Disse faktorer er vigtige for os, når vi booker flyrejser

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Ny YouGov-analyse har set nærmere på danskernes fly- og rejsevaner, når det gælder oversøiske rejser på mere end 6 timers flyvetid. Her svarer 67%, at direkte fly til slutdestinationen har afgørende betydning, når flybilletten bookes. Bæredygtighedshensyn er vigtige for 26%. Når vi flyver langt, gør de fleste det for sol og varme; næstflest for at opleve en eksotisk storby. Bag undersøgelsen står Singapore Airlines, der oplever en stigning i antallet af bookinger til Sydøstasien.

Generelt er der fremgang at spore for langdistanceflyvninger herhjemme. I september alene rejste 215.765 passagerer på en langdistancerute fra Københavns Lufthavn*. Fra Danmark udbyder Singapore Airlines hver uge 1265 flysæder på den direkte rute til Singapore, hvor man her har set en markant stigning i antallet af bookinger de sidste måneder. For hele Europa gav september måned en belægningsgrad på hele 94,8%.

Vores fly ud af København har været fyldte på samtlige fem ugentlige afgange de sidste måneder, og fremadrettet ser det også godt ud i forhold til bookinger. Flere afgange er allerede udsolgte. Det er utroligt glædeligt, at vi midt i en tid med stigende forbrugspriser fortsat ser en vækst i danskernes lyst til at rejse oversøisk.

Muhammad Raimi, adm. direktør for Singapore Airlines i Norden. 

I en ny YouGov-analyse har et af verdens mest prisvindende flyselskab spurgt danskerne, hvad der har størst betydning, når de booker en flybillet til et oversøisk rejsemål, der har en flyvetid på mere end seks timer.

TOP 5: Dette er vigtigst for danskerne ved bestilling af oversøiske flybilletter.

  1. Direkte flyvning
  2. Komfort (godt sæde, god benplads, justerbart ryglæn og nakkestøtte)
  3. Afrejse- og ankomsttidspunkter
  4. Indchecket bagage (20 – 25 kg) inkluderet i prisen
  5. Service ombord

Unge ser efter bæredygtighedshensyn og loyalitetsprogrammer 

Analysen er desuden foretaget i Sverige og Norge. For 31% af svenskerne har hensyn til miljøet, klimakompensering mv. stor betydning, når de booker oversøiske fly. I Danmark er det 26% og i Norge 21%.

Herhjemme er det de unge (18 – 34-årige), som vægter bæredygtighedshensyn højest, når der bestilles flybilletter til fjerne verdens hjørner. 28% af denne aldersgruppe har bæredygtighed afgørende betydning, når de skal flyve langt. Hos de 35 – 49-årige har dette betydning for 19 %.   

Det er interessant for os at se, hvordan vores yngre rejsende og fremtidens store kundegruppe prioriterer. Analysen viser tydeligt, at bæredygtighedshensyn og loyalitetsprogrammer betyder væsentlig mere for denne gruppe. Dette er samtidig områder, vi har stort fokus på som virksomhed.

Muhammad Raimi, adm. direktør for Singapore Airlines i Norden. 

Singapore Airlines’ flyflåde er blandt verdens yngste, og flyet – en Airbus A350-900 – mellem København og Singapore er ca. 25 % mere brændstofeffektivt end andre fly. Dertil er selskabets nye fragtfly op til 40% mere effektive.

Singapore Airlines er også langt fremme med forskning i og brug af SAF (Sustainable Aviation Fuels). Fra efteråret 2022 har SIA fløjet med SAF på udvalgte fly og ruter, og i maj 2021 besluttede Singapore Airlines, at selskabet skal være klimaneutralt i 2050.

Kvinder vil have WiFi-adgang på flyrejsen

Selv om vi befinder os i de højere luftlag, og mobilen er sat på flymode, ønsker 28% af os at kunne benytte WiFi ombord på flyet. Kvinder vægter WiFi-adgangen højere end mænd. Ifølge analysen vægter 31% af kvinderne og 26% af mændene, at flyet har WiFi-adgang, når de booker fly til en oversøisk destination.

Hos Singapore Airlines har man de seneste år set et stigende ønske om at være connected til landjorden:

Ser vi bare 5-6 år tilbage, ville de fleste passagerer udelukkende benytte sig af vores underholdningssystem. Nu benytter samtlige af vores passagerer sig af de adskillige WiFi-løsninger, vi har ombord, uafhængig af kabineklasse.

Muhammad Raimi, adm. direktør for Singapore Airlines i Norden. 

Underholdning ombord på oversøiske rejser har størst betydning for de 18 – 34-årige (33%).  

Halvdelen af de danske kvinder foretrækker badeferien – flest mænd vil til storby

For næsten halvdelen af danskerne (46%) er det primære formål med at flyve mere end seks timer at komme til sol, strand og afslapning. For kvinderne er dette tal oppe på 49% – for mændene 42%.

Storbyferien rangerer dog også højt på ønskelisten, når vi bestiller flybillet til en oversøisk destination. 27% af danskerne rejser oversøisk for storbypuls.  Er det mændene, der skal bestemme, tilbringes ferien oftere i en storby – undersøgelsen viser nemlig, at 30% af de danske mænd prioriterer en oversøisk storbyferie.

Det er dog ikke et spørgsmål om enten eller. Kombinationen af både storby og badeferie er populær hos danskerne året rundt lyder det fra Singapore Airlines:

Specielt i vinterhalvåret ser vi en trend med kombinationen af en storby- og strandferie. Her er et stop-over i Singapore populært før rejsen fortætter til en af øerne i Thailand, Indonesien, Malaysia eller Filippinerne.

Muhammad Raimi, adm. direktør for Singapore Airlines i Norden. 
Uddybende fakta fra Singapore Airlines’ rejseundersøgelse:

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Singapore Airlines. Der er i alt gennemført 1015 CAWI-interview med danske mænd og kvinder i alderen 18+ år, i perioden 27. september – 3. oktober 2022.

Disse faktorer har betydning for danskerne ved bestilling af flybilletter til et oversøisk rejsemål (+6 timers flyvetid):

  • Direkte flyvning (direkte flyvning til slutdestinationen uden mellemlanding) 67%
  • Komfort (godt sæde, god benplads, justerbart ryglæn og nakkestøtte) 64%
  • Afrejse- og ankomsttidspunkter 62%
  • Indchecket bagage (20 – 25 kg) inkluderet i prisen 60%
  • Service (flypersonalet er smilende, imødekommende og yder en god service) 55%
  • Mad & Drikke inkluderet i prisen (god og velsmagende mad ombord samt bredt udvalg af øl, vand, vin, spiritus mv.) 45%
  • WiFi (adgang til trådløst netværk ombord) 28%
  • Bæredygtighedshensyn (mulighed for at klimakompensere, brug af biobrændstof, miljøvenligt emballage, vægtoptimering, brændstofeffektive fly mv.). 26%
  • Underholdning (stort udvalg af film, spil og musik) 26%
  • Loyalitetsprogram 18%

Service (flypersonalet er smilende, imødekommende og yder en god service)

  • De 50-64-årige vægter service markant højere end andre aldersgrupper, tæt forfulgt af de 65+ årige. Unge er mere tilbøjelige til at gå på kompromis med servicen ombord.
    • 50-64 år (67%)
    • 65+ år (58%)
    • 35-49 år (56%)
    • 18-34 år (39%)

Direkte flyvning (direkte flyvning til slutdestinationen uden mellemlanding)

  • Knap 3 ud af 4 af de 35-49-årige forventer at blive fragtet direkte til slutdestinationen uden mellemlandinger – skarpt efterfulgt af de 50-64-årige. Unge og seniorer vil i højere grad gå på kompromis med dette.
    • 35-49 år (73%)
    • 50-64 år (71%)
    • 65+ år (65%)
    • 18-34 år (60%)

Komfort (godt sæde, god benplads, justerbart ryglæn og nakkestøtte

  • Knap 3 ud af 4 af de 35-49-årige vægter komforten højt, mens det blot er hver anden af de unge, der vægter dette.
    • 35-49 år (73%)
    • 50-64 år (65%)
    • 65+ år (65%)
    • 18-34 år (53%)

Bæredygtighedshensyn (mulighed for at klimakompensere, brug af biobrændstof, miljøvenligt emballage, vægtoptimering, brændstofeffektive fly mv.).

  • Sammen med de 50-64-årige er det de unge, der vægter bæredygtighedshensyn/ muligheden for klimakompensation højest.
    • 18-34 år (28%)
    • 50-64 år (28%)
    • 65+ år (27%)
    • 35-49 år (19%)

Underholdning (stort udvalg af film, spil og musik)

  • De unge prioriterer underholdning ombord på flyet, mens seniorerne gerne nedprioriterer dette.
    • 18-34 år (33%)
    • 35-49 år (28%)
    • 50-64 år (23%)
    • 65+ år (19%)

Indchecket bagage (20-25 kg) inkluderet i prisen

  • Flere kvinder end mænd prioriterer, at bagagen er inkluderet i prisen.
    • Kvinder (63%)
    • Mænd (57%)

Afrejse- og ankomsttidspunkter

  • De 50-64-årige vægter afrejse- og ankomsttidspunkter højest. De unge er mere fleksible, når det kommer til rejsetider.
    • 50-64 år (67%)
    • 65+ år (63%)
    • 35-49 år (63%)
    • 18-34 år (55%)

Loyalitetsprogram

  • Loyalitetsprogrammer taler mest til de unge.
    • 18-34 år (21%)
    • 65+ år (18%)
    • 35-49 år (17%)
    • 50-64 år (16%)

Kilde: Pressemeddelse fra Singapore Airlines

foto: Singapore Airlines A350-941 (9V-SMF) i Munich Franz Joseph Strauss Airport (MUC) (BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *