Den sidste SAS Boeing 737 flyvning var lige til historiebøgerne

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Søndag den 19. november 2023 om aften tog en Boeing 737-700 fra SAS afsted fra Stockholm Arlanda lufthavnen med Oslo som destination. For mange var det ikke noget specielt, men dette var den sidste kommercielle flyvning med en Boeing 737 i SAS farver. Nu er en æra slut i SAS.

InsideFlyer var med på denne sidste tur mellem Stockholm og Oslo. Det var på ingen måder en alminelig tur og der var mange specielle ting, som gjorde turen til noget helt specielt.

Lad os starte med selve detaljerne om selve flyvningen.

Detaljerne om flyvningen. Kilde: SAS appen

Meget var fokuseret på netop “737”. Så rutenumeret var SK737 og der var afgang fra Stockholm klokken 18:37. Igen med en reference til “737”. Push Back skete præcist 18:37 – faktisk var vi klar godt 10 minutter før tid, men det var vigtigt at få “stemplet” 18:37 ind som den officielle afgangstid.

Prisen på flybilletten var også sat til 1.737 norske kroner for en billet i SAS Plus (hele kabinen var SAS Plus denne aften). Billetten var også en med CO2 kompensering, så det var en SAS Plus Pro Bio billet. Dermed var hele flyet 100% kompenseret – noget SAS var meget fokuseret på.

Selve flyruten var også lidt speciel, da det normalt tager godt 50-55 minutter at flyve denne tur, men denne søndag aften var der sat lige over 2 timer af til turen. Faktisk endte vi med at bruge 2 timer og 31 minutter i luften på denne tur.

Ruten var også en af de lidt specielle. Vi skulle nemlig via Københavns Lufthavn før vi skulle mod Oslo. På den måde besøgte flyet alle de 3 store SAS hubs på denne sidste flyvning.

Oversigt over ruten for SK737 søndag den 19. november 2023. Kilde: FlightRadar24

Efter starten i Stockholm, så blev kursen sat mod København og her kom første specielle oplevelse i form at et Low Pass hen over bane 04R. Det var desværre mørkt, så det var svært at se det tydeligt og vejret med regn og dårlig sigte gjorde det heller ikke nemmere.

Efter København, så var kursen sat nordpå mod Oslo. Lige uden for Oslo fjordens start skulle den anden specielle oplevelse ske. Det var at kaptajen ville tegne tallet “700” i luften. Dette kunne ses på blandt andet FlightRadar24, som også var ganske velbesøgt denne aften. Denne flyvning var den mest sete flyvning denne dag med over 50.000 der konstant fulgte flyvet i de over to og en halv time turen varede. I alt var der over 300.000 forskellige, som havde kigget forbi FlightRadar24 og fulgt med.

Der tegnes “700” i luften. Kilde: FlightRadar24

Efter at have tegnet “700”, så blev retningen sat mod Oslo. Der fik vi den tredje specielle oplevelse i form af endnu et Low Pass. Det var hen over Oslo Gardemoen og efter denne blev der fløjet i lav højde rundt om lufthavnen med anlæg til normal landing.

vi blev taget i mod af brandbilerne, som grundet frostvejret ikke kunne lave en vandsalut – det blev til de blå blink i stedet for.

Men efter 2 timer og 31 minutter sluttede turen og nu er det historie.

Hvad skete der så inde i flyet på turen?

I løbet af de 2 timer og 31 minutter, så var der en ganske god stemning inde i flyet. Faktisk startede den gode stemning allerede i Stockholm, hvor mange mødtes i SAS loungen inden afgang og ellers i gaten.

Der var mange med kamera i gaten denne søndag aften. Foto: Henrik Olsen

Da alle fløj i SAS Plus (og mange havde høj status i EuroBonus) blev boarding ændret til at vi skulle boarde per række. Første omgang var fra række 20 til 25. Og der trak vi en sejr, da vi havde valgt sæde på netop række 20. Så vi kunne boarde som den allerede første person på denne allersidste afgang. Lidt ekstra godt til historiebogen.

InsideFlyer var heldig nok at kunne boarde som den aller første. Foto: Ivan B

Servicen ombord var også lidt anderledes og delt i to dele. Første del var på turen mod København og anden del var på turen mod Oslo.

På turen mod København blev der serveret varme og kolde drikkevarer, samt et speciellavet pakke chokolade fra Hedh Escalante i Sverige. De leverer den gode chokolade du kan smage i Plus og i Business Class. Der var til turen lavet en specialpakke med tre stykker chokolade (normalt kun to stykker i Plus). Der var også skrevet “737” som en del af beskrivelsen af chokoladerne og på bagsiden stod der “SAS Flight 737 Limited Edition”.

Anden del var så mod Oslo. Der blev der serveret lidt at spise og snack i form af nødder og chips. SAS havde medbragt en stort antal flasker Charles Heidsieck champagne. Dette var bestemt et ekstra treat til alle gæsterne ombord.

Udover den gode service i de to dele, var der også andre sjove indslag. Den ene af to vi vil nævne var en quiz om flyet. Der vandt de heldige en Boeing 737 flymodel. Man vandt ved at være hurtigst på serviceknappen, men det var ikke helt til at sige hvem der var først og tænker at valget faldt lidt tilfældigt – men det var ligegyldigt, da stemningen var god og folk trykkede rigeligt på serviceknappen.

Den anden var ren kærlighed. Der var et par ombord, som havde mødt hinanden på netop dette fly og som nu var lykkelig gift. Det var selvfølgelig inviteret med på turen.

Det bør også nævnes noget om hvor stabile og loyale medarbejdere SAS har. Noget som ikke kan sige for tit. På turen var det faktisk således at anciniteten på dem i kabinen var på over 100 år tilsammen. De syntes helt sikkert også turen var sjov, for de smilede i hvert fald ganske meget både før, under og efter turen.

Lidt fakta om selve den sidste Boeing 737 (LN-RRB) med navnet Dag Viking

Denne sidste Boeing 737-700, som nu har endt sin aktive karriere i Oslo, havde ligesom de andre Boeing 737’ere i SAS flåden været en sand arbejdshest.

Piloten (First Officer) fortalte under turen noget fakta om flyet og den operationelle historie:

  • Flyet er en Boeing 737-700 med registreringen LN-RRB
  • Det har serienummeret 32276
  • Det er drevet af 2 x CFMI CFM56-7B22
  • Det havde sin første flyvning den 13. juli 2007
  • Det kom til SAS i 2007 og havde første flyvning den 30. juli 2007
  • Flyet har været i hele SAS netværket gennem årerne
  • Den rute som det har været mest brugt på er Oslo – Trondheim
  • Efter sidsteturen, så havde LN-RRB fløjet 31.499 ankomster og haft 42.251 flytimer svarende til 1.760,45 dage eller lige over 4,8 år

En anden historisk ting, som LN-RRB har været en del af, var at evakuerer nordmænd og afghanere, da amerikanerne trak sig ud af Afghamistan i august måned 2021.

De første Boeing 737’ere stammer helt tilbage til 1960’erne, men SAS fik første deres første Boeing 737, da de købte Linjeflyg i 1993. Der kom flere til, da man købte Brathens i 2004. Det var først da SAS købte B737NG modellen, at man købte direkte fra Boeing fabrikkerne, som for eksempel er gældende for netop LN-RRB.

De på den tid nye Boeing 737’ere skulle netop erstatte de gamle MD80’ere. Og nu er det så at Airbus A320’erne, som overtager fra Boeing 737’erne.

Hvad skal der ske med flyet nu?

Denne Boeing 737-700 er solgt til det det canadiske flyselskab Canadian North. Det er heller ikke første fly, som de køber af SAS. Flyet får derfor en længere karriere – bare uden for SAS.

Billede af Boeing 737-700 i Canadian North design. Kilde: Canadian North

Canadian North har deres base i Edmonton og har faktisk et partnerskab om flyvninger til Grønland sammen med Air Greenland.

Dette fortalte Ludvig Lorentzen, som er en af chefpiloterne i SAS. InsideFlyer snakkede med ham kort i forbindelse med flyvningen.

Det er faktisk ikke det sidste Boeing 737-700 i SAS flåden

LN-RRB er faktisk ikke det sidste Boeing 737-700, som forlader SAS flåden. SAS yder en service kaldet Air Medevac, som kan sendes evakueringsfly eller ambulancefly afsted med under 24 timers varsel. Dette har været nogle fly, hvor blandt andet sæderne tages ud og der indsættes plads til liggende passagerer.

Så ifølge vores informationer fra SAS, så vil der blive bibeholdt et Boeing 737-700 i mindst et år endnu til udelukkende dette formål. Så det kommer altså ikke ud i kommerciel flyvning.

Det er i øjeblikket brugt til at flyve primært ukrainske borgere tilbage til Norden fra Polen af.

Flyet har registreringsnummeret LN-RPJ og er noteret som havende en konfiguration som MedEvac. Det hedder Grimhild Viking og kom til SAS i oktober måned 2009.

Læs mere om dette her, og her, hvor SAS oplyser at aftalen med den norske regering også fortsætter.

En god mulighed for besøg i cockpittet skal man sige tak til. Foto: First Office / SAS

Vi fik lov til en sidste fantastisk mulighed for at sige ordentlig farvel. Det skete, da vi var parkeret i Oslo på remote stand. Så kunne vi få lov til at gå rundt om flyet og tage de sidste billeder – og vi fik også lige taget det vigtige billede ved motoren – efter dette, så fik andre også øjene op for dette og det skabte en mindre kø.

Det traditionelle billede ved motoren. Foto: Ivan B

Tak til SAS og alt personalet for en dejlig tur en søndag midt i november. En tur med SAS, som kommer i historiebogen og kan fortælles sammen med den sidste flyvninger med MD80’eren.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *