Emotionelle kæledyr får flyselskaber i USA til at ændre politik

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Emotionelle kæledyr udgør et stigende problem hos flyselskaber særligt i USA og Canada. Inden for den sidste måneds tid har flere uheldige episoder med emotionelle kæledyr ført til, at amerikanske flyselskaber som f.eks. American Airlines, United Airlines og Delta Airlines nu ændrer deres rejsepolitik.

Flere internationale flyselskaber tillader, at passagererne medbringer et kæledyr, som de har en særlig følelsesmæssig (emotionel) tilknytning til. Emotionelle kæledyr siges at kunne have en beroligende effekt og terapeutiske fordele for deres ejer. Dette kan f.eks. være i relation til angst, posttraumatisk stress, fobier m.v., men uden at dette dog skulle være 100 % videnskabeligt bevist ifølge flere studier fra amerikanske universiteter. Emotionelle kæledyr skal ikke sammenlignes med f.eks. servicedyr, der er trænede til at hjælpe deres ejer med udførelse af praktiske opgaver. Dette kan f.eks. være servicehunde for blinde eller personer med et fysisk handicap.

Det er ikke ualmindeligt at have en mindre hund eller kat med ombord i kabinen, men det ses oftere i den noget mere bizarre afdeling at der tillades dyr som f.eks. miniatureheste, aber, grise, ænder og ja sågar påfugle med på rejsen. De usædvanlige typer af kæledyr har særligt i USA og Canada inden for den sidste måneds tid skabt røre hos både passagerer og flyselskaber. Den 28. januar i år blev en påfugl ved navn Dexter nægtet adgang til et United Airlines fly fra lufthavnen Newark International Airport i USA. En talskvinde fra flyselskabet United Airlines bekræftede hændelsen og oplyste til avisen The Washington Post:

Den eksotiske påfugl blev nægtet ombordstigning, fordi den ikke levede op til retningslinjerne af en række grunde – herunder dets vægt og størrelse. Vi prøvede 3 gange på at forklare dette til passageren med påfuglen, før de ankom til lufthavnen.

Påfuglens ejer – en kvindelig fotograf og scenekunstner fra New York – oplyste til nyhedsbureauet Associated Press, at hun havde købt en særskilt billet til påfuglen Dexter. Påfuglen har sin egen Instagram profil og skrev i en opdatering om episoden, at den havde ventet i lufthavnen i 6 timer og at den nu ville blive kørt tværs over landet af humane venner.

United Airlines har efter afvisningen af påfuglen Dexter meddelt, at det nu ændrer sin rejsepolitik for transport af kæledyr med virkning fra den 1. marts 2018. Udmeldingen sker ikke kun grundet afvisningen af påfuglen, men faktisk har ændringen af rejsepolitikken været overvejet siden sidste år, hvor der skete en dramatisk stigning i antallet af passagerer medbringende emotionelle kæledyr. En talsmand har oplyst til nyhedsmediet USA Today, at der i 2016 var et antal på 43.000, mens tallet i 2017 blev fordoblet til omkring 76.000 passagerer.

Ifølge amerikansk føderal lovgivning skal flyselskaber tillade passagerer med handicap at medbringe f.eks. trænede servicehunde eller andre dyr for følelsesmæssig support ombord i kabinen, uagtet om dyret har tendens til at forstyrre eller irritere andre på flyet. Dog er der hos flyselskaberne stor forskel på, hvilke typer af dyr, der er tilladt ombord i kabinen ud fra standardkrav som dyrets størrelse, vægt og adfærd. Flyselskaberne er tilbøjelige til at nægte usædvanlige emotionelle kæledyr adgang, såsom f.eks. slanger, reptiler, fritter, gnavere og edderkopper, ligesom flyselskaberne også kan nægte ombordstigning for dyr, som udgør en trussel for andres sikkerhed på flyet. For både gatepersonalet i lufthavnen og for flyselskabets crewpersonale kan det være særdeles vanskeligt at afgøre før rejsen, om servicedyret eller det emotionelle kæledyr vil udgøre en reel trussel overfor andre under selve flyvningen. En vurdering, som skal afgøres på ganske få minutter og som vil være konkret i hvert enkelt tilfælde.

Det er desværre ikke alle emotionelle kæledyr, der opfører sig lige pænt ombord på flyet. Ifølge nyhedsmediet The Star blev en pige i sidste uge bidt af en hund på et fly fra Southwest Airlines på en rute fra Phoenix til Portland i USA. Pigen slap med en mindre skramme i ansigtet og kunne umiddelbart fortsætte rejsen efter et kort lægetjek, mens hunden og dens ejer blev sat af flyet.

Sidste år blev en mandelig passagerer skambidt af en hund ombord på et Delta Airlines fly i Atlanta i USA. Manden måtte sys med 28 sting i ansigtet og måtte senere gennemgå plastiske operationer. Manden havde en vinduesplads og kunne umiddelbart ikke flygte fra hunden og dens ejer, der havde midterpladsen ved siden af manden. Det amerikanske flyselskab Delta Airlines har siden 2015 oplevet en stigning på 150 % af antallet af passagerer med emotionelle kæledyr. I en pressemeddelelse på flyselskabets hjemmeside meddeles det, at det nu ændrer sin rejsepolitik for transport af emotionelle kæledyr med virkning fra den 1. marts 2018. Ændringen kommer bl.a. som følge af hændelsen med passageren, der blev skambidt af hunden, men sker samtidigt også fordi Delta Airlines oplever en stigning i antallet af både servicedyr og emotionelle kæledyr, der ikke opfører sig pænt og dermed udgør en trussel for andres sikkerhed. Også American Airlines kigger på en revidering af deres rejsepolitik, efter en stigning på 15 % af emotionelle kæledyr i 2017.

Med skærpelsen af flyselskabernes regler for at medbringe emotionelle dyr ombord i kabinen, er der i USA en stigende tendens til, at flere passagerer vil forsøge at snyde dyr med ombord på flyet. Hos United Airlines koster det f.eks. 250 dollars at medbringe et kæledyr, mens det er gratis at medbringe et servicedyr eller emotionelt kæledyr. Dette har fået flere flyselskaber til at foreslå en regulering af den føderale lovgivning, der netop tillader servicedyr ombord på fly (den såkaldte Air Carrier Access Act of 1986, red.). Tilladelsen betinger, at passageren skal medbringe et brev fra en professionel psykiater, der står inde for at dyret er nødvendigt for passageren. At få udstedt et sådan dokument er imidlertid en vanskelig proces og registreringen kan koste op imod 250 dollars. For servicedyr er det ikke nødvendigt med dokumentet. Ifølge nyhedsmediet Washington Post har 19 amerikanske stater regler for forbud mod at almindelige dyr på kriminel vis ændrer status til f.eks. et servicedyr. Det frygtes derfor, at mange passagerer vil forsøge at forfalske dyrets papirer, sådan at det kan komme gratis med ombord. For flyselskaberne er servicedyr og emotionelle kæledyr en svær balancegang, idet flyselskaberne er bundet af lovgivningen, men samtidigt skal de varetage både flysikkerheden og passagerernes sikkerhed. Også flere organisationer er bekymret på passagerernes vegne. Det amerikanske astma- og allergiforbud er ifølge The Washington Post begyndt at indsamle oplysninger fra passagerer, der har allergi og som finder det helbredsmæssigt problematisk at sidde ved siden af et servicedyr eller emotionelt kæledyr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *