Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi har allerede set, at SAS har skåret i fordelene for medlemmer med guld-status i EuroBonus. Der er kun lounge adgang til SAS egne lounges og guld lounges drevet af andre selskabers i Star Alliance.
Nu følger andre selskaber i Star Alliance med – og forringer også fordelene for rejsende med guld status. Der bliver skåret i adgangen til lounges. Muligheden for at få en ekstra kuffert gratis med på flyet forsvinder for de billige billetter. Og guldkort giver færre fordele på tværs af selskaberne i Star Alliance.
Den bedste fordel: Lufthavnens lounge
Når du rejser på en billet på økonomiklasse, er den mest værdifulde fordel for statuskunder i loyalitetsprogrammerne nok adgangen til business lounges i lufthavnen.
Rejser du derimod oftest i Business- eller First Class – hvor billetten allerede giver adgang til lounge, er denne fordel nok knap så værdifuld, og du vil nok ikke være så optaget af at bibeholde status, da du allerede vil have fordelene med i billetten.
Men hvis du ofte rejser på en billet i økonomi klasse, så kan adgangen til loungen være afgørende. Kan du kan slappe af i stille omgivelser, eller du må sidde i en overfyldt og hektisk lufthavn?
Derfor er en seneste ændring fra Star Alliance meget ildevarslende …
I mange lufthavne rundt om i verden driver flyselskaberne ikke deres egne lounger for rejsende på Business Class og medlemmer af selskabernes loyalitets program med høj status. I stedet driver lufthavnsoperatøren (eller en anden tredjepart) loungen. Ofte skyldes dette pladsbegrænsninger i lufthavnen. Men det giver heller ikke mening, at et flyselskab har sin egen lounge for at servicere en enkelt eller to daglige afgange.
I sådanne tilfælde betaler dit flyselskab for at du kan få adgang til en lounge, der drives af en tredje part. Loungen er derfor fælles for mange flyselskaber. Lounge-adgang tilbydes næsten altid til dem, der rejser på Business eller First Class og til dem, der har den krævede status i loyalitetsprogrammet. Hos Star Alliance skal du normalt have guld status for at få adgang til en lounge, når du rejser på Economy-billetter.
En nylig ændring af retningslinjerne betyder imidlertid, at luftfartsselskaber kan beslutte, at man ikke vil tilbyde lounge-adgang for medlemmer af Star Alliance med guldkort. Her er de nye retningslinier:
Lounger drevet af tredje part
I lufthavne, hvor der hverken er en Star Alliance-mærket lounge eller et Star Alliance selskaber tilbyder en lounge, indgår nogle af vores medlemsselskaber en aftale med en tredjeparts-lounge. Som et Star Alliance Guld medlem, der rejser med et Star Alliance selskab, der opererer flyvning fra sådanne lufthavne, kan du have adgang til disse tredjepartslounger. Se Lounge Finder for at finde de lounger, du har adgang til, jævnfør hvert flyselskabs individuelle politik *.
* Tjek den aktuelle politik for det flyselskab, som du rejser med.
For at få adgang til disse tredje parts lounges:
- Skal du vise dit boardingpas for en flyvning, der opereres af Star Alliance-medlemsflyselskabet, der har indgået kontrakt på denne lounge.
- Hvis dit boardingpas ikke viser, du har et guld-kort, skal du også vise dette.
- Du kan medbringe en gæst, der skal rejse med den samme Star Alliance-flyvning som dig.
Et skråplan…
“Kan” er bestemt ikke det samme som “vil have”. På samme måde som “afhængig af tilgængelighed” ofte betyder “hvis vi har lyst til det”.
Vi har også set en anden tendens. Det er bliver i højere grad åbenlyst, at Star Alliance-luftfartsselskaber er mindre og mindre interesseret i at give fordele til rejsende med status hos andre selskaber i Star Alliance. Dette er eksempelvis set hos United Airlines. United Airlines tilbyder allerede nu bedre muligheder for sædevalg som et resultat af min lavere sølv-status hos United Airlines end min Guldstatus hos Turkish Airlines (Miles and Smiles). Lufthansa-gruppen har allerede fravalgt muligheden for at tjekke gratis bagage ind – i hvert fald for de helt billige billetter på economy light. Jeg er sikker på, at der er mange sådanne eksempler.
Nu, hvor luftfartsselskaberne begynder at fravælge adgang til lounge på Economy-billetter – i det mindste i visse lufthavne – hvad bliver så den næste forringelse?
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Craig Sowerby og bragt på vores britiske søsterside
Frank siger
Dette indlæg kommer måske 2 gange, da det ikke blev publiceret da jeg skrev det første gang.
Jeg har virkelig ikke nogen idee om hvad det er for en forringelse i taler om. *G har ALDRIG haft adgang til contract lounges. Der har været enkelte airlines som har givet *G lounge adgang ligegyldig booking class hvis man fløj med dem, men det har aldrig været en *A benefit. *A benefitten er at man had lounge adgang ligegyldig booking class og hvilket *A selskab man flyver med. Dette har dog ALDRIG omfattet contract lounges.
Det er muligt at der er selskaber som nu har fjernet *G lounge adgang til deres contract lounges når man flyver med dem, men så bør i nævne de selskaber fremfor at klandre *A for noget som de intet har med at gøre.
Hvorfor SAS også skal hetzes er mig en gåde. Mig bekendt har de ikke reduceret lounge adgangen for deres EB medlemmer gennem de sidste 5-10 år. Tværtimod har de givet EBS adgang til deres business lounges, så IMHO har de udvidet lounge adgangen for deres medlemmer inden for de sidste 5-10 år.
Kære Frank. Først mange tak for din kommentar. Jeg er altid glad for at læse dine bemærkninger, fordi de bygger på din gode indsigt og erfaring i flybranchen. Jeg synes ikke, vi hetzer SAS i denne artikel. Det er blot en konstatering af, at andre selskaber i *A nu går samme vej. Det er 3 år siden, at SAS fjernede adgangen til kontrakt lounges. Du kan se omtalen på InsideFlyer her: https://insideflyer.dk/breaking-news-sas-fjerner-adgang-3rd-party-lounges-fast-track/
Jeg er helt enig med dig i, at *A guldkort aldrig automatisk har givet adgang til en kontrakt lounge. Men artiklen er baseret på ændringer i *A beskrivelse af guldfordelene. Tidligere har et guldkort altid givet adgang til en kontraktlounge, hvis flyselskabet har en aftale med loungen. Det er ikke længere tilfældet. Nu kan flyselskaberne vælge at købe adgang til kontraktlounge udelukkende for rejsende på Business Class, mens rejsende på economy med guldkort ikke længere får adgang. Det er det nye.
Dertil kommer, at nogle rejsende har oplevet, at flyselskaberne vælger at prioritere deres egne medlemmer med et sølvkort frem for medlemmer hos andre *A selskaber med guldkort. Endelig nævner vi, at de nye economy light billetter ikke altid giver ret til at medtage den ekstra gratis kuffert, som man ellers altid må med guldkort (dette er ikke nyt – men bliver mere udbredt).
Endelig er det klart, at alle fordelene på guldkort naturligvis skal betales over billetten. Med de lavere priser og ringere indtjening på billetterne må flyselskaberne naturligvis vælge en kombination af at skære i fordelene og gøre det vanskeligere at optjene guldkort. Så måske skal vi også begynde at vænne os til, at de velerhvervede rettigheder langsomt forsvinder.
Håber, at dette afklarer dit spørgsmål.
Jeg glemte lige at skrive at light billetter jo normalt ikke indeholder check-in baggage overhovedet, så det er vel meget rimeligt at *G heller ikke kan indchecke baggage på light billetter.
Sidst men ikke mindst. Der sker jo løbende tilpasninger af alt. Sommetider går det op, sommetider går det ned. Du skylder faktisk at nævne at SAS jo har tegnet nye kontakter med lounger og fast track i en del lufthavne rundt om i verden, siden de skar ned for 3 år siden.
