Danmarks Rejsebureau Forening giver deres bedste råd til strejkeramte passagerer

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Mange passagerer må se rejsen blive forkortet eller i værste fald helt aflyst, når for eksempel flyselskaber strejker.

Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening er passagerne dækket meget forskelligt ved aflysninger og forsinkelser alt efter, hvilken rejse de har købt.

Når danskernes foretrukne flyselskaber bliver nødsaget til at foretage aflysninger eller bliver forsinkede for eksempel på grund af strejke, berører det mange rejsende. Og har den rejsende selv sammensat sin rejse uden om et rejsebureau, kan man være rigtig dårligt stillet, lyder budskabet fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening fortæller:

Hvis flyrejsen bliver aflyst, er det som udgangspunkt flyselskabets ansvar at ombooke passagerens billet til en anden flyvning så hurtigt som muligt.

Hvis flybilletten er en del af en pakkerejse, skal rejsebureauet sørge for at gæsten bliver kompenseret ud fra de regler, der er i den danske pakkerejselov. De kan også være behjælpelige med at ombooke til andre selskaber uden ekstraomkostninger for forbrugeren.

Med et rejsebureau i ryggen har man i nogle tilfælde også mulighed for at ophæve hele rejsen, hvis forsinkelser for eksempel forhindrer den rejsende i at nå en fodboldkamp eller koncert, som var rejsens formål. Lars Thykier fortæller:

Står du i lufthavnen og kan se, at din bookning på grund af en forsinkelse eller aflysning vil gøre, at du misser en oplevelse, hvor eventbilletten er en del af pakkerejsen, kan du i mange tilfælde have krav på at ophæve hele rejsen, hvis det er det, du ønsker. Og den sikkerhed har man ikke, hvis man selv har arrangeret den forlængede weekend i Paris gennem for eksempel flyselskabets egen hjemmeside og en international bookingportal. Står man i den situation, er man på egen hånd og må selv kontakte flyselskab, hotel, biludlejer og så videre.

Lars Thykier opfordrer rejsende til at holde sig løbende opdateret med udviklingen på flyselskabernes hjemmeside, når rejsen skal til at begynde. Samtidig opfordrer han rejsende til at drage nytte af den rådgivning, vejledning og eventuel kompensation for tabt tid på rejsemålet, som er forbundet med et køb af en pakkerejse.

Der kan også være mulighed for at søge kontant kompensation direkte hos flyselskabet efter forordning 261/2004. Man skal blot være opmærksom på, at man ikke kan få dobbelt op på kompensation, hvis man allerede er kompenseret af sit rejsebureau. Samtidig skal man vide, at man som rejsende selv skal stå for denne del. Rejsebureauer hæfter nemlig ikke efter forordningen.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *