DAT rykker hurtigt: På vingerne i Skotland efter Blue Islands-konkurs

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Fredag blev alle flyvninger sat på pause – men allerede efter få dage var DAT i luften igen i britisk regionaltrafik.

Den danske operatør trådte nemlig til, da det britiske selskab Blue Islands pludselig måtte indstille al drift og indgive konkursbegæring.

Blue Islands kollapsede fredag

Blue Islands har siden 2002 betjent ruter mellem Jersey og Guernsey på vegne af Loganair gennem en wet lease-kontrakt. Men i sidste uge måtte selskabet indstille alle flyvninger efter ikke længere at kunne tilbagebetale lån modtaget under COVID-pandemien. Konkursen sendte chokbølger gennem lokalsamfund, erhvervsliv og politikere på Kanaløerne, hvor luftforbindelserne er helt afgørende for både borgere og erhverv.

Jerseys finansminister, Elaine Millar, udtalte samme dag til britiske medier, at man arbejdede på en hurtig genetablering af trafikken. Samtidig kunne Loganairs CEO, Luke Farajallah, fortælle til BBC, at man var i fuld gang med at finde en ny operatør.

Loganair ringede – og DAT leverede

Kort før konkursen blev kendt, blev danske DAT kontaktet af Loganair. Og så gik det stærkt. Allerede tirsdag morgen kunne DAT indsætte kapacitet fra deres baser i Skotland for at hjælpe med at genetablere driften.

En ATR-72 samt to komplette besætninger blev frigivet fra DAT’s programmer i Aberdeen og sat ind mellem Aberdeen, Sumburgh (Shetland) og Dublin. Målet er klart: at sikre, at Loganair fortsat kan opretholde forbindelser for passagererne – og i sidste ende sikre at borgerne på Jersey og Guernsey ikke mister deres livsvigtige transportforbindelser.

En opgave DAT efterhånden mestrer

Det er ikke første gang, at DAT bliver kaldt ind med kort varsel – og leverer. For blot en måned siden måtte charterselskabet Apollo improvisere, da Braathens International Airways gik konkurs og stoppede sine Airbus-flyvninger. Her var DAT også hurtig til at træde til og sikre, at operationen kunne fortsætte.

Det kræver noget helt specielt af en organisation at kunne reagere så hurtigt. Derfor er vi stolte af at kunne træde til, når der er brug for det. Vi er glade det smidige samarbejde med Loganair og for derved at sikre passagerne og den fortsatte drift af ruterne for lokalsamfundet.”

Robert Rungholm, CCO hos DAT. 

InsideFlyer vurderer

DAT viser endnu en gang, hvad små og fleksible operatører kan gøre i en presset og konsolideret flybranche: rykke hurtigt, stille kapacitet til rådighed og sikre, at passagererne ikke bliver hægtet af. For de britiske øsamfund er løsningen fra Loganair og DAT et hurtigt og konkret bevis på, hvor vigtig luftfarten er, når hverdagen – og infrastrukturen – skal fungere.

Foto: Danish Air Transport ATR 72-600 (OY-RUV) – Copenhagen Kastrup Airport (CPH) (BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *