Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
En lang periode er endegyldigt ved at være slut. Corona krisen satte hastigheden op og sendte de sidste Airbus A340’ere meget hurtigere på pension end først planlagt. Den sidste forlader flåden om under 14 dage.
På vores Facebook side er der siden vi postede nyheden om at den anden sidste Airbus A340 har forladt flåden, blevet delt ganske mange billeder af de forskellige A340.
https://www.facebook.com/InsideFlyerDK/posts/3814538131913952Så skal du ud og have det sidste kig på en SAS Airbus A340, så skal du skynde dig. Den andensidste, OY-KBA forlod Københavns Lufthavn i dag, og den sidste (OY-KBM) er planlagt til at forlade SAS flåden inden for 14 dage.
Den sidste, med registreringen OY-KBM, skal flyve mod Tuscon den 1. december tidligt om morgen. Dette er de oplysninger som InsideFlyer har fået i dag. OY-KBM er den Airbus A340 der har Star Alliance bemalingen.
Den sidste Airbus A340 har navnet Astrid Viking og kom til SAS flåden i 2002.
Det er trist at det er slut med A340 modellen i SAS, men det betyder også at SAS har fået moderniseret deres flåde hurtigere end planlagt og dermed flyver med meget mere klimavenlige fly. A340 modellen er blevet erstattet af blandt andet helt nye moderne A350’ere. SAS har modtaget 4 styk af disse.
Er der nogen udmelding om hvilke ruter SAS planlægger ikke at genoptage nu hvor de har reduceret deres long haul fly til 14 stk. mod de 18-20 det var planen at have før corona ramte os? De næste A350 og A321LR ankommer såvidt jeg husker først i løbet at 2022 med den seneste udsættelse. HKG er røget, men ryger MIA og LAX også eller er det andre destinationer som skal stryges/reduceres?
Hej Lars,
Det er endnu ikke afklaret, forsat er det “kun” Miami, Los Angeles og Boston som ikke er startet op. SAS har ikke reduceret så meget, da 3 stk A350 er kommet til plus den først af 3 A321LR (som ville tage Boston).
Østpå har de gang i Shanghai og håber på Beijing til december. Samme håb er der for Tokyo Haneda.
Alt afhænger af fragtmængderne i øjeblikket og så hvornår et land åbner op for at få danskerne på besøg igen…
Hilsen
InsideFlyer
De 3 A321LR var tiltænkt som udvidelse af flåden, ikke erstatning for A340, så pt. er der fortsat tale om en reduktion med 4 fly. Selv med de fly som er på order, og brug af den eksisterende 321LR til Boston, så vil SAS pt. ikke have long haul fly nok til at genoptage samme program som før corona før sidst/midt 2022. Så derfor er spørgsmålet om hvilke ruter der ikke vil blive genoptaget/reduceret fortsat relevant.
Omkring det aktuelle program, så er der reduktioner på samtlige ruter i forhold til før Corona. EWR beflyves f.eks. kun fra CPH og kun 1 gang dagligt. ORD beflyves kun fra CPH og ikke hverdag. Alle andre destinationer som beflyves, sker kun fra CPH, og med max 3 afgange om ugen. Reelt er der kun 4-5 Longhaul fly i drift pt. men der roters mellem flere af dem, så på papiret er der 6-8 long haul fly i drift.
PEK venter fortsat på godkendelse af Kina. Første afgang er pt. scheduleret til 18/12, men meget usikker, og vil nok kræve en eller anden form for corona test inden afrejse. Senest har Finair fået suspenderet deres tilladelse midlertidigt fordi de har for mange passager som tester corona positive når de ankommer.
HND afventer Japan. Det sidste jeg har hørt er at Japan først forventer at åbne for turister til Marts/April næste år, og da kun under særlige restriktioner.