De tyske turister skal til København

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Efter corona er der vendt op og ned på sammensætningen af Københavns turistbillede. Med en historisk stor satsning går VisitDenmark og Wonderful Copenhagen nu efter et tysk potentiale 7,9 mio. turister.

Tyske turister rimer på feriehuse og Vesterhavet. Men nu skal der skrives nye rim til remsen om de tyske overnatninger i Danmark.

En række faktorer peger i retning af, at Tyskland også på langt sigt kan blive et stort marked for København, og måske endda det største udenlandske marked, som det er lige nu.

For allerede i 2021 rykkede Tyskland op på førstepladsen med 335.000 overnatninger i København og stod dermed for 17 pct. af de udenlandske overnatninger. Det var ganske vist 47 pct. færre end i 2019. Men sammenlignet med det generelle fald i udenlandske overnatninger i København på 66 pct. ser tyske turister nu ud til også at rime rimelig godt på København. 

Den tyske topplacering er således i høj grad en konsekvens af et marked, der er vendt op og ned på grund af corona. Et marked, som stadig er en udfordring for turismebranchen og som giver nye rejsemønstre. Det betyder bl.a., at amerikanerne ikke kommer hertil i samme grad som før. Og omvendt, at tyskerne ikke rejser over Atlanten men i stedet søger andre destinationer tættere på. 

Ikke desto mindre fortsætter den positive udvikling for marked Tyskland i 2021. De første seks måneder bragte således rekordmange tyskere til København. Deutsche Bahn melder om et salg af forårsrejser til København på linje med, hvad man normalt kun ser i sommermånederne. Google søgninger viser samtidig markant flere tyske søgninger på Kopenhagen i 2022 end samme periode i tidligere år, også end før corona.

Stort potentiale

Sammenholdt med et prima match mellem tyskernes rejsemotiver og Københavns mange tilbud er der således grund til at tro på – i første omgang – et godt tysk år. Den tyske Rejseanalyse opgør antallet af tyskere, der er interesserede i at holde ferie i København inden for de næste tre år til 7,9 mio.. Derfor kan efterspørgslen meget vel række længere ud i fremtiden.

Der er et stort potentiale for København i Tyskland, hvor hver tredje kender København. Derfor lancerer vi sammen med Wonderful Copenhagen, Deutsche Bahn, Scandlines, Eurowings og OTA Kayak/ Momondo en indsats med et historisk stort markedstryk over for det tyske potentiale i Nordtyskland og Nordrhein Westfalen. Derfra er der ikke langt til den danske hovedstad. Og man kan komme godt og hurtigt frem med tog eller egen bil, hvis man ikke ønsker at flyve.

VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner

Urban outdoor

Efterårets store fælles kampagne præsenterer kernefortællinger om urban outdoor. Kampagnen går på tværs af de velkendte attraktioner, byrum og maritime oplevelser. Hertil kommer kernefortællingen om gastronomi, lige fra de velkendte pølsevogne til fine dining.

Vi glade for, at vores fælles kampagne med VisitDenmark går i luften i samarbejde med relevante aktører på det tyske marked som Deutsche Bahn og Scandlines m.fl. Indholdet kører vi videre med i vores øvrige markedsføring i Tyskland, både det taktiske målrettet dem, der er mere specifikke i en rejsebeslutning, og i vores always on-spor, målrettet dem, der generelt udviser interesse for at rejse til hovedstaden.

Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen

Matcher rejsemotiver

Analyser viser, at tyskerne rejser på byferier for at have det sjovt og få hverdagens stress på afstand. Specielt for dem der er i markedet for København, gælder det, at de gerne bruger byen godt ved at tage på udflugter, gå på shopping og spise god lokal mad.


Historie, kultur og byliv er stærke positioner for København, og det er vigtige rejsemotiver for de tyske byturister. Udendørslivet i byens rum er populært, og også her har København masser at tilbyde. Og tyskerne sætter pris på et godt og bredt udbud af mad i flere prisklasser, og på madsiden kan København meget – lige fra verdens bedste burgere til verdens bedste Michelin måltid.

VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner

Efterårets store fælles kampagne havde kick off den 8. august. Kampagnen kommer til at køre på sociale platforme med video etc.  Der bliver tale om et stor satsning, og timingen er vigtig. For netop nu er der en stor opsparet rejselyst blandt tyskerne efter corona.

Usikkerhed om den tyske økonomi

Der er selvfølgelig en risiko for, at efterspørgslen ikke holder det høje niveau på sigt, for ikke mindst krigen i Ukraine, stigende priser, gaskrise og en mulig tysk recession udgør store usikkerhedselementer. Men København er en tysk favorit, også på sigt.

Den seneste tyske Rejseanalyse fra foråret viste, at selvom tyskernes købekraft er under pres, vil de fortsat rejse. De vil måske bare vælge et nært rejsemål, hvor man fx kan komme til uden at skulle flyve. Og alt andet lige peger den holdning godt i Københavns retning. 

VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner

Forsidefoto: Nyhavn, © Kim Wyon.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *