Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Omkring en tredjedel af rutetrafikken i Billund Lufthavn var i 2019 erhvervstrafik, og det viser sig, at genopretningen af erhvervstrafikken herefter corona går hurtigere end frygtet. I dag, søndag den 27. marts, genstarter British Airways også deres rute til London Heathrow, som er en vigtig brik for dansk erhvervsliv.
Som en konsekvens af Corona var der fremgang af onlinemøder og tilbagegang af fysiske møder. Luftfartsbranchen var og er derfor af den overbevisning, at erhvervstrafikken har ændret sig, og at det tager længere tid for erhvervsrejserne at komme tilbage på niveau, end det tager for ferierejserne. Det er Billund Lufthavn enig i, men alligevel viser tallene fra lufthavnen, at genopretningen af erhvervsrejserne sker hurtigere end frygtet.
Danmarks andenstørste lufthavn vurderer den hurtige genopretning ud fra en lang række erhvervsdestinationer, der i februar og marts nærmer sig de samme indekstal ift. 2019, som de andre ruter fra lufthavnen.
Passagertallet ift. 2019 er bl.a. højt på flyene til nogle af de store netværkslufthavne Amsterdam, Frankfurt, Oslo og Paris. Ligeledes kan det tydeligt ses på nogle af de erhvervsdestinationer, der både før og efter coronakrisen ikke var betjent direkte. Eksempelvis er trafikken til Lyon, Geneve og Bilbao omkring indeks 70, og det tegner et tydeligt billede af, at erhvervsrejserne er på vej tilbage i Billund Lufthavn.
Corona har gemt på den ene grimme overraskelse efter den anden de sidste to år. Nu skifter fortegnene så småt, og vi bliver overrasket på den gode måde. Vi havde ikke forventet, at erhvervsruterne ville nå så flotte indekstal allerede nu. Det må være en direkte udledning af det globale erhvervsliv i Produktionsdanmark.
Billund Lufthavn skaber et nødvendigt grundlag for, at erhvervsrejsende kan komme ud i verden og ligeledes ind til vestdanske virksomheder. Og selvom onlinemøder har spist sig ind på erhvervsrejsedomænet, så forventer vi også vækst blandt de erhvervsrejsende, og det understreger den nuværende udvikling bestemt.
Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn.
Læs mere: British Airways genstarter ruten mellem Billund og London Heathrow
Hvorfor er netværkslufthavne vigtige?
En netværkslufthavn – et hub – er ikke alene vigtig for en lufthavn, den er vigtig for hele samfundet omkring lufthavnen – både for turismen og erhvervslivet – fordi det skaber tilgængelighed ud af Danmark, men også ind til Danmark.
Billund Lufthavn er den eneste regionale lufthavn i Europa af denne størrelse, der har en så stor portefølje af netværkslufthavne, og det skyldes erhvervslivet i det Vestdanmark – det innovative Produktionsdanmark. Tilgængeligheden til de store lufthavne og videre ud i verden gør det muligt at planlægge præcis den rejse, den rejsende har brug for. Og det skaber værdi, og det er bl.a. en af årsagerne til, at halvdelen af alle Danmarks eksportrelaterede jobs ligger i Vestdanmark.
I 2019 kunne man komme til New York 22 gange om dagen. Det er der ingen, der har brug for, men det giver præcis den fleksibilitet, som alle har brug for. Nogle foretrækker at komme til New York om morgen, andre om aftenen og andre til middag. Og når British Airways igen tilføjer flere daglige afgange, så det passer til deres netværk, så har man igen den mulighed fra Billund Lufthavn.
Indtil da må man nøjes med omkring 15 daglige afgange til New York fra Billund, hvor man kan flyve over Amsterdam, Frankfurt, Paris, Keflavik eller nogle af de andre hubs.
Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn.
Skriv et svar