SAS’s fjernelse af lounge adgang for 3 år siden ramte ikke kun deres EB medlemmer. Det ramte også dem som fløj på PLUS med SAS uden EB medlemskab. Den fjernelse af lounge adgang mener jeg derfor ikke har relevans for denne artikel.
Vedr. *G adgang til kontrakt lounger, så har det ikke været et *A benefit i de sidste 5-10 år hvis det nogensinde har været det. Prøv bare at læse div. tråde om emnet på flyertalk. Her har det været diskuteret jævnligt de sidste mange år, og hvergang har konklusionen været at *G IKKE giver adgang til kontrakt lounges, men at nogle fly selskaber har valgt at give det som en ekstra benefit når man flyver med dem, præcis som SAS i nogle tilfælde lader dig bruge fast track i CPH hvis du er *G og flyver med SAS. Det er ikke noget de er forpligtiget til via *A, da CPH desværre er bagefter både OSL og HEL som begge har fået *G gold track for flere år siden.
At fly selskaber vælger at prioriter deres egne premium medlemmer højre end *G er der ikke noget ny i. UA har f.eks. altid givet deres 1K medlemmer boarding prioritet over *G, ligesom LH gruppen altid har haft en top tier lounge for deres first og Hon medlemmer.
Jeg er enig i fakta vedr. adgang til kontrakt lounge – men det ændrer ikke ved, at *A beskriver lounge adgangen på deres hjemmeside under overskriften “Lounge Access Policy” (https://www.staralliance.com/en/lounge-access-policy) og denne beskrivelse er blevet ændret for så vidt angår adgang til kontrakt lounge.
Jeg er også enig med dig i, at der løbende må ske justeringer af produktet. Og lounge adgang for EuroBonus sølv i udvalgte perioder er en klar fordel for sølvmedlemmer. Jeg er klar over, at SAS igen er begyndt at lave kontrakter med nogle lounger Desværre har jeg ikke haft mulighed for at teste nogle af disse endnu. Det kan naturligvis altid diskuteres, hvilke lounger SAS skal lave aftaler med.
Afslutningsvis den rent personlige kommentar: En billet på plus og diamantkort giver ikke adgang til King Hamlet Lounge i Billund når jeg rejser med SAS til Norge eller Sverige (det var i hvert fald situationen i slutningen af 2019). Men det er naturligvis helt op til SAS at lave en forretningsmæssig vurdering af selskabets lounge tilbud.
Nu er det ikke hverdag jeg besøger *A web sitet, så jeg skal ikke kunne sige om teksten er blevet ændret. Men policien er da stadig den som har været gældende de sidste 5-10 år. Jeg har derfor fortsat svært ved at gennemskue hvad det er for en devaluering i taler om. En tekst ændring behøver ikke være ens betydende med en devaluering. Der kan også være tale om en præcisering eller forbedring.
Forringelsen gælder udelukkende for de kontrakt lounger, hvor flyselskabet har en aftale. *A guldkort giver ikke længere automatisk adgang til loungen, når du flyver på en billet på økonomiklasse. Flyselskaberne kan nu vælge blot at betale for adgang for rejsende på business & first class.
*A guldkort har aldrig givet automatisk adgang til kontrakt lounges. Det har altid været op til de enkelte fly selskaber om de ville give *A guld medlemmer adgang til kontrakt lounges hvis deres booking klasse ikke gav den adgang og langt fra alle har givet denne adgang.
Prøv at søg lidt på flyertalk, så vil du finde flere tråde om dette emne, hvor konklusionen hvergang er at *G ikke nødvendigvis giver dig adgang til kontrakt lounges. Det har været det samme de sidste 5-10 år.
Så må jeg undre mig over, at dette først nu bliver rettet på *A hjemmeside.
Det man kan sige nu er at selve regelsættet nu er ændret således at det ikke giver nogen tvivl om at de enkelte flyselskaber kan fravige fra at give adgang. Dette var tidligere ikke helt iht. regelsættet.
Det giver forsat et klart signal om at alliancerne og de fordele som er imellem alliancerne er i opbrud. Vi forventer derfor flere ændringer som gør en alliancestatus mindre værd.
Hilsen
Henrik