Airbus, har enten eller i processen med at installere slim sæder der tillader muligheden for flere sæder. Konceptet Spaceflex tillader flyselskaber at flytte flyets toiletter frem foran det bagerste tryk skot mod en mindre kabys og derved frigøre plads til en ekstra række sæder.
Hvordan ser du på fremtiden for kabiner? Smid en kommentar nedenfor eller i vores forum.
[box style=’info’] Læs også: Airbus fremviser muligheden for at presse endnu et sæde ind på en A380′er[/box]
Skriv et svar