Regeringens flyafgift er ikke grøn omstilling og kan også skade den

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I går meldte regeringen ud at de ville indføre en flyafgift. En afgift som har været forventet og noget der har været en del diskussion om. Branchen har selv sagt god for en flyafgift, men kravet var at hele afgiften skulle gå til at sikre grønnere flyrejser på. Men resultatet i dag er deværre ikke dette.

I stedet for en flyafgift, som 100 procent skulle gå til grønne tiltag, som for eksempel grønne indenrigsruter, så ender det blot med at være en ny “skjult” skat for danskerne, som vælger at rejse. De vil reelt være med til at finansere en forhøjet ældrecheck. Så rejser du ikke med fly, så slipper du for at finansere den.

Grunden er at at regeringen har valgt at halvdelen af provenuet fra flyafgiften skal gå til at finansere eller sponsorere en ældrecheck. Så det vi hørte i dag var reelt en gang nonsens. At en øget ældrecheck sættes i forbindelse med grønnere flyvninger. Det hænger slet ikke sammen.

Luftfarten skal være grønnere. Det er der ikke rigtige nogen som er i mod. Branchen of for eksempel Dansk Industri støtter op om dette. Det vil bare kræve at indtægterne fra en passagerafgift skal udelukkende sendes hen til initiativer og tiltag, som kan sikre en grønnere og mere bæredygtig flyvning. Så tilbage sidder vi og tænker om regeringen nu egentlig ville have grønnere flyvninger, eller de blot forsøger at skaffe penge til statskassen.

Det giver ingen mening at tale om grøn omstilling af luftfarten, når kun en mindre del af pengene fra en afgift går til at mindske klimaaftrykket.

hristian Poulsen, som er konstitueret CEO i Københavns Lufthavn.

Hvordan ser flyafgiften ud?

Regeringen foreslår i dag en flyafgift, hvor den enkelte passager i gennemsnift ville skulle betale 100,- kroner ekstra per flybillet (med et tvist).

Flyafgiften rammer dig i 2025, men skal gradvist indfases frem mod 2030. Tvisten er at flyafgiften afhænger af flyrejsens længede, men et faktum er at indenrigsrejser rammes dobbelt.

At indenrigsrejser rammes dobbelt skyldes at på en returbillet inden for Danmark, så skal du betale 60,- kroner for hver vej – altså i alt 120,- kroner. For udenrigsrejser, uanset længde, så er der kun en flyafgift på afrejsen.

Flyafgiften bliver indfaset fra 2025. Fra 2025 og til 2028 siger udspillet at flyafgiften gennemsnitlig vil være på 70,- kroner. fra 2028 og til 2030 skal gennemsnittet være på 85,- kroner. Fra 2030 og frem er gennemsnittet på 100,- kroner.

Oversigt over priserne:

  • Indenrigs (hver vej) er 60,- kroner
  • Rejse til Paris er 60,- kroner
  • Rejse til New York er 240,- kroner
  • Rejse til Bangkok er 390,- kroner

Vores konklusion er at det er useriøst at tage en stor del af flyafgiften og bruge som finansering af en forbedret ældrecheck. Beløbet er så stort at der i 2025 vil komme 900 millioner kroner ind fra flyafgiften. Der går kun 290 millioner kroner til at sikre grønnere flyvninger. 610 millioner kroner går direkte til ældrechecken.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *