Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Boeing 737 MAX er igen blevet godkendt og må igen flyve i Europa. Der kan gå et rum tid før vi selv kan opleve flyvet mens vi stadig er bundet til landjorden med mange restriktioner. Men hvilke europæiske flyselskaber vil (snart) faktisk have Boeing 737 MAX i deres flåde?
Oprindeligt var Boeing 737 MAX et meget populært fly. Dels på grund af det faktum, at flyet kan transportere lidt flere passagerer end sammenlignelige ældre flytyper. Men også fordi flyet bruger mindre brændstof og producerer mindre støj på grund af forbedrede motorer og en ny type winglets. Også i kabinen er der foretaget en række forbedringer i komforten for passagererne. Flyets rækkevidde er ikke kun interessant ved kortdistanceflyvninger. Længere flyvninger på op til 7.000 kilometer er også mulige, afhængigt af typen af MAX-fly.
Inden MAX-krisen opstod, havde Boeing hundredvis af bestillinger af flytypen. Mens to fatale ulykker, og de efterfølgende undersøgelser, helt sikkert har givet en hvis form for mistanke blandt passagerer og flyselskaber, er ikke alle ordrer trukket tilbage. Boeing har arbejdet hårdt i samarbejde med luftfartsmyndighederne om en række forbedringer, der skulle gøre flyet flyveklar igen. Boeing har da også stadig en betydelig produktionsliste at levere. Boeing 737 MAXs konkurrenter inkluderer Airbus A220-300 og A320neo.
Europæiske flyeselskaber med Boeing 737 MAX
Kendte store kunder af 737 MAX inkluderer American Airlines, Southwest Airlines og FlyDubai. Men også i Europa er der en række flyselskaber, der har valgt denne type. Hvad der er slående er, at det hovedsageligt vedrører lavprisselskaber. Du kan få et overblik over europæiske selskaber nedenunder.
Norwegian
Norwegian er lidt af et specielt tilfælde i Europa. Lavprisselskabet var i mange år en stor succes, men det varede ikke længe. Især introduktion af lavprismodellen på langdistanceflyvning betegnes som en af årsagerne. I sidste ende dræbte Corona-krisen Norwegians store internationale ambitioner. De atten Boeing 737 MAX 8-fly har stået stille i næsten to år. Og hvad der vil ske med flyene er stadig kun gætterier. Under alle omstændigheder har flyselskabet til hensigt først at fokusere på kortdistanceflyvninger i og omkring Norden i den kommende periode. Oprindeligt bestilte Norwegian 110 MAX-fly, som bestemt ikke kommer allesammen. Sidste år annullerede Norwegian den resterende del af ordren.
Ryanair
Et anden velkendt lavprisselskab satser også stort på 737 MAX. Mere end 200 Boeing 737 MAX 8-fly ligger i indkøbskurven. Flyet har en særlig konfiguration, så kapaciteten er større end normalt. Ryanair forventer de første leverancer til foråret, hvis det ikke forsinkes yderligere på grund af Corona-krisen. Alle fly er planlagt til at blive leveret inden udgangen af 2024.
TUI
Det velkendte britisk-tyske charterferieselskab har i øjeblikket modtaget 21 Boeing 737 MAX-fly. De fleste MAX-fly er i øjeblikket baseret i Storbritannien. TUI afventer stadig levering af nye MAX-fly. Det forventes at TUI vil foretage en ny testflyvning i marts og genoptage kommercielle flyvninger efterfølgende. TUI har tidligere meldt ud, at parkering af flyene på grund af MAX-krisen ville koste virksomheden mere end 200 millioner euro.
Icelandair
Icelandair bestilte både Boeing 737 MAX 8 og MAX 9. Selvom de seks fly i øjeblikket ikke er i brug, har flyselskabet samlet en omfattende informationsside. Så snart det er muligt igen, vil flyselskabet begynde at flyve med flyet igen.
Turkish Airlines
Den tyrkiske nationale operatør har i øjeblikket allerede tolv MAX-fly. Ti stykker er af typen MAX 8. Der er stadig et antal MAX-fly på bestilling. Turkish Airlines flyver en stor flåde af Boeing 737-fly, hvoraf -800 er den mest populære. -900 kan også findes i flåden.
Smartwings / Czech Airlines
Tjekkiske lavprisselskab Smartwings er ikke så kendt herhjemme under deres eget navn. Selskabet købte i 2017 næsten alle aktier i det mere kendte Czech Airlines. Inden coronakrisen var det ikke unormal, at se en Smartwings Boeing 737 på den direkte rute fra Prag til København, og vi forventer at også MAX kommer tilbage der.
Air Europa
Den spanske Air Europa, nu en del af IAG, bestilte tyve MAX 8 fly. Disse er endnu ikke leveret i dag. På grund af problemer med produktionen af MAX er leveringen forsinket. Så vidt vi ved, er der ingen udsigter til en leveringsdato. Indtil videre flyver det spanske selskab kort- og mellemflyvninger med Boeing 737 og Embraer E195.
SunExpress
Det tyrkiske ferieselskab SunExpress blev grundlagt i 1989 af Lufthansa og Turkish Airlines. I øjeblikket flyver selskabet kun Boeing 737-800 fly. Der er dog stadig en ordre på femten MAX 8-fly. Heller ikke for SunExpress er der udsigter til en leveringsdato.
Tarom
Den rumænske TAROM har i øjeblikket tolv Boeing 737-fly. MAX er endnu ikke leveret til rumænere. TAROM har fem Boeing 737 MAX 8-fly på bestilling, og disse skulle leveres i 2023. I fremtiden kan MAX derfor også ses i Rumænien.
Der er også et par mindre kendte lavprisselskaber. Disse inkluderer Blue Air fra Rumænien, polske Enter Air og SkyUp fra Ukraine.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Christian og bragt på vores hollandske søsterside.
Skriv et svar